Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge må jeg mellomlade for å kjøre 18 mil?

Startet av Vollis47, onsdag 03. mai 2017, klokken 14:36

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg kjører ofte mellom Kristiansand og Egersund, en strekning på 18 mil. Hvor lenge vil jeg trenge å lade en plass på strekningen for å klare dette om vinteren? Går det bra på sommeren?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

CitB59EL

Etter å ha sjekket GreenRace så vil jeg si at det kan være mulig å klare denne strekningen på sommeren med rolig kjøring og Range+ full ladet. Men jeg vil nok ha lagt inn 0,5-1 time lading for å være sikker. På vinteren så må du nok regne med 1-2 timer lading. V

Rekkevidde måler er til å stole på og mulig å slå i E stilling er vår erfaring. I E+ må en kjøre meget økonomisk får å klare dette.

Vi kjører Stjørdal-Overhalla (18,7 mil) ca 10 ganger pr år. Vi lader ca 1-1,5 time på vinteren på Steinkjer untatt når det var  -23 da ladet vi 2,5 time..
Dette er en langt flatere rute når vi kjører via Namsos. Vi har kjørt denne turen flere ganger uten å lade på sommeren både via Namsos og Grong-men dette var med den gamle bilen med 17" med A dekk. Den nye har nå 18" med C dekk å går merkbart kortere... så antar vi må lade litt dvs 0.5-1 time.  En B klasse med 16" vil nok gå enda lengre igjen. Vi kjørte Biler går 10-11 mil garantert er vår erfaring uansett.

Vi kjørte Orkelbogen-Stjørdal (17 mil) på 1 lading nå i Mars pga bare nedoverbakke-masse igjen. Ladet 2 timer totalt oppover bare for å være sikker-starte med Range+ og hadde igjen en del ved ankomst på orkelbogen.   

Pigeonbay

Kjører ofte strekning på 110 km med ein kort fjellovergang. Når me er framme har me ca 47 prosent batteri igjen. Kjører då med Range Plus og cruise control. Så for min del høres det oppnåelig ut men ein kort ladepause er kanskje greit for å sikre seg.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


RickI

I sommertiden med E+, cruise kontroll / skansom kjoring og range plus det gar greit a kjore mellom 150-180km. Jeg klarte en gang 216km, forsiktig kjoring, E+, average hastighet rundt 50-60km...
Men om det regner, vate veier, hoy hastighet, mye fjellkjoring og saerlig i vintertida man kan regne med max 80-120km kjoring og mellomladin feks i flekkefjord cca1-2 timer.
Lykke til!

PaulusA

Beregn ca 1 time med 11 kW lading ved sommer og tørr vei, så må du justere litt ut ifra hastighet, øre etc. Da kommer du i utgangspunktet frem med ganske mange prosent med strøm igjen, hvilket er bra for batteriet.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

lenny36

MB bør gjøre noe med denne modellen hvis den skal ha en sjanse til å konkurrere med andre merker. Rekkevidden må økes drastisk og den må få hurtiglading, men det spørs om ikke modellen er på vei ut. MB har kanskje planer om å bygge elbiler fra bunnen av, noe som er en bedre ide.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jon Braathen

#6
Selgeren hos Bertel og Steen i Skien sa i august 2016 at MB 250e ikke kom til å bli mer oppgradert og at den selges som den er til den går ut av produksjon...

Pga manglende hurtiglading ble det i3 94ah på meg, og det er jeg glad for:)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Anders Jensen

Sitat fra: Jon Braathen på onsdag 07. juni 2017, klokken 16:57
Selgeren hos Bertel og Steen i Skien sa i august 2016 at MB 250e ikke kom til å bli mer oppgradert og at den selges som den er til den går ut av produksjon...

Pga manglende hurtiglading ble det i3 94ah på meg, og det er jeg glad for:)

Det verserer rykter om at de jobber med noe. Men ingenting er bekreftet. Det viskes om at det skjer noe til høsten. Vi får se om det er noe i det.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Adrian Stachnik

Lader man på Fortum/Grønn kontakt sine 22kW-stolper,
drar bilen nytte av 11kW, som gir ca. 40% på 1time under optimale forhold.

Vedlagt skjema viser litt ladetider basert på hva slags styrke man lader på.
Nederste rekke viser ca. ladetider ved lading på 3-fase 400volt, 16A eller høyere.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn


Pigeonbay

Sitat fra: Adrian Stachnik på lørdag 24. juni 2017, klokken 21:25
Lader man på Fortum/Grønn kontakt sine 22kW-stolper,
drar bilen nytte av 11kW, som gir ca. 40% på 1time under optimale forhold.

Vedlagt skjema viser litt ladetider basert på hva slags styrke man lader på.
Nederste rekke viser ca. ladetider ved lading på 3-fase 400volt, 16A eller høyere.
Kva er forskjell på 16A og 16A 400 volt 3 fase?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


PaulusA

16A er vanlig 230V, da bruker bilen en av 3 ladere
Ved 400V får man 3x230V og bilen bruker alle 3 laderne samtidig
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA