Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

THE

@Vegar Beider, du må huske på at Hyundai ikke har helt samme produksjonsmål for Kona som det Audi har for eTron. Om du får Hyundai Kona i feil rekkefølge, så kan det jo betyr måneder og år i forsinket leveranse, det er litt vanskeligere å godta det enn dager eller uker forsinkelse hvis du blir forbigått i eTron-køa.

Alt tyder på at du kan få en eTron innen rimelig tid selv om du ikke satte deg på reservasjonsliste den dagen de åpnet for å reservere. Med Kia, Hyundai, Opel m.fl. er jo leveringssituasjonen på elbiler latterlig. MEN det er jo en reell fare for at Audi også kommer til å få veldig lange ventelister når bilene begynner å rulle rundt på veiene og også blir tilgjengelige for prøvekjøring hos forhandlere utover vinteren. Tror man gjør lurt i å sette seg på reservasjonsliste så raskt som mulig hvis man seriøst vurderer å kjøpe eTron.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vegar Beider

Kommentaren min var helt spesifikk på at en stakkarslig taper klarte å syte offentlig over urettferdigheten i at hans bil stod lenger inn på kaien, slik at han fikk den noen dager senere. Det er jo bare trist.

Den generelle leveringssituasjonen er en helt annen sak.

z4rd

Jeg har nr 100X.

Det var som forventet mtp prissettingen. Jeg mener den er 100k for dyr. Tenker da på modellen til 899k. Men er som forventet fra Audi. De kan ikke prise seg for gunstig. Da får de ikke solgt Q7/Q8 og A6.

Jeg betalte 815k for en ny fullspekket premium 5-seter X75D med vinterdekk. Mener det er en mye bedre deal, både mtp bil/funksjonalitet vs pris.

Kommer til å be om reservasjonspengene tilbake. Hvis ikke det kommer noen plutselig overraskelser mtp pakker og rabatt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Kåre Knatten

Sitat fra: THE på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:06
@Vegar Beider, du må huske på at Hyundai ikke har helt samme produksjonsmål for Kona som det Audi har for eTron. Om du får Hyundai Kona i feil rekkefølge, så kan det jo betyr måneder og år i forsinket leveranse, det er litt vanskeligere å godta det enn dager eller uker forsinkelse hvis du blir forbigått i eTron-køa.

Alt tyder på at du kan få en eTron innen rimelig tid selv om du ikke satte deg på reservasjonsliste den dagen de åpnet for å reservere. Med Kia, Hyundai, Opel m.fl. er jo leveringssituasjonen på elbiler latterlig. MEN det er jo en reell fare for at Audi også kommer til å få veldig lange ventelister når bilene begynner å rulle rundt på veiene og også blir tilgjengelige for prøvekjøring hos forhandlere utover vinteren. Tror man gjør lurt i å sette seg på reservasjonsliste så raskt som mulig hvis man seriøst vurderer å kjøpe eTron.
Nå er det vel mange grunner til at leveringssituasjonen er som den er for mange produsenter. Norge er ikke et prioritert marked for Østens produsenter. Opel er ikke interessant for GM etter at de solgte Opel til PSA. Bolt kan du få levert på dagen hos en amerikansk forhandler, så det er ikke produksjonsvolumet det står på. Audi er i en annen stilling,  da dette er første helelektriske bilen fra konsernet og pga interessen for elbil i Norge, kan vi regnes som et test-marked, selv om vi ikke innenfor EU-markedet hvor gjennomsnitt på utslipp skal reduseres. Hadde vi vært innenfor,  hadde kanskje Østens produsenter levert flere biler til det norske markedet,  i stedet for å registreres en dag i eksempelvis Tyskland og så eksportere bilen til Norge.  Den teller da på salget i Tyskland og teller ikke på nybilsalget i Norge. Tyske myndigheter og den norske kunden blir egge fornøyde.

tuono

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 20. november 2018, klokken 10:38
i stedet for å registreres en dag i eksempelvis Tyskland og så eksportere bilen til Norge.  Den teller da på salget i Tyskland og teller ikke på nybilsalget i Norge. Tyske myndigheter og den norske kunden blir egge fornøyde.

Hvor utbredt er dette i dag? Hvilke merker gjelder det?

Hårek

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 20. november 2018, klokken 10:38
... registreres en dag i eksempelvis Tyskland og så eksportere bilen til Norge.  Den teller da på salget i Tyskland og teller ikke på nybilsalget i Norge. Tyske myndigheter og den norske kunden blir egge fornøyde.
Spørs om den norske kunden blir så fornøyd hvis bilen ikke har samme spec som de som selges i Norge. Ref:
"Da finner jeg ut at bilen er bruktimportert fra Tyskland, mangler varmepumpe, isolasjon rundt batteriet og andre ting"
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

tuono

Bruktimport er litt annet enn det Hr. Knatten snakker om. Det er vel mer i retning Gråimport han tenker....regner jeg med.

turfsurf

Sitat fra: tuono på tirsdag 20. november 2018, klokken 13:10
Hvor utbredt er dette i dag? Hvilke merker gjelder det?
Kia Soul er det vel flere biler som blir solgt på det viset enn direkte import. Så vidt jeg vet driver offisiell importør med dette og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tuono

Ok. Trodde det der var over da det verste rushet etter Soul ga seg for endel år siden.

Kåre Knatten

I mitt "nabolag" er det en stor bruktimportør og det kommer stadig vogntog med I3, ellers er det ikke lenge siden jeg leste en artikkel hvor importøren av Kim, klaget på at det ikke kom frem riktige tall på salgslistene pga stor import av "brukt". Men mange kjøpere blir vel lurt, som Hårek skriver, det gjelder biler fra Tyskland, eller for ikke å snakke om Leaf fra USA.

charliefoxtrot

Kan man overdra/selge reservasjonskøplassen sin til andre?

Sikkert blitt spurt om i tråden her før, men gidder ikke blåse gjennom alle sidene.

Amatøren

Gå på "Min side" på Audi din side, så står reglene der.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kåre Knatten

For å korrigere meg selv,  nå har Stortinget vedtatt at vi skal være en del av EU-markedet for bilsalg. Dette gjør at vi vil få flere elbiler direkte til Norge, siden vi nå teller på det totale utslippet i Europa. For de som ikke har fått med seg dagens rutiner, fikk jeg med meg en uttalelse fra Bertel O Steen. De hadde hittil i år importert 2000 endagsbiler.

Trond.m

Sitat fra: Amatøren på lørdag 01. desember 2018, klokken 19:07
Gå på "Min side" på Audi din side, så står reglene der.....
Det står at Audi må godkjenne det. Det tok meg flere uker og mange purringer å få overført den til min egen datter. Du kan glemme å få overført reservasjonen til andre kjente eller ukjente.

hemi

I typisk norsk stil er man enten for fattig, eller pengerunker. Ekstra morsomt når man blir kalt begge.

Hvorfor kan man ikke være entusiast? Litt glad i leketøy?

Det ryktes at vi får vite mer på torsdag/fredag btw ! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA