Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerativ bremsing og rust på bremseskivene

Startet av aaa3, tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:02

« forrige - neste »

aaa3

Bilen er 3 år nå, og på service. Jeg må skifte bremseskivene foran pga rust.  >:(
Dette er baksiden av medaljen, jeg bruker jo ikke bremsene noe særlig.
Er det flere der ute med samme erfaring?

jorn67

Dette er et kjent problem for de som kjører i Oslo-området med mye veisalting. Jeg måtte faktisk bytte bremseskiver på den gamle Outlander'n (ikke PHEV) etter 3 år selv.

På min 2016 PHEV fikk jeg rådet fra bilforhandler at man også må bruke "vanlige" bremser jevnlig for å unngå rust.

blazius

Hadde bilen på 2 års service nå, fikk ingen slik anmerkning.

RayBomb

Er det noe spesifikt vedlikehold man kan gjøre for å hindre dette?


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

aaa3

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:31
Er det noe spesifikt vedlikehold man kan gjøre for å hindre dette?

De anbefaler, som jorn67 skrev, å bruke vanlige bremser jevnlig.

leafnor

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:31
Er det noe spesifikt vedlikehold man kan gjøre for å hindre dette?
- Skrevet med Tapatalk på iPad
[/quote
Ja, kaldgalvanisering.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25228.msg427850.html#msg427850

Min PHEV (2014) fikk full runde nå på dekkskiftet. Kjøpte den brukt i januar, og bremsene trenger "sinkspraykur" for å stå mot saltet. Forøvrig, jeg sprayet på alt snnet med tegn til rust også. Bærebroer etc.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Be om "smøring" av bremser når du har service. Koster noen hundrelapper ekstra og dine bremser vil holde mange år/10 000 vis av km..
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Capt

Skrur av regeneriring og bruker kun bremser når jeg skal på kortere turer der jeg vet at jeg har nok strøm. På langturer blir det regeneriring.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

Oddaa

Hvilke bremsedeler sprayer dere med sink for å hindre at bremsene setter seg fast som følge av for lite "mosjonering"? Ville heller trodd at det er rensing og smøring som må til jeg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

leafnor

#9
Alle deler!
Størst effekt har slik spraying for seg når en gjør rent først, så sprayer.
Forøvrig mye annet som ruster under bilen også. Har eid min siden januar, den kom da fra Nederland og så nesten ny ut under (2014). Jeg hadde den på bukk og sprayet på sinkspray allerede da. I dag etter 4 måneder i saltsuppen her, og det er tydlig begynt å ruste på sveiser i opphenget.
Frem med sinksprayen. Bremsene tok jeg etter påske ved hjulskifte.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Niff123

Det ser slett ikke pent ut.
Det har ikke falt meg inn å begynne å se etter rust av betydning allerede etter et par år. Er biler tilpasset norske forhold bedre beskyttet? Jeg mener å ha fått med meg en ekstra rustbehandling (som dog enkelte mener bare er halvgod).
Er det enighet om at sinkspray hjelper og er det rette produktet?

Carlos

Hei
Ser at ingen nevner vask! det er spesielt viktig for dere som bruker vaske automat. Spyl bremse skiver og deksler ofte spesielt om vinteren. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre og ta en hard oppbremsing om dagen. Obs se i speilet først!

Carlos

Hei igjen
Glemte en ting, så mye som vi bruker på bil så har vi rå til en understells behandling  :)
   



geos

Sitat fra: aaa3 på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:02
Bilen er 3 år nå, og på service. Jeg må skifte bremseskivene foran pga rust.  >:(
Dette er baksiden av medaljen, jeg bruker jo ikke bremsene noe særlig.
Er det flere der ute med samme erfaring?

Jeg må vel si at det er ganske uholdbart å få rådet "du må bremse mere" på en PlugIn Hybrid som lover å gå på 0.19 (jeg er på 0.21 etter 28.000 km).

Hvis det er slik, så bør de vel skrive dette i kontrakten, og ikke komme med dette i ettertid for å vri seg unna en reklamasjon: Det ER etter min mening uholdbardt å måtte skifte bremseskiver etter 3 år! Jeg har kjørt mest på små-veier i Askim (til og fra lokal barnehage og skole) hvor det nesten aldri er saltet. 

Må i følge forhandleren bytte skiver foran nå. Kostnad? Vet ikke men kommer det opp mot 10.000 så er det MYE bensin: Total-regnskapet blir da plutselig ikke så bra for denne bilen!

Hva betalte du / dere for å bytte skiver foran?

erik e

Blir vel litt mye om det skal skrives i en kontrakt hvor mye fører skal bremse. Eller ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA