Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri til elektrisk påhengsmotor

Startet av Pompel79, tirsdag 02. mai 2017, klokken 08:02

« forrige - neste »

Pompel79

Hei
Jeg skal til å bygge om en 5HK påhengsmotor til elektrisk drift slik som denne karen har gjort:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=39&t=52800.

Jeg skal bruke følgende motor og esc:
Motor:http://alienpowersystem.com/shop/brushless-motors/c80100-outrunner-brushless-motor-130kv-7000w/

ESC: http://alienpowersystem.com/shop/esc/boat-esc/alien-300a-3-12s-boat-esc-hv/

Dette kommer ikke til å ble en raser av en motor men den bør bli betydelig kraftigere en vanlige små elektriske påhengsmotorer. Her er video av en kar som kjører med tilsvarende motor.:
https://www.youtube.com/watch?v=39AUz-GwO14

Mitt spørsmål er om dere har noen råd angående valg av batteri? Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke 3 stk 12v blybatteri i serie for å hente ut 36v. Er det mulig å bruke noen brukte litiumbatterier fra feks en Reva? Kunne tenkt meg å kjøpe noen rimelige batterier til å teste med i første omgang.
Håper noen kan komme med noen råd og tips:)


Karl-Wilhelm

Disse er helt utmerket for applikasjonen:
http://www.ebay.com/itm/10-LG-36V-4-4AH-BATTERY-PACK-18650-EBIKE-VAPE-POWERWALL-BATTERIES-200-CELLS-BMS/201916138726?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D45729%26meid%3D311b97969c374c7583697cb76695ea50%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26mehot%3Dpp%26sd%3D201920561877&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Passer godt med hensyn på hvilken spenning din ESC kan opperere innenfor og du kan bygge disse inn i en bærbar batterikasse. De kommer ferdig med balansekrets og XT60 kontakt.

Kjøpte disse nylig for et prosjekt, og alle kom fram uskadd, brukte JetCarrier for å frakte de til Norge.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

johnroger

Tja! de motorene virker litt spe spør du meg! Hvor mange Kw /watt får du ut av den?
10AH batterier?? 
Jeg driver med marinisering av båter til elektriske motorer og er naturlig litt interessert i prosjektet!

bosonic

Kikker du på innlegget til Pompel79 ser du link til motoren.
Jeg kan love deg at denne motoren ikke er "litt spe"!
7000W og 1.82kg taler sitt eget språk!

Jeg har selv sett hva en 3000W Brushless Outrunner motor kan utrette montert i en sparkesykkel, her kan du lese om den.

Det vil selvsagt alltid være en risiko forbundet med å bruke en motor i et annet oppsett enn hva den er beregnet for, men min erfaring er at dette som oftest går bra.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Det enkleste i en båt er kanskje en 6er kasse med NiCd fra en PSA. Gir 36V, rundt 2,4 kWt energi, og er selvballanserende ved overlanding, altså ingen BMS som kan skades av saltvannet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

johnroger

Tja! Hvis batterikapasiteten er 100 Amps og 3 stk batterier i kobling 36 volt er det snakk om 3600 watt. 3,6 kw. ca 4,8 HK.
KV som angitt er RPM på motoren uten belastning. Har ingenting med Kilovolt å gjøre.
som nevnt her med 10Amps batterier ville kraften være 10x36 i formel. det ville ikke gitt mer enn 360 watt.
Begrensningene i motoren ligger i momentet til selve motoren.
Disse motorene er morsomme og det er gøy å bygge! stå på!
Her er vår 9,9 hk. Vannavkjølt Motenergy fra Parsun/USA. 20 knop på 12 fot pioner maxi.




johnroger



johnroger

Disse jobber på 48 volt og har 200AH litium portable systemer.
Vi skal huske på at en motor på for eks 7- 8 kw i elektrisk har et mye bedre skyv enn bensin! Virkningsgraden er høy og momentet kommer fra første runde. 7,5 kw er som en 13-15 hk bensin utenbords avhengig av propell. Vannavkjølingen gjør at de holder seg stabile og kan gis inntil 20000 timers driftstid. Dette er klart en motor som er utviklet over lang tid og som har de proposjonene som skal til for å fungere feilfritt i årevis. Men du verden det er moro å bygge selv også! vekt ca 40 kg. motorvekt isolert sett 13 kg.

johnroger

Stikk gjerne inn på facebook , du finner meg på elektriske båtmotorer som stikkord der. Vi jobber nå opp mot dept for Mva fritak på elektrisk fremdrift på sjø og vann!

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA