Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

petterlien

Sitat fra: simon.s på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:01
Sitat fra: petterlien på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:51
Tok en rask kikk på connectoren på bilen og det er pinnet ut L1, L2, N og GND, ingen pinne i L3. Så da ser det ut som bilen tar i mot 16A på L1 og L2 og vips kan jeg lade med 2x16A hjemme! :)

Hva blir ladetiden da? Hva trenger man av ladekabel? Type2?

Med 7,2kW tar det 5t 45m i følge Volkswagen. Jeg bruker ca. 40% av batteriet til og fra jobb og da tar det 2t 10m å lade opp til 100% med 2x16A (7,2kW)

geear

Delenummeret er for en warninglabel.

simon, Ladefarten blir da 2x3,6kW. Burde bli tilnærmet fullt batteri på godt fem timer.

Kjenner spørsmålene melder seg i full fart her, som kjent skal Golfen ha 7,2kW lader. Betyr dette at den må få det inn som 2x16A, eller kan den også ta 1x32A som jeg har antatt i mitt store hode? Hva med 2x32A? :D

petterlien

Sitat fra: gr på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:20
Delenummeret er for en warninglabel.

simon, Ladefarten blir da 2x3,6kW. Burde bli tilnærmet fullt batteri på godt fem timer.

Kjenner spørsmålene melder seg i full fart her, som kjent skal Golfen ha 7,2kW lader. Betyr dette at den må få det inn som 2x16A, eller kan den også ta 1x32A som jeg har antatt i mitt store hode? Hva med 2x32A? :D

Regner med at det er enten 1x32A eller 2x16A. Tok kontakt med selgeren og han skulle ta det videre. Dette er jo en veldig positiv overraskelse for min del og jeg tipper Møller ønsker å markedsføre dette bedre fremover da de har fått mye kritikk for å ikke lade med flere enn en fase... To be continued!

rolandvg99

Dersom dette er tilfellet er det positivt. Har TN400 og tenker uansett å legge 3x20A til garasje.
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: petterlien på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:51
Tok en rask kikk på connectoren på bilen og det er pinnet ut L1, L2, N og GND, ingen pinne i L3. Så da ser det ut som bilen tar i mot 16A på L1 og L2 og vips kan jeg lade med 2x16A hjemme! :)

Veldig interessant i så fall, det betyr jo at den bør kunne lade med 7,4kW fra 3-fase 230V 32A istedenfor å trekke 1x32A. Mao. akkurat som Tesla. Noen som vil teste? ;)

Følger det 3-fase type 2 kabel med bilen da eller?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moby666

Men hvorfor har de ikke åpnet for "full" 3 fase lading som i3?

Trond.m

Sitat fra: moby666 på torsdag 04. mai 2017, klokken 15:17
Men hvorfor har de ikke åpnet for "full" 3 fase lading som i3?
Si det. Men hvis det stemmer at man kan lade med 2 x 16A fra 3-FAS, så er det jo bedre enn hva Nissan, Kia og Hyundai kan tilby.

eivhelle

Antar at dette betyr at man har to 32A likerettere i parallell, og at DC lader delen kan levere 7.2kW som enten forsynes fra 2x16A 230V AC eller 1x32A 230V AC.

Får håpe at det ikke er enten 1x16A eller 2x16A slik at man er begrenset til 3.6kW på enfase 32A.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

petterlien

Svar fra forhandler:

Det nye e-Golf kan lade med enten 1 x 32A eller 2x16A.
Er det 2 faser tilgjengelig vil den benytte dette. Er det kun en fase tilgjengelig og denne støtter 32A vil bilen kunne lade 32A over en fase.

moby666

Så sant det er mulig å lade på 7.2kw på 220 volt er jeg enig at det er bra. Hvis lading på 7.2kw fordrer tn 400 volt, slik som Mercedes så er det en dårlig løsning på Østlandet ihvertfall.


Sitat fra: TM på torsdag 04. mai 2017, klokken 16:11
Sitat fra: moby666 på torsdag 04. mai 2017, klokken 15:17
Men hvorfor har de ikke åpnet for "full" 3 fase lading som i3?
Si det. Men hvis det stemmer at man kan lade med 2 x 16A fra 3-FAS, så er det jo bedre enn hva Nissan, Kia og Hyundai kan tilby.

jkirkebo

#25
Sitat fra: moby666 på fredag 05. mai 2017, klokken 11:54
Så sant det er mulig å lade på 7.2kw på 220 volt er jeg enig at det er bra. Hvis lading på 7.2kw fordrer tn 400 volt, slik som Mercedes så er det en dårlig løsning på Østlandet ihvertfall.

Nja. Skal du lade på 2x16A på 230V trengs en 3-fase 32A kurs. Da kan man uansett også lade på 1x32A. Fordelen med 2-fase lading er mindre skjevlast på nettet, noe som mange netteiere ikke tillater. Så i de tilfellene får man raskere lading (fordi netteier forbyr 1-fase laster over 20A for eksempel) men teknisk sett er mulig ladehastighet den samme.

På 400V derimot, der er løsningen glitrende. Det betyr at eGolf får 7,4kW fra 11kW ladestasjoner, istedenfor 3,7kW som den ellers ville fått. Helt supert for de som har 400V hjemme. Siden 3x40A er normal størrelse på overbelastningsvern i boliger med 400V TN er det vanskelig å sette av en 1x32A kurs. 2x16A blir MYE enklere.

Håper noen har mulighet for å teste 2x16A på en ladestasjon koblet på 3x32A 230V IT snart. Dette er jo en vanlig løsning hos mange Tesla-eiere så det finnes mye slike ladestasjoner rundt omkring. Spørsmålet er også hva som skjer om man kobler seg på en ladestasjon koblet på 3x16A 230V. Får man 2x9.25A som Teslaene eller prøver den å trekke 2x16A slik at sikringen går? Vanskelig å si. Eneste mulighet til å sjekke dette for bilens del er å måle spenningen fra fasene til jord for å se om det er IT eller TN. Men det er ikke en 100% metode, den kan feile om det er kraftig jordfeil i området. En Tesla sjekker så vidt jeg vet L3 for å se om det er spenning der også, men den muligheten har ikke eGolfen.

Det kan godt hende at en 3x16A 230V-koblet ladestasjon for eGolf må ha pilotsignalet justert til 9A. Om noen i Fredrikstad-området disponerer en ny eGolf og vil teste litt er det bare å ta kontakt med meg :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

Nå ble e-Golf straks litt mer interessant. Får håpe den klarer lastebehovet mitt. Finner forresten ut det i kveld.
"I like soul with a capital S"

Hyperstress

Vil den funke med tesla umc 1X32 A..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cral

Jeg lader 1x32 via salto boks. På jobb var det over 6 timer til fult batteri (10a) mens hjemme ble det rett over 2 timer.

Hva får egentlig ansvaret når man bestiller en ladestasjon hjemme, får anbefalt 7,2kW og de monterer en enfase lader? Tenker på hva netteier sier om de merker at det blir veldig skjevlast?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Robert Sund

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. mai 2017, klokken 12:15
Får man 2x9.25A som Teslaene eller prøver den å trekke 2x16A slik at sikringen går? Vanskelig å si. Eneste mulighet til å sjekke dette for bilens del er å måle spenningen fra fasene til jord for å se om det er IT eller TN.
Nei, bilen kan jo måle strømtrekket i "N", og da ser den direkte om trekket blir for høyt. Indirekte vil den se om det er TN eller IT, men gjort slik trenger den ikke vite det.


SitatDet kan godt hende at en 3x16A 230V-koblet ladestasjon for eGolf må ha pilotsignalet justert til 9A. Om noen i Fredrikstad-området disponerer en ny eGolf og vil teste litt er det bare å ta kontakt med meg :)
Ja, det blir interresant å se om de har gjort dette korrekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA