Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med hurtiglader av type Veefil

Startet av dif, tirsdag 18. april 2017, klokken 14:16

« forrige - neste »

espenvp

Etter mange lovord i denne tråden skulle jeg la tvilen min komme Veefill til gode denne helgen. På tross av ledig ABB lader på GK-Førde, valgte jeg en splitter ny Veefil.
Koblet opp en eGolf med SoC på 23%, sveipet GK-brikken og lading var i gang. So far so good :)
9% senere @ SoC 32%, lading stopper og den veldig forklarende feilmeldingen "Err" i displayet. På tross av dette gav jeg det enda ett forsøk. Koblet til på ny, lading startet, "Err" etter bare 3 sec.
Kastet inn håndleet og gikk over på den gode trauste ABB'en og fikk ladet det jeg trengte uten noe "føss".

Sorry ass, men min erfaring med Veefil er alt annet enn positivt uavhengig om det er GK eller Fortum.
Tesla Model Y LR, 2023
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

goggo

#31
Hmm....  Kan det være slik at CCS bilene har problemer mens Chademo funker godt på disse laderne?
Jeg har som sagt aldri hatt problemer med Veefill, hverken på I-Miev, C-Zero eller SoulEV.

Jeg husker faktisk en gang på Brokelandsheia (mens det fremdeles var bare en Veefill lader her, før ABB laderen ved siden av kom på plass og før Fortum sine ladere kom på plass rett over veien). Da sto det er fortvilet E-Golf eier og sakteladet der, og eieren sa at han ikke hadde fått til å hurtiglade. Jeg ladet fint som bare det med Chademo.

mvh
Hugo

EDIT: Eller er det jeg som husker feil? Var det Veefill laderen som kom opp sist? Nå ble jeg plutselig usikker her :)
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på mandag 29. mai 2017, klokken 09:37
Hmm....  Kan det være slik at CCS bilene har problemer mens Chademo funker godt på disse laderne?

Aldri problem med i3en min. Annet enn den dagen da fortum hadde problem med brikkene sine, men da virket jo ikke de andre laderene heller...

erikf

@goggo Jeg har hatt trøbbel med chademo (leaf).

Problemet med elendig brukergrensesnitt vil jeg tro alle har, uansett hurtigladestandard.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Daniel Wie

Sitat fra: espenvp på mandag 29. mai 2017, klokken 00:31
Etter mange lovord i denne tråden skulle jeg la tvilen min komme Veefill til gode denne helgen. På tross av ledig ABB lader på GK-Førde, valgte jeg en splitter ny Veefil.
Koblet opp en eGolf med SoC på 23%, sveipet GK-brikken og lading var i gang. So far so good :)
9% senere @ SoC 32%, lading stopper og den veldig forklarende feilmeldingen "Err" i displayet. På tross av dette gav jeg det enda ett forsøk. Koblet til på ny, lading startet, "Err" etter bare 3 sec.
Kastet inn håndleet og gikk over på den gode trauste ABB'en og fikk ladet det jeg trengte uten noe "føss".

Sorry ass, men min erfaring med Veefil er alt annet enn positivt uavhengig om det er GK eller Fortum.

Her var du litt uheldig når det gjelder Tritiumladeren i Førde. Det var noe feil med kjølingen på ladingen som gjorde at ladingen stoppet etter kun 10% påfyll, da laderen ble for varm og avsluttet ladingen selv.
Vi har montører som skal hit i neste uke å fikse problemet! (Samtidig som de setter opp ny ladestasjon på Byrkjelo)

Daniel, GK
Jobber hos Grønn Kontakt.

espenvp

Sitat fra: Daniel Johansson GK på fredag 02. juni 2017, klokken 09:04

Her var du litt uheldig når det gjelder Tritiumladeren i Førde. Det var noe feil med kjølingen på ladingen som gjorde at ladingen stoppet etter kun 10% påfyll, da laderen ble for varm og avsluttet ladingen selv.
Vi har montører som skal hit i neste uke å fikse problemet! (Samtidig som de setter opp ny ladestasjon på Byrkjelo)

Daniel, GK

Takk for god forklaring Daniel. Fikk også god oppfølging av din kollega Jørgen - da jeg formidlet min opplevelse til GK support. Føler meg godt ivaretatt av dere (GK). Skal gi Veefil enda en sjanse neste gang jeg er ute på langtur :)
Tesla Model Y LR, 2023
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

Ipadjove

Har nå hurtigladet for første gang, i helgen. Askøy og Grodås. Tilfeldigvis er begge laderene av dette merket. Det gikk helt fint. Enkelt og raskt. Ladet med 43 kW.
Men ledningen er såpass kort for Ampera-e at bilen må ganske nære beskyttelsen foran laderen.

(Får ikke til å legge inn bilder nå)

croll

Har en E-Golf 2015 modell, forsøkte å lade på en Veefil ladestasjon v McDonalds på Lagunen i Bergen 28.04.2017 stasjonsnummer 541B. Koblet til bilen, identifiserte meg med brikke og trykket start. Alt ser ut til å gå fint, men så avslutter ladestasjonen ladingen og symbol om å sette ledning tilbake i laderen blinker. Forsøker dette en gang til samme feil. Plasserer ladekabel tilbake i lader. Setter meg inn i bilen, trykker på start knappen. Mye piping og følgende feilmelding kommer i displayet i bilen. Feil Elektrosystem Stopp, etterfulgt av Feil: 12V-batteriet lades ikke.
Bilen vil ikke starte og må bli hentet av Viking. Blir kjørt til Møller Bil Nesttun, etter noen dager hos de kan bilen hentes. De har konkludert med at det er feil på ladestasjonen og presenterer en regning på 800 kr. Jeg kontakter Fortum og Charge & Drive med konklusjonen til Møller. Svar fra Charge&Drive ingenting feil på ladestasjon. Feilen må være i bilen. Etter at både Møller og Charge&Drive sier at alt er i orden med det de har sjekket. Forsøkte jeg ladestasjonen på ny 29.06.2017. Samme skjedde som sist. Bilen må hentes av Viking. Så får vi se hva de vil fakturere meg denne gangen. Hverken Møller eller Charge&Drive vil ta ansvar

Panduck

Sitat fra: croll på tirsdag 04. juli 2017, klokken 22:42
Blir kjørt til Møller Bil Nesttun, etter noen dager hos de kan bilen hentes. De har konkludert med at det er feil på ladestasjonen og presenterer en regning på 800 kr.
...
Hverken Møller eller Charge&Drive vil ta ansvar

Kunne Møller dokumentere hva som var feil med ladestasjonen, hvordan en ladestasjon, som er relativt standard og opererer etter definerte protokoller for samtale med bilen om hvordan ladingen skal skje, kan være ansvarlig for feil en på bilen din?  Hvis ja, så høres det rart ut at c&d ikke tar ansvar. Hvis nei, så høres det ut som ansvarsfraskrivelse fra Møller sin side.

Om dette var en feil på ladestasjonen som gjorde at biler ble ødelagt, ville jeg tro de hadde fått voldsomt mange klager...

croll

#39
Sitat fra: Panduck på onsdag 05. juli 2017, klokken 08:02
Sitat fra: croll på tirsdag 04. juli 2017, klokken 22:42
Blir kjørt til Møller Bil Nesttun, etter noen dager hos de kan bilen hentes. De har konkludert med at det er feil på ladestasjonen og presenterer en regning på 800 kr.
...
Hverken Møller eller Charge&Drive vil ta ansvar

Kunne Møller dokumentere hva som var feil med ladestasjonen, hvordan en ladestasjon, som er relativt standard og opererer etter definerte protokoller for samtale med bilen om hvordan ladingen skal skje, kan være ansvarlig for feil en på bilen din?  Hvis ja, så høres det rart ut at c&d ikke tar ansvar. Hvis nei, så høres det ut som ansvarsfraskrivelse fra Møller sin side.

Om dette var en feil på ladestasjonen som gjorde at biler ble ødelagt, ville jeg tro de hadde fått voldsomt mange klager...

Etter første gang bilen var til Mølller kom følgende svar fra Møller:
Ladet batteri kjørt guidet. Slettet feil kont AC lading ok.
Prøvekjørt bil. Kont DC lading på ladestajon på Krambua det
fungerte fint. Prøvekjørte bil leste ut feillager ingen feil. Feil
årsak må ligge i ladestasjon på McDonalds.

Svaret fra C&D til konklusjonen til Møller:

Tritium har nå undersøkt laderen 541B og det er ingenting som tilsier at det er noe galt med denne.
De hevder også at det ikke er denne som ødelegger bilen ved lading.
Dette er konklusjonen etter undersøkelsen av laderen.
The statement "+The wrong
12V Battery not charged"+  would indicate that the problem was more to do with the smaller 12v battery and not the main vehicle battery, hence not related to the charger.

turfsurf

Dette er jo bare svada. Feil konklusjon fra Møller, og idiotisk tolkning fra Tritium. 12V feilen er jo bare en følgefeil. Og selv om bilen lader på en hurtiglader og ikke en annen er det ikke nødvendigvis feil på den ene hurtigladeren. Lader andre Golfer på den hurtigladeren, eller andre elbiler over hodet? Er svaret nei på begge deler, så kan man konkludere med at det er feil på laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

croll

#41
Svar fra C&D: Når feilmeldingen Feil på 12 V batteri lades ikke kommer opp i din bil betyr dette at det ikke er noe som ladestasjonen berører. Denne lader ikke 12 V batteri.  Vår driftsentral mener dette er en feil med bil og du må ta kontakt med bilforhandleren.

Jeg lurer litt på om Tritium vet hva de holder på med når de kommer med denne påstanden.

Vi får se hva Møller konkluderer med denne gangen, venter på svar.

brako79

Er det den lengst inne du har prøvd å lade med, eller er det den nest innerste?
Benyttet den lengst inne på min FL e-golf 25 juni. Noe oppstartstrøbbel på begge ladere tydeligvis, da det sto en leaf vedsidenav, hvor eieren snakket med supporten. Fikk den i gang etter noen minutter, med flere forsøk på start av lader.

Siden parkeringen var full ellers, måtte jeg rygge utigjen, snu bilen og rygge meg inn på plass, og i tillegg skulle kablene her vært 1/2 meter lenger.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

croll


Bondeknøl

Veefil-laderne på Kvinesheia på Sørlandet virket dårlig på chademo i dag. Ringte inn og fikk til svar at ingen av de hadde virket på en stund og at de fikk mange telefoner om de. De var visstnok høyt prioritert, men ingen hadde sett på de enda....
Håper Fortum får litt mer fortgang på å fikse laderne når de konker ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA