Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av kaiat, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Ebe på mandag 31. juli 2017, klokken 21:24
Virker som total "vogntoglast" er satt først, så trekker de kg i fra hvor mye 5- og 7-seteren veier. Da blir det ikke rare "hengerlasten" igjen... håper de endrer med ny/oppgradert versjon.
De tar sikkert utgangspunkt i totalvekt. For 2-seter varebil:
Totalvekt 2220 kg + henger 410 kg = 2630 kg maks vogntoglast.

Så om man kjører en tom sjuseter og de 5 ekstra seterne veier 20 kg hver (=100 kg), så veier bilen 1556 kg + fører 75 kg + ekstra seter 100 kg = 1631 kg, ergo skulle man trygt kunne trekke  2630 - 1631 = ca. 1000 kg uten å overstige maks vogntoglast.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kaiat

Tillatt vogntogvekt på e-NV200 er 2220 kg, eller akkurat det samme som tillatt totalvekt. Normalt er vogntogvekten høyere enn totalvekten, men altså ikke her.

Reodor

Hengervekt nv200 Evalia (Fosil) : 1100 kg med Bremser
Hengervekt  e-nv200 Evalia       : 0 kg

Ville jo tro disse kan ha sammenlignbare bremser, fjærer og generell evne til å håndtere henger når man ser bort fra drivverk, som jo burde følge tomrhs resonement over?

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

zbk

Det eneste som produsent kan skylde på er (etter min mening) om batteriene ligger slik til at en påkjørsel bakfra vil kjøre hengerfestet rett inn i batteripakken med påfølgende kortslutningsfare.

Personlig tror jeg det bare er bakstreversk tankegang og overdreven redsel for reaksjoner på den reduserte rekkevidden med full tilhenger som gjør at det ikke blir typegodkjent med større tilhengerlast (eller ikke godkjent med tilhenger i det hele tatt som er tilfelle for de aller, aller fleste).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Da er motoren som begrenser hengeren på e-nv200. Den har ikkje nok kjøling til å tåle meir vekt enn oppgitt totalvekt. Fosdilversjonen har betre kjøling.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Er dette offisiell info fra Nissan eller er det spekulasjoner?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tomrh

#51
Jeg vil tro e-NV200 kan trekke *mye* mer, jfr denne:
https://electrek.co/2017/10/05/nissan-breaks-electric-towing-record-e-nv200-all-electric-van/

Og ikke minst, Leaf tauer Leaf på Nissans fabrikk (Oppama). Henger med to Leaf og en Qashqai, veier nok ca. 5 tonn. Vi tro motoren er den samme.


https://www.youtube.com/watch?v=fEm1K6gvbAI
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:40
Da er motoren som begrenser hengeren på e-nv200. Den har ikkje nok kjøling til å tåle meir vekt enn oppgitt totalvekt. Fosdilversjonen har betre kjøling.

Men det spesielle er at Nossan regner med full bil uansett. Teoretisk er det det samme for motoren om man har 500kg vekt inne i bilen eller 500kg på en henger bak. Da kunne det vær opp til sjåføren å ha ansvar for maks totalvekt. Men det lar ikke Nossan oss gjøre... :(
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Sitat fra: tomrh på søndag 14. januar 2018, klokken 21:56
Sitat fra: Ebe på søndag 14. januar 2018, klokken 21:22
Jeg fikk tilbud fra forhandler med hengerfeste på 7-seteren. Riktignok med 0 kg vognkortet, men kunne brukes til f.eks sykkelstativ.
Hvilken forhandler gir dette tilbudet?

Autosenteret i Åsane, Bergen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Reodor

Sitat fra: Ebe på onsdag 17. januar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:40
Da er motoren som begrenser hengeren på e-nv200. Den har ikkje nok kjøling til å tåle meir vekt enn oppgitt totalvekt. Fosdilversjonen har betre kjøling.

Men det spesielle er at Nossan regner med full bil uansett. Teoretisk er det det samme for motoren om man har 500kg vekt inne i bilen eller 500kg på en henger bak. Da kunne det vær opp til sjåføren å ha ansvar for maks totalvekt. Men det lar ikke Nossan oss gjøre... :(

Jeg ville tro det hadde vært overkommelig og redusere tilgjengelig effekt fra motor dersom belastningen ble for høy over tid f.eks ved å redusere tilgjengelig effekt dersom  batteri temp ble for høy.
Kunne vært kjekt også uten henger dersom man skal opp på fjellet med fullastet bil.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Sitat fra: Ebe på onsdag 17. januar 2018, klokken 09:51
Sitat fra: tomrh på søndag 14. januar 2018, klokken 21:56
Sitat fra: Ebe på søndag 14. januar 2018, klokken 21:22
Jeg fikk tilbud fra forhandler med hengerfeste på 7-seteren. Riktignok med 0 kg vognkortet, men kunne brukes til f.eks sykkelstativ.
Hvilken forhandler gir dette tilbudet?
Autosenteret i Åsane, Bergen.
Var dette snakk om et fullt funksjonelt hengerfeste da med elektrisk tilkobling? Jeg spurte min forhandler, og de sa de kunne få satt på ei kule for sykkelstativ men ville være uten kontakt for strøm til henger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Det vet jeg ikke, for jeg trakk det ut av tilbudet før jeg bestilte. Koste 5000-ish, så det var kanskje bare kun kula?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. januar 2018, klokken 12:00
Var dette snakk om et fullt funksjonelt hengerfeste da med elektrisk tilkobling? Jeg spurte min forhandler, og de sa de kunne få satt på ei kule for sykkelstativ men ville være uten kontakt for strøm til henger.
Jeg mener at kule for sykkelstativ også bør ha strøm, for skiltramme med ekstralys.
Sykkelstativ vil omtrent uansett føre til at skiltet skjules, og man bør bruke skiltramme. Det er også sannsynlig at en eller flere sykler lett ødelegger for baklysene, og man bør ha ekstralys. Det irriterer meg, at jeg ikke tenkte på muligheten for "sykkelkule" da jeg kjøpte min eGolf, kunne sikkert fått mye bedre pris på ekstrautstyr til ny bil enn hvis jeg spør om ettermontering i dag.

brako79



Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 26. mars 2018, klokken 05:07
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. januar 2018, klokken 12:00
Det irriterer meg, at jeg ikke tenkte på muligheten for "sykkelkule" da jeg kjøpte min eGolf, kunne sikkert fått mye bedre pris på ekstrautstyr til ny bil enn hvis jeg spør om ettermontering i dag.

Møller Nesttun hadde som policy at de ikke monterer kulefeste at all.

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

hma

I følge prislisten (med spesifikasjoner) på nissan.no, er e-nv200 Evalia 5 (seter) godkjent for tilhengerlast på 150kg.
Noen som vet hva denne i praksis kan brukes til, annet enn å montere sykkelstativ?
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/e-nv200_evalia_combi_kundeprisliste.pdf
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA