Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med hurtiglader av type Veefil

Startet av dif, tirsdag 18. april 2017, klokken 14:16

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 15. september 2017, klokken 20:35
Veefil-laderne på Kvinesheia på Sørlandet virket dårlig på chademo i dag. Ringte inn og fikk til svar at ingen av de hadde virket på en stund og at de fikk mange telefoner om de. De var visstnok høyt prioritert, men ingen hadde sett på de enda....
Håper Fortum får litt mer fortgang på å fikse laderne når de konker ut.

Den ene funket dårlig på Ioniq/CCS når vi kjørte forbi der i vår, den høyre når en står foran laderne.

Myrvang

Ingen av GKs Veefil på Circle K skøyen ville starte i går. Err 22 fikk jeg opp, så dro til Fortum ved siden av og fikk strøm med en gang. Får ofte Err 22 på disse.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Btw - noen som vet hva 50%-knappen på Veefil-laderne er til?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på torsdag 30. november 2017, klokken 18:11
Btw - noen som vet hva 50%-knappen på Veefil-laderne er til?

50%-knappen, er det ikke 80% knapp? Vil anta den er for å sette slik at laderen stopper ved 80%, og ikke lader vidre. Grønn Kontakt sa at denne knappen ikke gjør noe på deres ladere.

Ole K

Fekk ikkje rista liv i ny Veefil lader ved Amfi Otta torsdag efta.  Fortum lader som ikkje ville ha noko med brikka frå elbilforeningen å gjera.     
Ole K - Bur i Vågå

tomrh

Ved Shell Moholt i Trondheim er det 3 stk hurtigladere. To Veefil og en Efacec. Gjett hva som virker? Da den ene som virket var opptatt, dro jeg til Lade Arena. Der er det også 3 stk men 2 Efacec og 1 Veefil. Heldigvis var den andre Efacec-laderen ledig så jeg fikk ladet. Men Leafen som stilte seg ved Veefil-laderen fikk jammen trøble en stund før han gav opp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Panduck

Fremdeles bruker jeg veefil som "førstevalg" på ladeplasser, annet enn ett par ladere som var frakoblet strøm (AC-laderene var og koblet fra), har jeg hatt null problem. Er det kvalitetforskjeller forskjellige deler av landet? :O

tomrh

De ser innbydende ut med synlig display foran mens man lader, mens Efacec ser litt bortgjemt og gammeldags ut. Det gjør nok at mange har Veefil som førstevalg, og mitt inntrykk er at Efacec står oftere ledige når Veefil-laderne virker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

goggo

Sitat fra: Panduck på torsdag 07. desember 2017, klokken 00:09
Fremdeles bruker jeg veefil som "førstevalg" på ladeplasser, annet enn ett par ladere som var frakoblet strøm (AC-laderene var og koblet fra), har jeg hatt null problem. Er det kvalitetforskjeller forskjellige deler av landet? :O

Jeg har et bestemt inntrykk av at hvis man bruker RFID brikke så er det færre problemer hos Grønn Kontakt enn hos Fortum.
Veefil laderne til Grønn Kontakt er lynraske til å starte opp ved bruk av RFID, derfor blir disse ofte mitt førstevalg.

Hos Fortum er det jo nesten unntaksvis at brikka leses ved første forsøk (gjelder ikke bare Veefil).
F.eks ved Fortum sine nye ladere ved Shell stasjonen i Drammen så er det jo nesten umulig å få lest brikka, så den stasjonen har jeg gitt helt opp. Husker ikke om det var Vefill der.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 07. desember 2017, klokken 07:31
De ser innbydende ut med synlig display foran mens man lader, mens Efacec ser litt bortgjemt og gammeldags ut. Det gjør nok at mange har Veefil som førstevalg, og mitt inntrykk er at Efacec står oftere ledige når Veefil-laderne virker.

Veefil er også mye raskere å starte enn de andre typene. Kun ett eneste trykk trengs. Forbilledlig. Jeg har aldri hatt problemer med å få lest min Fortum-brikke på Veefil- eller ABB-ladere, på enkelte Efacec-ladere har det derimot vært problemer men det virker som at de fleste av disse har blitt fikset nå
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Dere som har problemer med rfid-avlesing på ladere, bruker dere originalbrikke fra ladeleverandør eller elbilforeningen sin brikke? Jeg har en følelse av at elbilforeningsbrikka mi er vanskeligere å lese av enn brikkene jeg fikk for lenge side når jeg tegna kundeforholdene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goggo

Sitat fra: zbk på torsdag 07. desember 2017, klokken 10:13
Dere som har problemer med rfid-avlesing på ladere, bruker dere originalbrikke fra ladeleverandør eller elbilforeningen sin brikke? Jeg har en følelse av at elbilforeningsbrikka mi er vanskeligere å lese av enn brikkene jeg fikk for lenge side når jeg tegna kundeforholdene.

Jeg bruker elbilforeningen sin. Skal teste med Fortum brikka neste gang jeg har problemer der :)
Har også tenkt at det kanskje har å gjøre med at jeg har brikka hengende på nøkkel FOBen, men jeg har forsøkt å ta den av uten at det hjelper.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på torsdag 07. desember 2017, klokken 10:28
Sitat fra: zbk på torsdag 07. desember 2017, klokken 10:13
Dere som har problemer med rfid-avlesing på ladere, bruker dere originalbrikke fra ladeleverandør eller elbilforeningen sin brikke? Jeg har en følelse av at elbilforeningsbrikka mi er vanskeligere å lese av enn brikkene jeg fikk for lenge side når jeg tegna kundeforholdene.

Jeg bruker elbilforeningen sin. Skal teste med Fortum brikka neste gang jeg har problemer der :)
Har også tenkt at det kanskje har å gjøre med at jeg har brikka hengende på nøkkel FOBen, men jeg har forsøkt å ta den av uten at det hjelper.

Jeg sliter med fortum sin brikke på enkelte av deres ladere (ikke veefill). Har nettopp fått elbilforeningen sin, så jeg håpet den fungerte bedre.

Uansett, på GK sine lokasjoner er det ofte kun en type lader, så da er "hva man foretrekker" litt begrenset. De jeg oftest bruker har kun veefill, og eneste irritasjonsmomentet er alt for korte ledninger på enkelte lokasjoner.

hanche

Jeg baserte meg på elbilforeningens brikke i starten, men etter gjentatte problemer med den på Fortums ladere skaffet jeg meg en Fortum-brikke. Siden har jeg brukt den konsekvent på Fortums ladere, unntatt når jeg glemmer meg. Siden noen later til å ha motsatte erfaringer, er vel det eneste vi kan si noenlunde sikkert, at det varierer.  :P
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Jon Braathen

Noen eldre brikker fra Fortum har det vært noe feil med.. Ta en tlf til Fortums kundeservice for å sjekke om det gjelder din brikke hvis du har problemer
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA