Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???

Startet av waltlo, mandag 01. mai 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

waltlo

Når en lader på fleksilader så gir den 22kW. Men bilen trekker bare 11kW. Er det en mulighet til å få oppgradert bilen til å kunne trekke 22kW?... Det ville halvere ladetiden og halvere ladeprisen. Og gjøre det veldig mye mer trivelig å ta en litt lengre kjøretur. Med 22kW lading så er jo ikke det hurtiglading. Men det hadde jo allikevel blitt som å få hurtiglading.

PaulusA

Hei
Hvis du ønsker Mercedes med på laget er det maks 11 kW du får, men ved oppgradering av strømkabler i bilen og hacking av programvare er det sikkert mulig.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

kvolle6

Vel, strengt tatt må du vel spørre ingeniørene til MB om det? Det er selve laderen i bilen som kan trekke 11kw maks, det samme som Tesla før de fikk sin dobbelt-lader (22kw). Vanskelig å si om det har med plass å gjøre (god plass er det IKKE under panseret), MB har nok lagt mye mer i varmeapp enn Tesla f.eks. Eller så er det en markedsvurdering, akkurat som at det mangler hurtig DC-lading. Dette siste ville jeg trodd var lite plasskrevende å få til, siden laderen da er utenfor bilen.

Jeg er godt fornøyd med å lade med 11kw hjemme, men mangel på hurtiglader definerer jo rekkevidde ganske brutalt. Det matcher vårt behov, og vi har den som eneste bil, men da ligger det i kortene at vi er ferdig med bilferier......


Sent from my iPhone using Tapatalk

PaulusA

Sant nok, laderen må selvfølgelig også oppgraderes, glemte den i farta, Hehe
Lader selv med 6900 watt, holder fint for oss
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

waltlo

Ja, jeg klarer meg også fint når det bare er små kjøring i nærområdet. Og lader bilen på ladestasjonen hjemme. Hadde en tur til Stavanger for ca. 2 måneder siden. Og kjørelengden var 30mil. Turen tar normalt 4,5t. Jeg brukte 10t. på turen. Det var jo litt i drøyeste laget synes jeg. Så derfor hadde det vert fint om det var mulig å oppgradere lade hastigheten til det dobbelte. Da hadde turen tatt 7,5t. noe som kunne ha vert mer akseptabel. Legger ikke ut på en sånn tur igjen med kun 11kW lading som maks. :-)

Jejl

Hvilken (maks)fart lå du i på denne turen?
Husker når det var mer vanlig å lade på 22kw med Tesla at det ble beregnet at den optimale farten mellom 22kw ladepunktene var ca 95 km/t for å komme fortest mulig frem totalt sett.

Med kun 11kw lading vil jeg tro at ca 70km/t vil være den optimale farten for å komme fortest mulig frem.

Softblue

Mercedes B Electric har en 11 kw Tesla lader som sitter på toppen av motoren i motorrommet. Det er ikke plass til 2 stk 11 kw ladere som Tesla med 22 kw lading har. Jeg antar at Mercedes heller ikke ville være med på Tesla sitt super charger nettverk, dermed fikk ikke Mercedes B hurtiglading, selv om jeg tror dette hadde vært mulig.
Tesla leverer imidlertid nå en 16,5 singellader i sine egne biler. Men, det har tidligere vært diskutert på en annen gammel tråd at ledningsnettet i Mercedes B nok ikke er dimensjonert for mer enn 11 kw.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

waltlo

Hastigheten varierte mellom 50 og 80 km/t. E39 mellom Kristiansand og Stavanger burde jo være perfekt hastighetsmessig for el-bil. Ja hadde det vært mulig å få en 16,5 singellader i bilen, så hadde jo det hjulpet veldig. Det hadde jo øket lade hastigheten godt!

Jejl

#8
5 timer med 11kw lading på en 30 mils tur høres litt mye ut for meg. Hvis vi regner med at du har 28kwh tilgjengelig ved start og får inn 9,68kw på batteriet (11kw -12% tap i ladeprosessen) har du da brukt 76,4kwh totalt , altså over 250wh/km. På dette strekket pleier jeg å bruke rundt 170wh/km med Teslaen.
Bruker den virkelig så mye strøm, eller har du ladet til 100% og fått lavere ladefart mot slutten?

PaulusA

Ja, dette var nok på vinteren, men du hadde vel Range Plus og burde holdt med et ladestopp? Tror at to kortere ladestopp er mere effektivt
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

elektrolux

Funfact: Mercedes vurderte lenge Brusa 22 kW lader og kjøpte opp et lager av disse. Om de var ment for B250e, eller Smart bilene vites ikke, men denne lille lekre laderen krever 400V og det kan ha vært årsaken til at de henvendte seg til Tesla.

Hvorfor de unnlot å montere DC port i bilen kan det bare spekuleres i, men ville nok godt uttover salget av Diesel og bensin versjonen, og dermed inntektene til Mercedes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Jeg tror ikke Mercedes gjorde noen flere vurderinger enn at de kjøpte den samme pakka som Toyota brukte på sine Rav4 i USA.


Mercedes har som mange andre ingen in-house kompetanse på elektriske drivlinjer og er nødt til å kjøpe alt eksternt.

Brusas 22 kW brukes vel i Smart?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

zbk

Men hvor komplisert og/eller dyrt er det å legge til en DC-lademulighet på en elbil? På de bilene som har hatt det som tilvalg har det vel vært i størrelsesorden 10K?

Med tanke på at dette vel må være tilnærmet hyllevare er det for meg helt ubegripelig at ikke Mercedes og Renault har med dette på bilene sine, gjerne som tilvalg om det er et prisvalg.

Tror til og med jeg kunne vært villig å betale opp mot 20-25K for retrofit av CCS-lader på min ur-Zoe.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

Ja, DC lading er merkelig å ikke inkludere. Det er veldig enkelt sammenlignet med en AC lader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaiat

Jeg leste en test av B-klasse Electric fra lanseringen i USA og der hadde journalisten fått opplyst av Mercedes at de helst ville bruke den orginale tankpåfyllingen fra fossilversjonen til ladeporten. Dette var da for å slippe å lage egne karosseripaneler for el-versjonen. Men det viste seg da at det ikke var plass til Combo-hurtigladeport i åpningen. Om det stemmer, aner jeg ikke. Men andre bilfabrikanter lager da egne paneler for de elektriske versjonene. Berlingo/Partner har egne forskjermer med ladeinntak for eksempel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA