Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med hurtiglader av type Veefil

Startet av dif, tirsdag 18. april 2017, klokken 14:16

« forrige - neste »

dif

Hva er deres erfaring med hurtigladere av typen Veefil?



Skulle lade på den hos Grønn Kontakt på Brokelandsheia. Da fikk jeg feilmelding. Etter at kundeservice hadde tatt en restart på laderen virket den som den skulle.

Da jeg skulle lade på samme type stasjon hos Fortum i Larvik fikk jeg samme feilmelding. Restart av laderen hjalp ikke og kundeservice måtte starte lading manuelt.

Bilen er av type Hyundai IONIQ.

Noen som har liknende erfaring eller formening om hva som går galt? Brukte 20 minutter ekstra for å få igang laderen, og vil gjerne slippe å havne i slike situasjoner igjen.
Akershus

brako79

Brukte en slik på en leaf med fortum ladebrikke i helgen. Fungerte raskt og upåklagelig.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

goggo

Jeg kan ikke huske å ha hatt problemer med disse, hverken på I-Miev, C-Zero eller SoulEV. Faktisk så velger jeg oftest Veefil ladere fremfor ABB eller Efacec da jeg har inntrykk av at det er mindre problemer og at oppstartsekvensen går raskere på Veefil.

Når det er sagt, så er det litt irriterende at displayet er defekt på den Veefil laderen til GK på Brokelandsheia. Det har vært defekt veldig lenge nå (over et år?), men laderen virker jo like fint så det gjør egentlig ikke så mye.

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Arha

Har aldri hatt problemer med disse, det er alltid denne jeg velger dersom det er flere typer på lokasjonen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Arha på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:03
Har aldri hatt problemer med disse, det er alltid denne jeg velger dersom det er flere typer på lokasjonen.

Samme her, fungerer hver gang (med CHAdeMO-adapter til Tesla). De er svært kjappe å sette igang med RFID og leser alltid brikken korrekt med en gang.,
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kårepåsporet

Skulle lade på lik lader ved Pit Stop vest for Lyngdal på Fortum sin lader. Den så tilsynelatende i orden ut, men når jeg plugget inn kom det feilmelding. Dette var med Ioniq.
På den andre laderen var det en annen Ioniq som ladet, vedkommende der kunne fortelle at laderen hadde sluttet å lade ved 50%.

Når han var ferdig ladet jeg på den andre, den fungerte.

DET ER VIKTIG Å FEILMELDE NÅR DERE KOMMER TIL LADER SOM IKKE FUNGERER.
Da kan de muligens få orden på de.

Ellers så synes jeg denne type lader ser jalla ut, mye blinkende lys og dilldall. Det enkle er ofte det beste, er min erfaring.

bob-bob

Har en 2013 Leaf og en 2016. Begge fungerer fint mot disse laderne.

Rio

Har opplevd at de ikke fungerer, og at man bare får en "Err 58" (eller hva det var) ut av dem. De mangler et ordentlig display.

Derimot har jeg aldri hatt noe tull med ABB sine ladere - de fungerer bare. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Dette er mine favorittladere. Har opplevd ett par som har hatt feil, men det har jeg med alt som er av ladere. På enkelte ladere er kabelen i korteste laget. Men det er aldri kabelkrøll på disse, festene er veldig bra sammenliknet med andre ladere...

espenvp

Med eGolf og CCS - skyr jeg disse som pesten. Har klart å lade på disse kanskje 50% av gangene. Kan jeg velge noe annet (ABB f.eks) velger jeg heller det.
Tesla Model Y LR, 2023
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

AmocoCadiz

Har hatt mye problem med Veefil for noen år siden,
etter det prøvd å unngå de mest mulig.
Meldte inn problemene til Fortum,
de påstår Veefil som nå  er utplassert er oppgradert og blitt stabile.

Velger helst ABB, alltid virket veldig stabile over flere år.

Jon Braathen

Vi ladet på en slik i Horten (ved Rema 1000) i januar, fikk ikke laderen til å fungere, men laderen som stod ved siden av startet opp og virket ok med Fortum-brikken. :)
På appen stod det riktignok at begge var defekt...

Jeg regner med at om jeg hadde benyttet ladebrikka fra elbilforeningen så hadde jeg ikke fått ladet.. :(
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

eivhelle

Sitat fra: Jon Braathen på mandag 22. mai 2017, klokken 13:29
Vi ladet på en slik i Horten (ved Rema 1000) i januar, fikk ikke laderen til å fungere, men laderen som stod ved siden av startet opp og virket ok med Fortum-brikken. :)
På appen stod det riktignok at begge var defekt...

Jeg regner med at om jeg hadde benyttet ladebrikka fra elbilforeningen så hadde jeg ikke fått ladet.. :(
Hurtigladerne ved REMA1000 i Horten var av type Lafon sist jeg sjekket. Er det mulig du ladet på Circle K på Kopstad?

For øvrig er laderne fra Lafon enda mindre brukervennlige enn Veefil. Synes også at laderne fra Circontrol er hakket dårligere enn Veefil.

Synes de fleste hurtigladere gir for lite informasjon. Man bør minimum vise hvor lenge bilen har ladet, SOC, estimert tid til full. Og i tillegg har jeg et sterkt ønske om at laderen også viser effekt, strøm og spenning.

Det siste har jeg stort sett bare sett på de utskjelte DBT laderne som Fortum nå har byttet ut.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Ellers er suksessraten min ved Rema i Horten en av tre med elbilforeningens ladebrikke. Og det gjelder begge laderne. Ble ett par gratis ladinger fra Fortum da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA