Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk

Startet av RogA, tirsdag 18. april 2017, klokken 09:32

« forrige - neste »

RogA

Sitat fra: RogA på torsdag 03. august 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Djur1 på onsdag 02. august 2017, klokken 20:23
Sitat fra: RogA på mandag 31. juli 2017, klokken 10:21
Sitat fra: Djur1 på fredag 28. juli 2017, klokken 10:47
Etter å ha hatt to elbiler / tesla egolf/ er det en overgang å gå til en fossilbrenner.

Rekkevidden elektrisk er i for seg grei nok.
Bensinforbruk er 0.6 etter 1286 km. Lader ved enhver anledning.
Synes det er litt skuffende gitt at motoren har vært av i 642 km. Hadde trodd at den skulle være noe mer miljøvennlig. Dvs når motoren går er forbruket nærmere 1.2 per mil?! Bensinbruken er relatert til en langtur. Jeg hadde en bmw med 6 sylindre bensin. Den brukte ca 0.7 på langkjøring. Her må det være noe galt eller hva? Jeg kjører forsiktig.

Litt røkkete i girene

Nødbremsen kan komme på når en bruker cruisekontroll. Her må vel software oppdateres. Veldig ekkelt. Er værst inn mot tunneler.

Det er også vibrering i gasspedal. Mulig det er det i alle bensinbiler. Men merker det mest når en kjører elektrisk.

En grei bil, men software/ hardware virker litt tidlig 2010.

Hei!

Jeg tror jeg ville tatt de spørsmålene med Mercedes. Jeg er usikker på om regnestykket er så enkelt ang. forbruk. Jeg er ingen ekspert men ser at det er mulig å påvirke forbruket relativt mye med kjøreadferd. 1,2 liter virker for høyt. Selv har jeg aldri vært over 7,2 på langkjøring på motorvei (med flatt batteri og passiv kjøring). På veier med lavere hastigheter noe lavere. Ved aktiv kjøring øker naturligvis også forbruket.

Nødbrems mener jeg at jeg har lest om før. Tror det er en kjent SW feil, men trodde også den var borte på 2017 modellen. Hvilken har du?

Vi har ingen vibrering i gasspedal på vår bil. Kanskje behov for en kontroll på verksted?

Fikk svar fra mercedes forhandleren:


Virker ikke som han er kjent med feilen på den adaptive cruisekontrollen.

Vibreringen på gassen er veldig lav, men har ikke merket noe slikt i andre biler tidligere. Men her er det også elbil eie fra 2013 inne i bildet, med ingenting mekanisk knyttet til pedalen.

Rykkingen i girene er mest rundt 1-2-3 på comfort mode, kanskje mest når bilen triller nedover bakke og bilen skifter gir fra 2 til 3 eller noe.

Jeg har 2018 modell ble det sagt, ( kan ikke skjønne at den er ute allerede nå?)
7,2... men er det totalforbruket?

Typisk nok finner jeg lite om problemstillingen med nødstopp på nett nå, men vi opplevde en del helt ulogiske "warnings" om hindringer i en 2016 C og fikk tilbakemelding fra Mercedes om at dette nok handler om at radaren ser noe som den anser som et hinder, feks midtrabatt, gjerde om du kjører i en kurve osv. Mulig tunnelene tolkes som et tilsvarende hinder og at det er en sammenheng her. Jeg leter videre og poster ei lenke om jeg finner frem.

Vi pleier å følge med på målingen i app og bil for siste reise. Når vi har langkjøring er snittet så langt på 7,2/100km. Vi har ved en anledning vært over og det var med veldig aktiv kjøring og høy fart. Måling fra forrige reset (som vi ikke kommer til å røre) er nå på 6,8/100km. Her kommer nok vår lokalkjøring til å dra ned ganske raskt. Vi kjører minimalt på bensin lokalt.

En liten oppdatering om nødbremsing. Jeg har brukt en del tid for å finne informasjon om SW mv. Jeg fant ut at dette nok er spekulasjoner blant brukere i motorforum. Med andre ord ikke troverdige påstander. Jeg limer inn en lenke til et tysk forum som har en lignende problemstilling som din. Du kan muligens få noen nyttig ut av den. Uansett bør jo en slik hendelse analyseres av Mercedes.

https://www.motor-talk.de/forum/distronic-plus-macht-vollbremsung-im-baustellenbereich-t4392991.html

RogA

Sitat fra: Frode Fredriksen på tirsdag 08. august 2017, klokken 00:36
Hei, min erfaring etter noen uker med GLC og 4000 kjørte kilometer, er at bilen er snillere på bensinforbruk enn jeg trodde. På langtur (minst 20 mil) får jeg 0,6 l pr mil, og på min daglige jobbreise, som er 10 mil tur - retur, fikk jeg 0,5 l pr mil med fulladet batteri ved start (sommer, landevei, og bare 1 lading). På en 10 mils tur bruker den da like lite/mye bensin som min gamle Volvo v50 bruker diesel, altså 0,5 liter pr mil. Det hadde jeg aldri trodd var mulig med så tung bil. Men jeg har også rukket å kjøre både med tung tilhenger og prøvd å være litt hissig på gasspedalen, og da blir tallene straks helt annerledes, så sjåføren og omstendighetene har stor innvirkning på bensinforbruket. Av miljøhensyn og ren strategisk tenkning er det kona som vil bruke denne daglig, til og fra jobb, maks 15 km, og da går den hele strekningen på kun strøm!

Hei!

Dette er jo litt spennende lesning. Det ser ut som om flere GLC eiere har et ganske likt forbruk og samme opplevelse av forbruk og kjøreadferd. Dine tall ser veldig fine ut. Post gjerne noen tall når du har kjørt et godt stykke til.

RogA

Lading og batteri:

Er dere flere som opplever at fulladet batteri kan ha en varierende maks kjørelengde? På det laveste har vår bil vært nede på 29km, og i dag tidlig stod den på 34km. Vi lader på en vanlig 16 amp kurs og standard kabel.

Djur1

Sitat fra: RogA på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:14
Sitat fra: RogA på torsdag 03. august 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Djur1 på onsdag 02. august 2017, klokken 20:23
Sitat fra: RogA på mandag 31. juli 2017, klokken 10:21
Sitat fra: Djur1 på fredag 28. juli 2017, klokken 10:47
Etter å ha hatt to elbiler / tesla egolf/ er det en overgang å gå til en fossilbrenner.

Rekkevidden elektrisk er i for seg grei nok.
Bensinforbruk er 0.6 etter 1286 km. Lader ved enhver anledning.
Synes det er litt skuffende gitt at motoren har vært av i 642 km. Hadde trodd at den skulle være noe mer miljøvennlig. Dvs når motoren går er forbruket nærmere 1.2 per mil?! Bensinbruken er relatert til en langtur. Jeg hadde en bmw med 6 sylindre bensin. Den brukte ca 0.7 på langkjøring. Her må det være noe galt eller hva? Jeg kjører forsiktig.

Litt røkkete i girene

Nødbremsen kan komme på når en bruker cruisekontroll. Her må vel software oppdateres. Veldig ekkelt. Er værst inn mot tunneler.

Det er også vibrering i gasspedal. Mulig det er det i alle bensinbiler. Men merker det mest når en kjører elektrisk.

En grei bil, men software/ hardware virker litt tidlig 2010.

Hei!

Jeg tror jeg ville tatt de spørsmålene med Mercedes. Jeg er usikker på om regnestykket er så enkelt ang. forbruk. Jeg er ingen ekspert men ser at det er mulig å påvirke forbruket relativt mye med kjøreadferd. 1,2 liter virker for høyt. Selv har jeg aldri vært over 7,2 på langkjøring på motorvei (med flatt batteri og passiv kjøring). På veier med lavere hastigheter noe lavere. Ved aktiv kjøring øker naturligvis også forbruket.

Nødbrems mener jeg at jeg har lest om før. Tror det er en kjent SW feil, men trodde også den var borte på 2017 modellen. Hvilken har du?

Vi har ingen vibrering i gasspedal på vår bil. Kanskje behov for en kontroll på verksted?

Fikk svar fra mercedes forhandleren:


Virker ikke som han er kjent med feilen på den adaptive cruisekontrollen.

Vibreringen på gassen er veldig lav, men har ikke merket noe slikt i andre biler tidligere. Men her er det også elbil eie fra 2013 inne i bildet, med ingenting mekanisk knyttet til pedalen.

Rykkingen i girene er mest rundt 1-2-3 på comfort mode, kanskje mest når bilen triller nedover bakke og bilen skifter gir fra 2 til 3 eller noe.

Jeg har 2018 modell ble det sagt, ( kan ikke skjønne at den er ute allerede nå?)
7,2... men er det totalforbruket?

Typisk nok finner jeg lite om problemstillingen med nødstopp på nett nå, men vi opplevde en del helt ulogiske "warnings" om hindringer i en 2016 C og fikk tilbakemelding fra Mercedes om at dette nok handler om at radaren ser noe som den anser som et hinder, feks midtrabatt, gjerde om du kjører i en kurve osv. Mulig tunnelene tolkes som et tilsvarende hinder og at det er en sammenheng her. Jeg leter videre og poster ei lenke om jeg finner frem.

Vi pleier å følge med på målingen i app og bil for siste reise. Når vi har langkjøring er snittet så langt på 7,2/100km. Vi har ved en anledning vært over og det var med veldig aktiv kjøring og høy fart. Måling fra forrige reset (som vi ikke kommer til å røre) er nå på 6,8/100km. Her kommer nok vår lokalkjøring til å dra ned ganske raskt. Vi kjører minimalt på bensin lokalt.

En liten oppdatering om nødbremsing. Jeg har brukt en del tid for å finne informasjon om SW mv. Jeg fant ut at dette nok er spekulasjoner blant brukere i motorforum. Med andre ord ikke troverdige påstander. Jeg limer inn en lenke til et tysk forum som har en lignende problemstilling som din. Du kan muligens få noen nyttig ut av den. Uansett bør jo en slik hendelse analyseres av Mercedes.

https://www.motor-talk.de/forum/distronic-plus-macht-vollbremsung-im-baustellenbereich-t4392991.html

Takk!  Jeg prøvde å google det selv, men tenkte ikke at svaret kunne ligge på tysk!

Selv har jeg normalt sett 34 km, men som sagt så kan den gå ned til 28 på dager der det er kaldere. Lurer på hva rekkevidden blir om vinteren!?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Corny

Sitat fra: RogA på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:20
Lading og batteri:

Er dere flere som opplever at fulladet batteri kan ha en varierende maks kjørelengde? På det laveste har vår bil vært nede på 29km, og i dag tidlig stod den på 34km. Vi lader på en vanlig 16 amp kurs og standard kabel.

Vi lader også på standard veggkontakt, og de siste ukene har bilen 28-29 km om morgenen når den er fulladet. Taper bilen mye i løpet av noen nattestimer kanskje? Den er jo stort sett ferdiglaget lenge før vi kjører om morgenen. Burde ligget godt over 30 med dagens temperaturer. Skal sette på utsatt lading, slik at den er ferdiglaget rett før vi kjører en morgen og se om det gjør noen forskjell.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Corny

Har forøvrig drøyt 70% elektrisk drift de første 1000 km. Lader hver dag, så det sier vel sitt om hvor mye småkjøring det blir.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Corny

#21
Angående hvor mange kilometer som viser på batteriet når det er ferdig oppladet:

Jeg er ganske sikker på at Mercedes har lagt inn en funksjon som gjør at antall kilometer på batteriet tilpasses etter kjørestilen din. Hvis man kjører en reset, vil antall kilometer på fult batteri øke. Litt tilsvarende slik Tesla gir deg mulighet til å vise antall kilometer som "Rated" (standard antall kilometer rent teoretisk) og "Typical" (antall kilometer du vanligvis får ut av resterende batterikapasitet basert på din kjørestil).

Ved fullt batteri i dag morges hadde jeg 27 km på batteriet. Uten å gjøre annet enn å starte opp bilen (elektrisk) og resette måleren som viser hvor langt bilen er kjørt siden forrige reset, økte antall kilometer til 32.

 
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

turfsurf

Typical på Tesla er basert på fast forbruk, og bryr seg filla om kjørestil. Legger du inn destinasjon på navi så forholder den seg til fartsgrensene. BMW derimot forholder seg til tidligere forbruk, så lenge man ikke legger inn en destinasjon på navigasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RogA

Sitat fra: Corny på lørdag 26. august 2017, klokken 22:17
Angående hvor mange kilometer som viser på batteriet når det er ferdig oppladet:

Jeg er ganske sikker på at Mercedes har lagt inn en funksjon som gjør at antall kilometer på batteriet tilpasses etter kjørestilen din. Hvis man kjører en reset, vil antall kilometer på fult batteri øke. Litt tilsvarende slik Tesla gir deg mulighet til å vise antall kilometer som "Rated" (standard antall kilometer rent teoretisk) og "Typical" (antall kilometer du vanligvis får ut av resterende batterikapasitet basert på din kjørestil).

Ved fullt batteri i dag morges hadde jeg 27 km på batteriet. Uten å gjøre annet enn å starte opp bilen (elektrisk) og resette måleren som viser hvor langt bilen er kjørt siden forrige reset, økte antall kilometer til 32.



Det var jeg ikke klar over! Har du en lenke til informasjon om dette? Jeg liker å grave meg ned i slikt :)

RogA

Om lading: Hjemme bruker jeg vanlig stikk og medfølgende ladekabel fra Mercedes. Fikk ånden over meg og laget en liten boks på veggen som denne henger i. Det fungerer godt nok til hjemmelading.

Jeg bor i en kommune som har skjønt at ladbare hybrider bør få lade på kommunens ladestasjoner. Jeg har derfor investert i en ladekabel type 2 mode 3 og kan lade opp bilen på et par timer når jeg likevel er i byen. Jeg valgte en kort utgave på fire meter fra Salto: https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-type2-1-fase

Hittil er erfaringene gode, og en slik løsning anbefales.


Djur1


Har alle den grisehale kabelen som er tvinnet?

Går det an å bytte til en vanlig kabel?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

RogA

#26
Sitat fra: Djur1 på tirsdag 05. september 2017, klokken 20:41

Har alle den grisehale kabelen som er tvinnet?

Går det an å bytte til en vanlig kabel?

Jeg har en "grisehale" som fulgte med bilen. Jeg har også kjøpt inn denne som kan brukes på Mode 3 type 2 (ladebokser og ladestasjoner). Den er rett: https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-type2-1-fase

Ser at det finnes flere rette mode 2 kabler (til vanlige stikkontakter) tilgjengelig fra feks Elbilgrossisten. Her er de som de mener passer fint for MB GLC 350e: https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-mercedes-glc-350e-hybrid .

Jeg tok en telefon til min forhandler før jeg kjøpte kabel på  nett. Anbefaler det til andre også. Det er litt viktig at en kjøper kabel som ikke kan bli et tema om noe går galt.

KjellX

Har noen erfaring med Luftfjæringen? Driver og speccer en glc nå, men må prøve å holde prisen noe nede. Vurderer derfor å droppe luftfjæringen..

Tenker følgende ekstra:
- amg pakke
- teknikkpakke
- Luftfjæring
- nattpakke
- hengerfeste
- distronic
- burmeister

noen erfaringer dere har gjort dere med overnevnte?

Takk for innspill! :D

Arildo

Har en GLC Coupe. Følgende utstyr er "nesten " et must;
AMG innvendig
Nattpakke
Distronic
El.bakluke
Met. lakk
Hengerfeste
Teknikkpakke

Mao synes jeg ikke luftfjæring er nødvendig. Heller ikke BW anlegget. AMG utvendig, tja en smakssak, men ikke nødvendig.

anbjornk

Jeg har nå hatt min GLC 350e litt over 2mnd og er veldig fornøyd med det aller meste. Det er imidlertid en ting jeg har reagert på, og det er støynivået på motoren, spesielt ved kaldstart og tomgang. Jeg gikk fra en BMW 5-serie, og i MBen er det mye mer lys synes jeg. Noen andre som har tenkt over det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA