Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

S.S

Både Audien og Jaguaren kommer til å ha ca samme forbruk som Tesla S, er iallefall min teori.  Kanskje bedre på vinteren pga bedre styring på batterivarme.
Kanskje Audi får marginalt høyere forbruk pga større bil, men det kompenseres med større batteri.
Jeg ser ikke noen grunn til uro over rekkevidden. Ha is i magen. Tror ikke noen blir skuffet, selv om jeg har bestilt Jag selv.  Dette blir bra!

turfsurf

Jeg tviler sterkt på at disse kommer ned mot Model S i forbruk, ihvertfall ikke på motorvei på langtur. Kanskje på småkjøring om vinteren grunnet varmepumpe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. mai 2018, klokken 06:38
Jeg tviler sterkt på at disse kommer ned mot Model S i forbruk, ihvertfall ikke på motorvei på langtur. Kanskje på småkjøring om vinteren grunnet varmepumpe.

Motorvei på langtur må du vel til utlandet for å oppleve?? Jeg må kjøre 3-400 km for å komme til en strekning med høyere fartsgrense enn 80..

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 03. mai 2018, klokken 07:39
Motorvei på langtur må du vel til utlandet for å oppleve?? Jeg må kjøre 3-400 km for å komme til en strekning med høyere fartsgrense enn 80..
Tja, f.eks på strekningen Porsgrunn-Hamar er det vel nærmere 25 mil med motorvei sammenhengende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

Sitat fra: S.S på torsdag 03. mai 2018, klokken 00:03
Både Audien og Jaguaren kommer til å ha ca samme forbruk som Tesla S, er iallefall min teori.  Kanskje bedre på vinteren pga bedre styring på batterivarme.
Kanskje Audi får marginalt høyere forbruk pga større bil, men det kompenseres med større batteri.
Jeg ser ikke noen grunn til uro over rekkevidden. Ha is i magen. Tror ikke noen blir skuffet, selv om jeg har bestilt Jag selv.  Dette blir bra!

Skulle likt at det var så vel.
Nå kjenner jeg ikke til nedc vs wltp, men om det er representativt at over 500 nedc for etron ble til over 400, kan det nesten stemme for ipace sin del. Og så er det å håpe at møllers "kan lade 7,2 kwt/t, eller 35 km per time" betyr wltp og ikke nedc.
I såfall kommer også etron opp på lik rekkevidde som ipace.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

linge

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. mai 2018, klokken 06:38
Jeg tviler sterkt på at disse kommer ned mot Model S i forbruk, ihvertfall ikke på motorvei på langtur. Kanskje på småkjøring om vinteren grunnet varmepumpe.
Hvorfor skulle de bruke mere enn S i forbruk? Audi ligger på 0,25 i koeffisient.
"Den ekstremt lave luftmotstandskoeffisienten på 0,25 betyr at Audis sportslige SUV kan gli mykt og stille gjennom vinden, uten energitap. " Hentet fra Audi sine hjemmesider.
e-tron 55 2021 Sportback
e-tron 55 2019 solgt

turfsurf

#621
Fordi de har større frontareal samtidig som de har marginalt høyere (ihvertfall I-Pace) luftmotstandskkoeffisient.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mai 2018, klokken 12:43
Fordi de har større frontareal samtidig som de har marginalt høyere (ihvertfall I-Pace) luftmotstandskkoeffisient.

OK, jeg er med på produktet av areal og luftmotstandskoeffisient (og kvadratet av farten).
Men hvilket areal dreier det seg om? Største areal underveis?
Skal ikke da litt høyere bil vs tilsvarende bredere bil stille likt, forutsatt lik luftmotstandskoeffisient?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

turfsurf

Sitat fra: Pingle på mandag 07. mai 2018, klokken 21:18
Skal ikke da litt høyere bil vs tilsvarende bredere bil stille likt, forutsatt lik luftmotstandskoeffisient?
Tversnittet av bilen sett forfra. Så ca høyde x bredde. Men f.eks en kassebil (og mange SUVer) som er like bred hele veien vil være dårligere en biler som Model S som smalner inn. M.t.p at I-Pace er både bredere og høyere enn Model S, så vil den garantert ha høyere luftmotstand. Litt usikker på Audien, men jeg tror den er godt høyere men ikke mye smalere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

skulleVøri

Basert på høyde x bredde x Cd skulle e-Tron ha ca. 10% og i-Pace ca. 30% mer luftmotstand enn Model S.

Hvordan dette påvirker forbruket kommer an på mange ting, f.eks. i lave hastigheter er det rullemotstand og fast forbruk (instrumenter, radio, wi-fi, klimaanlegg osv.) som dominerer, for start-og-stopp bykjøring er det mest vekt.
Og Model S bruker en induksjonsmotor, både Audi og Jaguar bruker andre typer motorer som er mer effektive.

Jeg gjetter at e-Tron vil ligge noen få prosent over Model S på motorvei (fra 100 km/h og opp), mens i-Pace vil være en god del høyere.

daktari

Du glemmer at I-pace har et hull i grillen og diverse andre luftkanaler som antagelig kompenserer. Og hvor har du funnet målene som tilsier at e-tron er mindre enn I-pace?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Supermario

Sitat fra: daktari på tirsdag 08. mai 2018, klokken 21:44
Du glemmer at I-pace har et hull i grillen og diverse andre luftkanaler som antagelig kompenserer. Og hvor har du funnet målene som tilsier at e-tron er mindre enn I-pace?

Skal ikke det ligge inne i Cd?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

skulleVøri

#627
Målene er for konseptbilen, i følge Audi i fjor høst:

SitatBilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7
1,93x1,54 = 2,97 m^2. Cd 0,25 er fra samme sted.

i-Pace er fra spesifikasjonene: 2,01x1,57 = 3,15 m^2. Cd 0,29 i følge Jaguar. i-Pace er både høyere og bredere, men e-Tron er lengre.

Luftehull her og der skal ikke ha noe å si, nei, det er bakt inn i Cd (Coefficient of drag). Man måler luftmotstanden for hele bilen i en vindtunnel og deler på frontarealet (arealet av profilen sett forfra), det er det som er Cd.

Det jeg ikke har er nøyaktig frontareal. Bredde x høyde er et rektangel mens biler har bakkeklaring og avrundede kanter. Så det er bare omtrentlig, hvis noen har bedre tall er jeg lutter øre.



turfsurf

Det er nok ikke så langt unna. Skal jeg tippe noe så smalner Model S mere inn på toppen en e-Tron, som ser ut til å være litt mere rett opp og ned. Men mye er det ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Ref bildene på disse sidene https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.195, så er det ikke veldig mye som skiller mellom e-tron og Q7 på størrelse.
Når man sjekker på nettet på Q7 har denne en CD=0,33 (https://www.leftlanenews.com/new-car-buying/audi/q7/specifications/), så hvordan e-tron da kan få en CD = 0,25 er jo bare helt fantastisk ???
Eller er det nesten for godt til å være sant :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA