Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisreduksjon

Startet av HKS, mandag 17. april 2017, klokken 15:29

« forrige - neste »

B-flat

#30
Hvis du ser på posten til HKS fra 4. mai i denne tråden så vises prisen på 100D for ca en måned siden.
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

turfsurf

Nevermind, det er bare spec arket som ikke er endret på MyTesla. Ser på final invoice at det er justert med en "showroom discount".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim Kim

Om man tar følgende i betrakting:

-Tesla avslutter 90D
-Kjører super kampanjerente på billån knyttet til 90D
-Har kommet med nytt batteri 2170, og senket produksjonskostnaden betraktelig.
-Den største prisdriveren for Tesla skal  være batteriet?
-De vil ikke at Model 3 skal kannibalisere Model S

Sannsynlighet for at det kommer en prisnedgang utover høsten når 90D bilene er levert ut?


Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Orake1et

Sitat fra: Kim Kim på torsdag 08. juni 2017, klokken 14:20
Om man tar følgende i betrakting:

-Tesla avslutter 90D
-Kjører super kampanjerente på billån knyttet til 90D
-Har kommet med nytt batteri 2170, og senket produksjonskostnaden betraktelig.
-Den største prisdriveren for Tesla skal  være batteriet?
-De vil ikke at Model 3 skal kannibalisere Model S

Sannsynlighet for at det kommer en prisnedgang utover høsten når 90D bilene er levert ut?

Hva ville du selv svart på spørsmålet?

Min teori er at både 75 og 90 skal bort fra Model S. Dvs. at Model 3 dekker opptil 75, og at Model S starter på 100. Fjerningen av 75 skjer når de er ferdig med å forsøke å overbevise Model 3 kjøpere om at de heller skal kjøpe en billig Model S.

Kim Kim

Om den minste model S har 100 batteri vil det gjøre underverker for bruktprisen på Model S i det minste :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

afitch80

På Model X og S beholder de 75 og 100. Model 3 kommer med 40, 50, eller 60 batteri. Kanskje et 75.

Hadde de fjernet 75 på X og S ville de mistet mye kunder.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Knut Røe

60 blir nok base model 3.
Kan ikke lansere den med 40 eller 50 kwh ett år etter GM Bolt sine drøye 60 kwh netto.

OlaM

Jeg tror Orake1et har rett (skulle bare mangle, er jo et orake1...), at S75 forsvinner når Model 3 er på veien og 18650-produksjonen stopper. Hvis 2170 har høyere energitetthet enn 18650 så kan vi jo forvente S og X med >100 kWh batterier. Dermed er det ikke usannsynlig med M3 60 og 75, S/X 100 og 125, eller kanskje bare begge vil kun ha største pakke som alternativ. Færre valg og høyere produksjonstempo er nok viktige mål for Elon og gjengen.
'21 3LR

OleJA

' 100' modellen har en tettere pakking av cellene i (de 16) moduler i batteriet. Dette er batterimodul V2. Pga begrenset produksjon var disse i starten kun tilgjengelig for P100D. Etterhvert har disse også blitt tilgjengelig for 100D.

Når de nå ser at de har tilstrekkelig produksjon av disse batterimodulene kutter de 90 batteriet for å øke etterspørselen etter S100.

Ettersom det neppe er optimalt å produsere 2 varianter av batterimodulene, der modul V1 nå kun benyttes i 75 batteriet, så forsvinner nok denne også når produksjonskapasiteten er tilstrekkelig stor av modul V2.

Til erstatning får vi et batteri med 14 V2-moduler som da blir et sted imellom 80-85kWh. Hvilken merkelapp Tesla setter på denne gjenstår å se.

... Mine 5 øre...

Espen Hugaas Andersen

#39
Sitat fra: OleJA på torsdag 08. juni 2017, klokken 23:46' 100' modellen har en tettere pakking av cellene i (de 16) moduler i batteriet. Dette er batterimodul V2. Pga begrenset produksjon var disse i starten kun tilgjengelig for P100D. Etterhvert har disse også blitt tilgjengelig for 100D.

Når de nå ser at de har tilstrekkelig produksjon av disse batterimodulene kutter de 90 batteriet for å øke etterspørselen etter S100.

Ettersom det neppe er optimalt å produsere 2 varianter av batterimodulene, der modul V1 nå kun benyttes i 75 batteriet, så forsvinner nok denne også når produksjonskapasiteten er tilstrekkelig stor av modul V2.

Til erstatning får vi et batteri med 14 V2-moduler som da blir et sted imellom 80-85kWh. Hvilken merkelapp Tesla setter på denne gjenstår å se.

... Mine 5 øre...
Jeg tror dette er ganske mulig. Men kapasiteten blir nok nærmere 90 kWh.

(102 kWh / 16) x 14 = 89,25 kWh.

Med 4 kWh buffer har man da 85,25 kWh tilgjengelig - faktisk litt mer enn 90D i dag.

En annen mulighet er at 75 kWh batteripakken byttes ut med en lettere modifisert 75 kWh Model 3 batteripakke om 6-24 måneder. Da har man et billig alternativ og et alternativ med veldig god kapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Sitat fra: OleJA på torsdag 08. juni 2017, klokken 23:46
Dette er batterimodul V2.

Den er jo uansett begrenset i tid siden 18650-cellen skal erstattes med 2170.
'21 3LR

Elified

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. juni 2017, klokken 23:52
Sitat fra: OleJA på torsdag 08. juni 2017, klokken 23:46' 100' modellen har en tettere pakking av cellene i (de 16) moduler i batteriet. Dette er batterimodul V2. Pga begrenset produksjon var disse i starten kun tilgjengelig for P100D. Etterhvert har disse også blitt tilgjengelig for 100D.

Når de nå ser at de har tilstrekkelig produksjon av disse batterimodulene kutter de 90 batteriet for å øke etterspørselen etter S100.

Ettersom det neppe er optimalt å produsere 2 varianter av batterimodulene, der modul V1 nå kun benyttes i 75 batteriet, så forsvinner nok denne også når produksjonskapasiteten er tilstrekkelig stor av modul V2.

Til erstatning får vi et batteri med 14 V2-moduler som da blir et sted imellom 80-85kWh. Hvilken merkelapp Tesla setter på denne gjenstår å se.

... Mine 5 øre...
Jeg tror dette er ganske mulig. Men kapasiteten blir nok nærmere 90 kWh.

(102 kWh / 16) x 14 = 89,25 kWh.

Med 4 kWh buffer har man da 85,25 kWh tilgjengelig - faktisk litt mer enn 90D i dag.

En annen mulighet er at 75 kWh batteripakken byttes ut med en lettere modifisert 75 kWh Model 3 batteripakke om 6-24 måneder. Da har man et billig alternativ og et alternativ med veldig god kapasitet.

Hvis pris skal tenkes opp i dette så vil vel det føre til at X blir veldig dyr og uoppnåelig.
De skal konkurrere med Audi strax, selv om de ikke har ladenettverket klart.
Derfor har jeg tro på at 75kW(80 med nye celler) beholdes og blir felles for innsteg X og toppnotch i 3.
Det vil ikke være rasjonelt å ha mange batteripakkestørrelser når de har landet formatet.
Det vil da bli enkelt å innføre en 3dje variant som er større enn 100. Historisk har de vel alltid hatt 3 varianter.
De har faset ut 60,70 og nå 90. Hvis de også fjerner 75 blir alle S,X innstegspriser 100 000kr dyrere hensyntatt prisøkning inn mot juletider. USD er nå høy og skulle ikke tilsi videre reduksjon i priser. Jeg tror neppe de gir vekk det de tjener på billigere produksjon i GF. Prisene har nok nå vært redusert for å få opp volum frem mot 3` er konfigurasjonsdyktig.


Gordon Retriever

Sitat fra: Elified på mandag 12. juni 2017, klokken 22:20
Hvis pris skal tenkes opp i dette så vil vel det føre til at X blir veldig dyr og uoppnåelig.

Jeg tror spranget i pris mellom Model 3 og S bør holdes på et nivå som gjør det attraktivt for flere å oppgradere til et produkt Tesla har høyere fortjeneste på.
Det samme gjelder Model X.  Innstegsprisen for Model X er også avgjørende så lenge Tesla ikke har noen annen, rimeligere modell for SUV-kunder.

Elified

Ja, men samtidig litt rart hvis de går lavere enn de er nå med tanke på at de bør være rimelig
desperate etter å hente inn bestillinger på S og X inn mot 3 launch.
På en annen måte dumt å dumpe prisen for langt ned i første omgang. Kanskje neste 2 kvartal vil de senke litt om litt mer for å få de siste til å velge S før 3 er klar?
I Norge tror jeg rentekampanjen er den utløsende faktor for de fleste som kjøper nå.
Jeg tror de kjører tilsvarende kampanje også senere i år.
Det er liksom ikke så mange flere triks i boka nå som free SC og referal er rimelig gunstig i tillegg.
Det som jeg ikke har fått klarhet i er om en eksiterende Tesla eier slipper og bruke referal for å få gratis superlading som følger bilen og ikke bare i første eierskap.

nivve

Jeg brukte egen referral 31. mars, og fikk fri superlading i bilens levetid.

Jeg brukte egen referral 29. mai og fikk fri superlading så lenge jeg eier bilen.

Vet ikke hva som hadde skjedd hvis jeg ikke brukte referralkode, men da hadde jeg ikke fått to gratis Powerwall2, så det var liksom ikke aktuelt å vurdere..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA