Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???

Startet av waltlo, mandag 01. mai 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

waltlo

Jeg ladet 5 ganger på turen. Kjørte strømmen ned til 46% en gang, og da måtte jeg lade i 1t.15min. for å komme opp på 85%. De andre gangene så hadde jeg ca. 50% igjen før jeg ladet, og da opp til 80%. Da ladet jeg i ca. 1t. Når jeg startet kjøreturen hjemme så hadde jeg fullt batteri. Hadde brukt range+.Jeg kunne vel ha klart meg med to ladestopp. Men da hadde det blitt to stopp av ca.2,5t pr.stopp. Og det hadde blitt alt for lenge å stå på en plass før en kan kjøre videre. Var rimelig mettet etter 1t. stopp.Må jo få følelsen av å komme nærmere målet.

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Robert Sund

Sitat fra: kaiat på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:40
Jeg leste en test av B-klasse Electric fra lanseringen i USA og der hadde journalisten fått opplyst av Mercedes at de helst ville bruke den orginale tankpåfyllingen fra fossilversjonen til ladeporten. Dette var da for å slippe å lage egne karosseripaneler for el-versjonen. Men det viste seg da at det ikke var plass til Combo-hurtigladeport i åpningen. Om det stemmer, aner jeg ikke. Men andre bilfabrikanter lager da egne paneler for de elektriske versjonene. Berlingo/Partner har egne forskjermer med ladeinntak for eksempel.
En løsning de kunne velge kunne vært type 2 kontakten til Tesla. Da kunne de som ønsket hurtiglading benytte adapter. Tesla sin type 2 kontakt takler fint 300A+ og 100kW+ DC noe supercharging av Tesla viser.

Ledninger og elektronikk for 125A i bilen burde også være meget rimelig; det er ikke mange meter det er snakk om.

Ville det vært interresant med full tilgang til hurtiglading til ChaDeMo ved hjelp av adapter (på denne bilen)?

kaiat

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:16
Sitat fra: kaiat på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:40
Jeg leste en test av B-klasse Electric fra lanseringen i USA og der hadde journalisten fått opplyst av Mercedes at de helst ville bruke den orginale tankpåfyllingen fra fossilversjonen til ladeporten. Dette var da for å slippe å lage egne karosseripaneler for el-versjonen. Men det viste seg da at det ikke var plass til Combo-hurtigladeport i åpningen. Om det stemmer, aner jeg ikke. Men andre bilfabrikanter lager da egne paneler for de elektriske versjonene. Berlingo/Partner har egne forskjermer med ladeinntak for eksempel.
En løsning de kunne velge kunne vært type 2 kontakten til Tesla. Da kunne de som ønsket hurtiglading benytte adapter. Tesla sin type 2 kontakt takler fint 300A+ og 100kW+ DC noe supercharging av Tesla viser.

Ledninger og elektronikk for 125A i bilen burde også være meget rimelig; det er ikke mange meter det er snakk om.

Ville det vært interresant med full tilgang til hurtiglading til ChaDeMo ved hjelp av adapter (på denne bilen)?

Det er sikkert noe politisk inne i bildet også. Mercedes er vel med på Combo-standarden og da er det nok uaktuelt med en konkurrerende hurtigladestandard enten det nå er Chademo eller Tesla Supercharging.

Men jeg hadde egentlig trodd at Tony Williams i Quickchargepower hadde klart å snekre sammen en tilsvarende løsning som han har laget for Chademo-hurtiglading av Toyota Rav4EV...

waltlo

Ja det ville ha vært veldig interessant med full tilgang til hurtiglading!

Robert Sund

@kaiat
Jeg tror også det er noe politikk inne i bildet. Og kanskje en vurdering om ikke å kanibalisere fossilsalg.
Endel fossilprodusenter har også gitt utrykk for at de trodde elbiler kun kom til å bli brukt lokalt, og at elbiler kom til å være ett midlertidig fenomen.

Bortsett fra politikkvurderinger, er det blitt åpenbart at satsing på elbil er nødvendig for at de skal overleve. Og dette er en meget billig endring, og som vil ha stor effekt.

Når det gjelder politikkvurderingen kan de komme unna med at de egentlig ikke har gjort noen endring, og at de fortsatt kun bruker type2. De trenger jo ikke engang å produsere adaptere selv.

Tilgang til superchargernettverket tror jeg krever mer, både i kjøp av tilgang og kraftigere oppgraderinger i bilen.

Robert Sund

Sitat fra: waltlo på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:42
Ja det ville ha vært veldig interessant med full tilgang til hurtiglading!  :+1: ;D
For en DC type2 løsning finnes alle delene allerede (hos Tesla) og det er billig og enkelt å få til, og det krever ikke større ladeluke i panelene.

Det er en liten endring jeg tror mange ville sette pris på.

lenny36

Rimelig spesielt at den ikke har hurtiglading når man ser at de billigste og enkleste elbilene som Citroen C-Zero har det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

waltlo

For en DC type2 løsning finnes alle delene allerede (hos Tesla) og det er billig og enkelt å få til, og det krever ikke større ladeluke i panelene.

Det er en liten endring jeg tror mange ville sette pris på

Kan du gi en ca.pris på hva det kan koste? Og hvor ombygging kan utføres?

nofuelno

#24
Kanskje det går om man setter inn en lader # 2 + litt kabling, sager hull i panser og monterer på et luftinntak fra Biltema for å få plass til den. Lakkeres så i bilens farge.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Robert Sund

Sitat fra: waltlo på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:23Kan du gi en ca.pris på hva det kan koste? Og hvor ombygging kan utføres?
Jeg vet ikke om noen som gjør dette som ettermontering. Jeg tenkte mest på at Mercedes selv kunne gjøre endringen for nye biler, da Mercedes har kjøpt deler fra Tesla tidligere og Tesla allerede har dette på sine biler og det fungerer fint så det er ferdig uttestet. Og de har kommunikasjon med eget ChaDeMo adapter, og også det er ferdig uttestet.

Hvis Mercedes gjør endringen for nye biler burde ettermontering kunne gjøres med ett ferdig sett.

Hvis Mercedes ikke gjør endringen for nye biler tror jeg det blir vanskelig. De som selvbygger elbiler ville nok kunne gjøre det, men jeg regner med at de da heller ville legge opp en egen kontakt for DC hurtiglading og bruke elektronikk de er vant med (for å sette opp riktig spenning på den eksterne laderen og slikt). Det er laget tredjeparts-sett for andre biler, men ikke for Mercedes (så vidt jeg vet).


Sitat fra: lenny36 på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:19
Rimelig spesielt at den ikke har hurtiglading når man ser at de billigste og enkleste elbilene som Citroen C-Zero har det.
Det er jeg enig i.


@nofuelno
Med en type2 løsning ville både Mercedes selv og andre slippe å montere en plugg til. Med en egen plugg må den monteres ett sted, enten slik som ved motorvarmere på utsiden en plass, eller slik at man kan trekke kabelen til der pluggen er plassert (som for eksempel med en gummileppe under panseret og pluggen på innsiden).

CitB59EL

Så langt jeg har funnet ut så er lade kontakten lik den på model S-den har alle stikk noe andre bilder med type 2 ikke har.. Men bilen mangler antagelig ledninger for hurtiglading og ECU med åpning mot super lader+å kjøpe seg inn i lade nettverk.  Så jeg tror nok at mercedes var redd for kannibalisme-siden bilen først å fremst ble laget for California å ment som nr 2-3 bil. At bilen selger mer i Norge enn i hele USA er en annen historie.. Tviler på at Mercedes så den komme. Jeg tror at de først å fremst ønsket å selge  "nok" av denne til å møte California krav-politikk dessverre. Vi elsker bilen å den fungerer supert til vår bruk på tross av manglende hurtig lader-eneste kjipe turen blir ferie turen nå til sommeren som vil ta tid:) 



Espen Hugaas Andersen

Jeg ville heller sett på JdeMO. Dette er en ettermontert CHAdeMO inngang som er benyttet på Tesla Roadster og Toyota Rav4 EV. Det bør ikke være ekstremt vanskelig å få dette på B-klasse også, så fremt man er nok folk som ønsker dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jon Braathen

Sitat fra: lenny36 på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:19
Rimelig spesielt at den ikke har hurtiglading når man ser at de billigste og enkleste elbilene som Citroen C-Zero har det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mercedes vil vel at du må kjøpe en ordentlig bil for lengre turer av dem også. Hadde de gått for avtalen med Tesla om å bruke superladerne deres (som de ble tilbudt) så kunne jo folk flest klart seg med B250e som eneste bil og dermed ikke trengt bensinslukeren som nr 2 bil.

Hjemmelading på 11kw derimot er helt topp. Har det på i3'en vår da kan du kjøre ganske langt på kvelden etter at middagen er inntatt, men langturer over 15-20 mil med kun 11kw lading er vel nesten helt utelukket spør du meg. Ladepauser på 2-3t frister ikke akkurat.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

waltlo

Tesla sin 16,5 singellader, synes jeg høres veldig interresant ut. Å få montert den og riktig dimensjonerte kabler, vist det må gjøres. Hadde jo hjulpet veldig. Da hadde jo bilen forblitt "original". Men med litt raskere lading. Jeg har kun Mercedesen, og skal jeg ha den i fremtiden så må noe gjøres. Er veldig fornøyd med bilen, synes at den er fin utvendig,innvendig. God å kjøre og gir følelse av kvalitet. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA