Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

Pingle

Det er rimelig at areal må bli arealet av det minste hullet en bil kan gå gjennom, speil eller ikke speil.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:06
Ref bildene på disse sidene https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.195, så er det ikke veldig mye som skiller mellom e-tron og Q7 på størrelse.

Nå er det vel i den tråden litt tvil om bredde på e-tron, men høyden stemmer vel omtrent med ipace på bildene som Orbit har lagt ut.
Eneste tall jeg fant ad ipace var (hxb) 1557x2139 mm, og TMS 1445x1964 mm (med speil innfelt; 2184 mm ellers). 
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Stikkkontakt

#631
Sitat fra: Pingle på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:48
Det er rimelig at areal må bli arealet av det minste hullet en bil kan gå gjennom, speil eller ikke speil.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:06
Ref bildene på disse sidene https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.195, så er det ikke veldig mye som skiller mellom e-tron og Q7 på størrelse.

Nå er det vel i den tråden litt tvil om bredde på e-tron, men høyden stemmer vel omtrent med ipace på bildene som Orbit har lagt ut.
Eneste tall jeg fant ad ipace var (hxb) 1557x2139 mm, og TMS 1445x1964 mm (med speil innfelt; 2184 mm ellers).

I-Pace uten speil er 1890mm. Man må ta bakkeklaring med i betraktning. Den er nok større på I-Pace enn TMS, slik at høydeforskjellen(høydekomponenten i overflateutrekningen) er mindre enn forskjellen i total høyde.

daktari

Sitat fra: Supermario på tirsdag 08. mai 2018, klokken 23:02
Sitat fra: daktari på tirsdag 08. mai 2018, klokken 21:44
Du glemmer at I-pace har et hull i grillen og diverse andre luftkanaler som antagelig kompenserer. Og hvor har du funnet målene som tilsier at e-tron er mindre enn I-pace?

Skal ikke det ligge inne i Cd?
Nå er ikke jeg aerodynamisk ingeniør, men jeg tror ikke det. Jeg tror det derimot reduserer frontareal istedet, ved at luften ikke "dyttes vekk" men "går gjennom".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pingle

#633
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 09. mai 2018, klokken 11:19
Sitat fra: Pingle på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:48
Det er rimelig at areal må bli arealet av det minste hullet en bil kan gå gjennom, speil eller ikke speil.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:06
Ref bildene på disse sidene https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.195, så er det ikke veldig mye som skiller mellom e-tron og Q7 på størrelse.

Nå er det vel i den tråden litt tvil om bredde på e-tron, men høyden stemmer vel omtrent med ipace på bildene som Orbit har lagt ut.
Eneste tall jeg fant ad ipace var (hxb) 1557x2139 mm, og TMS 1445x1964 mm (med speil innfelt; 2184 mm ellers).

I-Pace uten speil er 1890mm. Man må ta bakkeklaring med i betraktning. Den er nok større på I-Pace enn TMS, slik at høydeforskjellen(høydekomponenten i overflateutrekningen) er mindre enn forskjellen i total høyde.

OK det betyr nok reelt litt mindre bredde, selv om bredden med innfelte speil er mindre. Fant full-lastet bakkeklaring 142 mm for ipace (jaguar hjemmeside), og 144 mm for TMS (wikipedia).
Full-lastet kan dog bety at total høyde er tom innkjøringshøyde.
Uansett: "firkantberegnet" blir vel forskjellen i areal neppe mer enn 3%, forutsatt like avrundede hjørner, mens luftmotstandskoeffisienten kan være litt viktigere.

Venter i spenning på litt fastere data for reelt forbruk/kjørelengde for TMS, ipace og etron, men er redd at jeg begynner å nærme meg et håp om at rekkevidden ikke er veldig forskjellig mellom ipace og etron (og TMS med tilsvarende batterier).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 09. mai 2018, klokken 13:07
Sitat fra: Supermario på tirsdag 08. mai 2018, klokken 23:02
Skal ikke det ligge inne i Cd?
Nå er ikke jeg aerodynamisk ingeniør, men jeg tror ikke det. Jeg tror det derimot reduserer frontareal istedet, ved at luften ikke "dyttes vekk" men "går gjennom".
Det er nettopp det Cd beskriver, hvor mye lettere luften flytter forbi i motsetning til en firkantet plate med samme tversnitt. Tversnittet endres ikke fordi om det er ett hull i panseret, det påvirker bare flyten av luft (gjør Cd mindre).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hm, grunnen til at jeg er forvirret er at det snakkes om CdA, som er Cd x areal, og at dettr avgjør forbruket. Men ser av formelen til Cd at areal er inne i formelen allerede!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Supermario

Sitat fra: daktari på onsdag 09. mai 2018, klokken 16:00
Hm, grunnen til at jeg er forvirret er at det snakkes om CdA, som er Cd x areal, og at dettr avgjør forbruket. Men ser av formelen til Cd at areal er inne i formelen allerede!


Du har rett, det er total luftmotstand som avgjør forbruket. Og total luftmotstand uttrykkes ved Cd x A.  Og kjenner du total luftmotstand kan du beregne Cd ved å dividere ut arealet.

Cd blir da brukbart sammenlignbart for energieffektivitet PÅ TVERS AV bilstørrelser. Små biler har gjennomgående lavere total luftmotstand. Uten at det sier at designere av småbiler er flinker med luftmotstand enn de som tegner store biler.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Pingle

Sitat fra: Supermario på onsdag 09. mai 2018, klokken 18:27
Cd blir da brukbart sammenlignbart for energieffektivitet PÅ TVERS AV bilstørrelser. Små biler har gjennomgående lavere total luftmotstand. Uten at det sier at designere av småbiler er flinker med luftmotstand enn de som tegner store biler.
Denne sannheten bør nok suppleres noe.
Cd er et godt mål på hvor aerodynamisk man har klart å lage bilen. Problemet er hvis man kan blåse bilen opp litt på  sidene, ev på toppen, for å få en betydelig penere Cd, og Cd x A blir konstant, ev økt.
Siden vi sammenligner TMS, TMX, ipace og etron her, er dette litt forskjellige biler, men i alle fall undertegnede kunne ha landet på hvilken som helst av dem, gitt nok rom innvendig, 4wd og krok/takplass - samt rekkevidde.
Sistnevnte avgjøres mye av Cd x A.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

E

Har rykket frem ca 120 plasser ifra januar til mai :)
Men syns det er lite håndfast nytt. Spesielt med tanke på levering, pris og ikke minst hva den inkluderer......har fortsatt ikke opplevd ipace, men fikk nylig nok en prøvetur med model X og det frister med tanke på at man vet pris og når den kan leveres.

AJ82

Sitat fra: E på mandag 21. mai 2018, klokken 23:05
Har rykket frem ca 120 plasser ifra januar til mai :)
Men syns det er lite håndfast nytt. Spesielt med tanke på levering, pris og ikke minst hva den inkluderer......har fortsatt ikke opplevd ipace, men fikk nylig nok en prøvetur med model X og det frister med tanke på at man vet pris og når den kan leveres.

30. august er vel den magiske datoen når det gjelder info ang E-Tron.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

PF

De har sagt flere ganger offentlig at de jevnlig skal komme med informasjon.
Hvis de tenker å vente til den offisielle lansering av bilen ville det vært regelrett misinformasjonog klart skuffende.
For min del tenker jeg at jeg skal ha Audi, tesla er ikke interessant og Jaguar står heller ikke på listen over biler jeg kunne tenke meg. Så hvis den blir noelunde pen og har utstyr på nivå med nye a6 så blir det handel.
Av minimum må den ha 360kamera, HUD, matrix-lys, så bør f.eks. Softclose på alle dører, aktivt understell slik som q7 har, ambiente belysning inni være tilgjengelig, pluss alt annet man forventer av en premium suv.

Pingle

Sitat fra: Flobben på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:09
De har sagt flere ganger offentlig at de jevnlig skal komme med informasjon.
Hvis de tenker å vente til den offisielle lansering av bilen ville det vært regelrett misinformasjonog klart skuffende.
For min del tenker jeg at jeg skal ha Audi, tesla er ikke interessant og Jaguar står heller ikke på listen over biler jeg kunne tenke meg. Så hvis den blir noelunde pen og har utstyr på nivå med nye a6 så blir det handel.
Av minimum må den ha 360kamera, HUD, matrix-lys, så bør f.eks. Softclose på alle dører, aktivt understell slik som q7 har, ambiente belysning inni være tilgjengelig, pluss alt annet man forventer av en premium suv.

Det vil overraske meg hvis de ikke leverer alt dette- mot klekkelig betaling.

Der Jag har lekket gradvis frem til dato, og levert bilen de lovet, med ok utstyr til grei pris (og noe unødvendig for de av  oss som tåler å se at hjulene har gummi), er jeg enig i at audi har valg østers-strategi.
30. August får vi se om det betyr at "den ble ikke så ille, tross alt" som pessimist-benken vil ha det til, om de satser på at det uansett er et knakende godt produkt, eller om bilen er lagd som compliance vehicle.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:57
30. August får vi se om det betyr at "den ble ikke så ille, tross alt" som pessimist-benken vil ha det til, om de satser på at det uansett er et knakende godt produkt, eller om bilen er lagd som compliance vehicle.

Hvis noen fremdeles tror at dette dreier seg om compliance vehicle, pr-stunt eller noen annet lurt, så vil jeg hevde de enten bor under en stein, eller lever i fornektelse. Alternativt er de så til de grader intelligente at de klarer å avsløre en marketingdrevet gigabløff fra en av verdens ledende bilprodusenter. Vent, hvorfor skulle en av verdens ledende bilprodusenter begi seg inn på en marketingdrevet gigabløff? Åja, det er jeg ikke intelligent nok til å forstå, sånn var det.  :P

De som tror Audi ikke mener blodig alvor må gjerne forklare hvorfor ledelsen brukte store deler av årets aksjonærmøte på å snakke om merkets elektriske fremtid. Fordi de ønsker å ta livet av sin egen karriere og miste all sin troverdighet i full offentlighet? :-)

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/year-of-new-departures-audi-informs-its-shareholders-about-the-companys-transformation-10218


turfsurf

Noen som vet planlagt kapasitet på fabrikken i Polen Audi med flere skal få batterier fra?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

#644
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:12
Sitat fra: Pingle på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:57
30. August får vi se om det betyr at "den ble ikke så ille, tross alt" som pessimist-benken vil ha det til, om de satser på at det uansett er et knakende godt produkt, eller om bilen er lagd som compliance vehicle.

Hvis noen fremdeles tror at dette dreier seg om compliance vehicle, pr-stunt eller noen annet lurt, så vil jeg hevde de enten bor under en stein, eller lever i fornektelse. Alternativt er de så til de grader intelligente at de klarer å avsløre en marketingdrevet gigabløff fra en av verdens ledende bilprodusenter. Vent, hvorfor skulle en av verdens ledende bilprodusenter begi seg inn på en marketingdrevet gigabløff? Åja, det er jeg ikke intelligent nok til å forstå, sånn var det.  :P

De som tror Audi ikke mener blodig alvor må gjerne forklare hvorfor ledelsen brukte store deler av årets aksjonærmøte på å snakke om merkets elektriske fremtid. Fordi de ønsker å ta livet av sin egen karriere og miste all sin troverdighet i full offentlighet? :-)

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/year-of-new-departures-audi-informs-its-shareholders-about-the-companys-transformation-10218

Jeg har selv beholdt reservasjonen, og har ikke lagt inn "plan B" for EQC eller noe annet, selv om vi har god tid. Jeg er flasket opp med Audi.
Likevel:
- Når det gjelder hva man informerer sine aksjeeiere om: Dieselskandalen til VAG har nettopp tatt en runde til i Audi, så de har ikke noe annet valg enn å prøve å bli litt mindre brune. Skal de bygge opp noe troverdighet, må de ha noe annet. Både e-tron som er "litt bedre enn pessimistene frykter", compliance vehicle og en svært god elbil vil kunne pynte på omdømmet til Audi. En på alle måter ledende elbil (kvalitet og pris innen segmentet) er selvfølgelig den beste strategien, men bare hvis de er i stand til å levere nettopp det, og akseptere at de, som alle andre elbilprodusenter, må selge med tap.
- Om dette blir compliance vehicle avhenger ikke bare om bilen blir direkte dårlig, men om man gjør det som en del på e-tron-forum har håpet på: Selger en svært skrapet bil fra 80k euro (kanskje med leasing av batterikapasitet, lykter, infotainment mv), og en "passe godt" utrustet bil til minst 50% mer, og knapt konkurransedyktig med Tesla i pris. Det sikrer eksklusivitet.
Når jeg prøver Audi-konfiguratorer pleier prisen å bli minst 50% over start, gjerne langt mer, for å få "bil som ikke ser ut som leiebil i syden", men også for å få det jeg forbinder med en bil i dette segmentet, utvendig som innvendig. 50% opp betyr rundt 1 mill NOK, avhengig av eurokurs. 
De av oss som har penger og ikke vil være fornøyd med kjøreegenskapene til Tesla (blant annet undertegnede) kjøper da Audi, de andre ikke.
OK, det er ikke ren compliance, gir en "eksklusiv bil", men det holder produksjonsvolumet nede, og dermed tapene, siden elbiler generelt selges med tap. Hvitvasking av ryktet oppnår de uansett.
- Om dette er en god bil (for meg) avhenger av rekkevidde/forbruk, som igjen avhenger veldig om "mer enn 400 km" betyr langt mer (som også lekkasje mtp ladehastighet tyder på; 35 km per time ved lading på 7,2 KW), eller så vidt over. Og selvfølgelig muligheten for å få en bil med hva jeg forventer i dette segmentet (HUD, Matrix-lys, aktivt understell mm), til en pris som ikke er skyhøyt over disse berømte 640k.
- Jeg håper at dette er et knakende (eller: Knirkefritt) godt produkt, som Audi klarer å selge i bøtter og spann, og satser på at de leverer godt når de kommer, altså at bilen selger ut fra egne karakteristika, og at de ikke trenger å lekke noen lekkerbiskener for å holde interessen oppe. Og håpet er for min del sterkt nok til at jeg ikke har reservert andre, selv om pengene er der.
- Og jeg håper at Audi forstår at det er lettere å selge deres bensin/dieselbiler med god fortjeneste (det er tross alt slik tysk bilindustri tjener penger), om de har et "storselgende flaggskip" som er knallgodt, og oser av førsteklasses byggekvalitet, kjøreegenskaper og teknikk (uten dermed å bli en "ipad på hjul"), og ikke lenger oser av eksos.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA