Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med hurtiglader av type Veefil

Startet av dif, tirsdag 18. april 2017, klokken 14:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på mandag 22. mai 2017, klokken 16:05
For øvrig er laderne fra Lafon enda mindre brukervennlige enn Veefil. Synes også at laderne fra Circontrol er hakket dårligere enn Veefil.

Hvordan kan Veefil være lite brukervennlig? Man trenger ett knappetrykk for å starte lading, og det er ingen skjerm på de som er vanskelig å bruke i sollys. Man trenger kun å plugge i, vise RFID og trykke "Start" (som blinker for å vise at den skal trykkes på). Ikke noe behov for å velge manuelt mellom CCS og CHAdeMO osv. Kan ikke tenke meg hvordan det kan gjøres enklere, måtte i så fall være å sløyfe behovet for å trykke "Start".

Etter min mening er Veefil de som er desidert enklest å bruke. Velger alltid de om jeg har et valg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. mai 2017, klokken 22:35
Sitat fra: eivhelle på mandag 22. mai 2017, klokken 16:05
For øvrig er laderne fra Lafon enda mindre brukervennlige enn Veefil. Synes også at laderne fra Circontrol er hakket dårligere enn Veefil.

Hvordan kan Veefil være lite brukervennlig? Man trenger ett knappetrykk for å starte lading, og det er ingen skjerm på de som er vanskelig å bruke i sollys. Man trenger kun å plugge i, vise RFID og trykke "Start" (som blinker for å vise at den skal trykkes på). Ikke noe behov for å velge manuelt mellom CCS og CHAdeMO osv. Kan ikke tenke meg hvordan det kan gjøres enklere, måtte i så fall være å sløyfe behovet for å trykke "Start".

Etter min mening er Veefil de som er desidert enklest å bruke. Velger alltid de om jeg har et valg.

På ladere av typen "ABB o.l bokser" må jeg ofte bruke tid på å tvinne løs ccs kabel fra chademo, og etter lading, rote en stund med å finne riktig vinkel for å sette lader på plass. av og til ligger ladeplugg på bakken fordi folk har gitt opp. På veefil har de virkelig tenkt igjennom dette, design og brukeropplevelse har de tydligvis brukt en den del tid på.

eivhelle

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. mai 2017, klokken 22:35
Sitat fra: eivhelle på mandag 22. mai 2017, klokken 16:05
For øvrig er laderne fra Lafon enda mindre brukervennlige enn Veefil. Synes også at laderne fra Circontrol er hakket dårligere enn Veefil.

Hvordan kan Veefil være lite brukervennlig? Man trenger ett knappetrykk for å starte lading, og det er ingen skjerm på de som er vanskelig å bruke i sollys. Man trenger kun å plugge i, vise RFID og trykke "Start" (som blinker for å vise at den skal trykkes på). Ikke noe behov for å velge manuelt mellom CCS og CHAdeMO osv. Kan ikke tenke meg hvordan det kan gjøres enklere, måtte i så fall være å sløyfe behovet for å trykke "Start".

Etter min mening er Veefil de som er desidert enklest å bruke. Velger alltid de om jeg har et valg.

Jo, du kan koble til, registrere RFID og trykke start. Men du får ingen bekreftelse på at ladingen faktisk har startet før du ser at telleverket går. Jeg har flere ganger måttet registrere RFID brikken mer enn en gang før lading faktisk har startet. Så derfor må jeg bruker mer tid på å vente å se at ting faktisk fungerer.

På laderne fra ABB og Garo får man umiddelbart tilbakemelding om at RFID er godkjent og at laderen har gått videre i prosessen.

Men greit nok. Jeg har vent meg til å leve med Veefil laderne, men de blir nok aldri en favoritt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Bondeknøl

Enig!
Veefil har ett litt tungt brukergrensesnitt for førstegangsbrukere og jeg savner skjermen som viser at det virkelig lader.

jkirkebo

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 23. mai 2017, klokken 12:51
Enig!
Veefil har ett litt tungt brukergrensesnitt for førstegangsbrukere og jeg savner skjermen som viser at det virkelig lader.

Mulig vi med Tesla er litt bortskjemte der, både lys ved ladeporten og skjermen i bilen bekrefter at lading er igangsatt. Ingen annen bekreftelse nødvendig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Den klare fordelen med Veefil er også etter min mening kjapp autentisering med RFID, og kjapp ladestart.
Ulempa er at den ikke viser ladeeffekt, så man lader i blinde. Det synes jeg er en alvorlig feil.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 23. mai 2017, klokken 16:14
Den klare fordelen med Veefil er også etter min mening kjapp autentisering med RFID, og kjapp ladestart.
Ulempa er at den ikke viser ladeeffekt, så man lader i blinde. Det synes jeg er en alvorlig feil.

Det er strengt tatt en feil med de elbilene som ikke viser slikt etter min mening ;)

Bør minimum vise ladeeffekt samt verdi på pilotsignalet og 1-fase eller 3-fase når det er snakk om AC-lading. Leafen vår hadde ikke dette men det lot seg heldigvis fikse med litt utstyr tilkoblet CAN-bussen. Tesla er de eneste som har fått til dette noenlunde bra fra fabrikk ser det ut som...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aass_Bayer

Når det er sagt, Veefil laderne lager en sykt irriterende pipelyd under lading.. Merket det godt på MCDonalds Gardermoen forrige dagen. Den bråkete Veefil laderen er plassert rett ved uteserveringen, men de stillegående Fortumladerne har de plassert 10 meter bak restauranten.. Go figure.

Panduck

Sitat fra: GunsBeerBoobs på onsdag 24. mai 2017, klokken 08:28
Når det er sagt, Veefil laderne lager en sykt irriterende pipelyd under lading.. Merket det godt på MCDonalds Gardermoen forrige dagen. Den bråkete Veefil laderen er plassert rett ved uteserveringen, men de stillegående Fortumladerne har de plassert 10 meter bak restauranten.. Go figure.

Selv mye veefil ladere? Er de ikke litt mer stille?

Aass_Bayer

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. mai 2017, klokken 15:12

Selv mye veefil ladere? Er de ikke litt mer stille?

Vet ikke hvor gammel den på Gmoen er.. Men har opplevd tilsvarende på Kiwi Hexeberg (Frogner i Akershus)
Gjør ikke så mye for meg, men tipper et par gjester på McDonalds har reagert.

erikf

Har forsøkt en gang, på Fortum sin stasjon i Samnanger.
Fikk det ikke til.
Brukte en del tid på å forstå den påmalte brukermanualen som slett ikke var spesielt enkelt utformet.
Kom en annen forbi som heller ikke hadde fått den til å fungere.
Generell erfaring for min del er at Fortum sine ladere ikke fungerer så bra som grønn kontakt sine, her i hordaland i alle fall.

Jeg blir stort sett glad når jeg ser en lader fra ABB. Enkle og gode og fungerer alltid etter min erfaring.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Jon Braathen

Sitat fra: eivhelle på mandag 22. mai 2017, klokken 16:05
Sitat fra: Jon Braathen på mandag 22. mai 2017, klokken 13:29
Vi ladet på en slik i Horten (ved Rema 1000) i januar, fikk ikke laderen til å fungere, men laderen som stod ved siden av startet opp og virket ok med Fortum-brikken. :)
På appen stod det riktignok at begge var defekt...

Jeg regner med at om jeg hadde benyttet ladebrikka fra elbilforeningen så hadde jeg ikke fått ladet.. :(
Hurtigladerne ved REMA1000 i Horten var av type Lafon sist jeg sjekket. Er det mulig du ladet på Circle K på Kopstad?

For øvrig er laderne fra Lafon enda mindre brukervennlige enn Veefil. Synes også at laderne fra Circontrol er hakket dårligere enn Veefil.

Synes de fleste hurtigladere gir for lite informasjon. Man bør minimum vise hvor lenge bilen har ladet, SOC, estimert tid til full. Og i tillegg har jeg et sterkt ønske om at laderen også viser effekt, strøm og spenning.

Det siste har jeg stort sett bare sett på de utskjelte DBT laderne som Fortum nå har byttet ut.
Da husket jeg feil. Det var nok ikke veefil allikevel, men det var ved REMA 1000 ikke langt unna ferjekaia;)

Poenget mitt var at begge stod oppført som defekte på oversikten på app'en til Fortum. Hadde vi hatt elbilforeningens brikke er det ikke sikkert jeg hadde fått ladet..
Det var også lite info i displayet på den type lader mener jeg å huske..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

hanche

På min vei fra Kragerø til Trondheim i uken som gikk, har jeg støtt på ikke mindre enn tre veefil-ladere som ikke klarte å lese Fortum-brikken min. To av dem var på Fokserød, så der endte jeg med gratis lading etter å ha ringt kundeservice. Den tredje var på Nebbenes. Der byttet jeg til en ABB-lader ved siden av. Brikken er nok OK, ingen andre ladere enn veefil har problemer med å lese den. (Og for all del: Mange veefil-ladere klarer det også.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Bondeknøl

For min del hadde jeg problemer med to ABB-ladere i går. En på Vikeså som pleier å være ute av drift og operatørene vet det står det på den.
På Ålgård virket ikke brikken min og etter å ha ventet lenge i Fortum sin telefonkø så virket den etter en restart.
Jeg synes det er mye tull med disse hurtigladerne enten det det det ene etter andre merket, samme hvem den eies av.

Panduck

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 26. mai 2017, klokken 22:58
For min del hadde jeg problemer med to ABB-ladere i går. En på Vikeså som pleier å være ute av drift og operatørene vet det står det på den.
På Ålgård virket ikke brikken min og etter å ha ventet lenge i Fortum sin telefonkø så virket den etter en restart.
Jeg synes det er mye tull med disse hurtigladerne enten det det det ene etter andre merket, samme hvem den eies av.

Det var mye krøll i går. Fikk ikke bruke brikka på noen ladere, måtte lade med SMS. Det var nok backend som sviktet i går, ikke selve lader. Fint at vi begynner å få en del GK ladere rundtomkring, så det er to uavhengie å bruke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA