Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

petterlien

Jeg fikk min nye e-Golf forrige fredag og lader denne med en Garo ladestasjon. Den har tilkoblet tre faser på 20A. Når jeg ser på strømmåleren trekker bilen 16A på fase L1 og L2!! Trodde Golf bare ladet på en fase, noen som har annen info?

zementh

Jeg kan ikke all verden om strøm, men har forstått det slik at det vi kaller enfase, egentlig er 2 faser.

spaceman

Den trekker bare strøm fra 2 faser hvis du har IT-nett. Hvis du har TN-nett skal den kun rekke fra en fase pluss null-leder. F.eks L1 + N.

petterlien

Her er det 400V TN-C-S, så derfor jeg synes det er rart!

petterlien

Kan også legge til at jeg bruker 4 av 10 streker på batteriet, og når jeg starter ladingen står det at det tar 2t og 10min. Batteriet er på rundt 35kW, så 40% av dette blir ca. 14kW. Det skulle ikke ta så kort tid med en fase og 16A da...

Trond.m

Høres definitivt ikke ut til å være 16A lading. Har du målt eksakt hvor mye SOC øker i løpet av en time ?

petterlien

Grunnen til at jeg stusset var at jeg leste av strømforbruket time for time forrige uke (mine sider til nettleverandør med smartmåler) hvor jeg så det var brukt ca. 7-8 kwh mellom 23-00 hver kveld. har satt opp nattlading på e-Golfen...

jkirkebo

Sitat fra: petterlien på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45
Jeg fikk min nye e-Golf forrige fredag og lader denne med en Garo ladestasjon. Den har tilkoblet tre faser på 20A. Når jeg ser på strømmåleren trekker bilen 16A på fase L1 og L2!! Trodde Golf bare ladet på en fase, noen som har annen info?

Viktig å skille på faser og faseledere. I et 3-fase 230V IT nett har vi 3 faseledere: L1, L2 og L3.
Vi kan trekke 1-fase strøm på 3 forskjellige faser: L1+L2, L1+L3 og L2+L3.

Hvis det trekkes 16A over fasen vil det gå 16A i begge faseledere. "Tur" og "Retur" om man ønsker å se slik på det, men siden det er vekselstrøm bytter faselederne på disse rollene 50 ganger pr. sekund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: zementh på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:59
Jeg kan ikke all verden om strøm, men har forstått det slik at det vi kaller enfase, egentlig er 2 faser.

På vårt IT-nett er 1-fase levert av 2 faseledere.

På TN-nett er 1-fase levert av 1 faseleder + nøytralleder. Forutsatt 230V fasespenning da, bruker man 400V 1-fase er den også her levert av 2 faseledere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petterlien

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. mai 2017, klokken 20:56
Sitat fra: petterlien på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45
Jeg fikk min nye e-Golf forrige fredag og lader denne med en Garo ladestasjon. Den har tilkoblet tre faser på 20A. Når jeg ser på strømmåleren trekker bilen 16A på fase L1 og L2!! Trodde Golf bare ladet på en fase, noen som har annen info?

Viktig å skille på faser og faseledere. I et 3-fase 230V IT nett har vi 3 faseledere: L1, L2 og L3.
Vi kan trekke 1-fase strøm på 3 forskjellige faser: L1+L2, L1+L3 og L2+L3.

Hvis det trekkes 16A over fasen vil det gå 16A i begge faseledere. "Tur" og "Retur" om man ønsker å se slik på det, men siden det er vekselstrøm bytter faselederne på disse rollene 50 ganger pr. sekund.

Hvis du hadde lest litt nøyere hadde du sett at det er snakk om 400V TN-C-S. Strømmåleren viser strømtrekk på L1, L2 og L3. Når jeg starter lading trekker det 16A på L1 og L2... Derfor jeg stusser på hva som skjer!

geear

Interessant det her. Alle spekulasjoner i forkant har vel pekt på at det ikke ble 3-fase.

Du klarer ikke hoste opp delenummer på laderen eller? Det er boksen til venstre (sett forfra) i motorrommet, på toppen av motoren.

petterlien

Sitat fra: gr på onsdag 03. mai 2017, klokken 23:02
Interessant det her. Alle spekulasjoner i forkant har vel pekt på at det ikke ble 3-fase.

Du klarer ikke hoste opp delenummer på laderen eller? Det er boksen til venstre (sett forfra) i motorrommet, på toppen av motoren.

Ja, det er veldig interessant! labelen på laderen står det 12E 010 001 B.
Elektrikkeren som installerte Garo-laderen kommer senere for en annen jobb, så da skal jeg få åpnet opp og sett om det er noe feil der. Tviler på det....

Satt bilen til å lade med 13A for å teste i går og da trakk den 13A fra begge fasene.

eivhelle

#12
Hvis laderen takler 400V AC, så er det mulig at den i stedet for å trekke 16A 230V fra N og L1 (3.6kW), heller velger å trekke 16A 400V (6,4kW) fra L1 og L2. Det blir fortsatt "enfase" lading, men med høyere spenning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

petterlien

Tok en rask kikk på connectoren på bilen og det er pinnet ut L1, L2, N og GND, ingen pinne i L3. Så da ser det ut som bilen tar i mot 16A på L1 og L2 og vips kan jeg lade med 2x16A hjemme! :)

simon.s

Sitat fra: petterlien på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:51
Tok en rask kikk på connectoren på bilen og det er pinnet ut L1, L2, N og GND, ingen pinne i L3. Så da ser det ut som bilen tar i mot 16A på L1 og L2 og vips kan jeg lade med 2x16A hjemme! :)

Hva blir ladetiden da? Hva trenger man av ladekabel? Type2?
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA