Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påstelig KIA sjåfør vs påståelig "hjemmelært expert"

Startet av Panduck, lørdag 15. april 2017, klokken 11:49

« forrige - neste »

Panduck

Kom til Råholt senter. Der sto det nå en KIA å ladet. Fint å se bil plugget inn der etter opplevelsen med grå LEAF eier, men jeg ender opp med å synes litt synd på folk som står koblet i 22kW laderen når det er en ledig 7,4kW lader ved siden av, når de ikke får ladet raskere enn 7,4kW uansett, og 22kW laderen koster 1kr pr minutt.

Siden KIA fyren kom til bilen, spurte jeg han. Veldig mange har ikke peiling på at det er forskjell på laderene, og vet ikke at den ene er gratis og den andre koster penger, og at de betaler uten å få noe raskere lading. "Du vet at den koster penger og denne er gratis?" spurte jeg. "Jada! Men denne er jo mye raskere!" sa han. "Jo," sier jeg "men bilen din klarer ikke å lade raskere uansett."... "Jeg får mye raskere lading på denne!" sa han. "Bilen din har en 6,6kW lader" sa jeg, "dette er en 7,4kW lader, den du står på er en 22kW lader, du får ikke mer strøm enn det denne gratisladeren kan gi", sa jeg. "Oh joda!" sa han, "det er bare å se på displayet, så ser man det!"... "Oh... Greit.." sa jeg. Det ble litt mer diskusjon enn jeg hadde tenkt meg, i motsetning til den grå LEAFen står denne KIAen plugget inn og betaler 1kr pr minutt for å stå der, og vil han gjøre det, er det jo helt i henhold til skilting og alt mulig, så videre debatt virket bortkastet...

Nå er jo ikke jeg noen strøm-ekspert, men sånn matematisk så skal det jo være greit, det er 1 fase 32A på den ene og 3 fase 32A på den andre, begge har 7,4kW på hver fase. Så 7,4kW på den ene og 7,4kW * 3 på den andre, og type1 på KIA kan bare ladse fra 1 fase, og da er det komplett umulig å lade raskere. Hadde det vært slik at den ene var 32A og den andre var 96A, kunne man jo tenkt at kanskje KIA hadde en "noen få ampere extra!" og dermed kunne lade litt raskere, men det er jo ikke slik.

Eller har jeg totalt misforstått noe? Det bryr meg ikke så mye hva fyren tror, men det er litt dumt om han sprer misinformasjon videre. Og om jeg har misforstått noe, er det dumt at jeg gjør det.

sjokomelk

Du har forstått helt rett.
Samtidig er det litt synd at Kia-sjåføren ikke var villig til å ta i mot informasjon. Så håper det ikke er andre som faktisk hadde behov for 22kW-stolpen mens han stod der. Samtidig må jeg innrømme at jeg gjør det samme selv med Amperaen min. Den lader jeg utenfor McDonalds i Haugesund på en 22kW stolpe til 0,20kr/min, men det er fordi det er det eneste alternativet. Jeg kan bare utnytte 1/6 av kapasiteten, men står der alikevel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

HenryJac

Har Kia selv og du har helt rett. Kia eieren burde lære seg bilen sin, men er sånn mange idioter der ute at all diskusjon/informasjon for slike er bortkastet tid og kalori.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

nr1rayner

Du har visst forstått det riktig ja.
Det kan dog være mulig at han lader raskere på 22kW enn 7,4kW, eller omvendt. Uttak er kanskje "strypet" til å gi litt under oppgitt effekt, men da snakker man om forskjeller som ikke gir forskjell nok til å betale 1kr/min. Kanskje kan den ene gi 6,0 kW og den andre 6,6 kW, men det er vel mer "tilfeldig" og hvilken som gir mest må testes. Etter utsagnene du siterer virker vel ikke KIA-sjåføren oppegående nok til å teste slikt  :P
Såfremt man ikke trenger hurtiglading er da vel vitterlig ca 6kW mer enn rask nok lading, synes det går rimelig greit unna med 16A jeg  :D

Utrolig at så mange bare setter seg inn og kjører uten å engang orke å prøve å sette seg inn i hva man kjører.
På fossilbiler er det helt vanlig å ha lite olje på motoren. På alle biler er det helt normalt at folk aldri sjekker lufttrykk eller at lys virker. Flere som tar omlegget selv slenger hjulene på år etter år uten å sjekke dekkene mer nøye enn at de fortsatt er "svarte". Mange vet vel ikke hvilke lys de har på engang.

I dette tilfellet er det da enda bra at man må betale for sin uvitenhet.
Om det var uvitenhet eller "jeg er viktigere enn deg" vet jeg ikke, men skulle ønske han med Mercedes B-klasse som stod med rompa inn mot hurtiglader måtte betalt 2,50 pr/min  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 18. april 2017, klokken 21:15
Uttak er kanskje "strypet" til å gi litt under oppgitt effekt, men da snakker man om forskjeller som ikke gir forskjell nok til å betale 1kr/min.

Jeg får 7,4kW på den ene og 11kW på den andre, ikke gidder jeg å betale 1kr pr minutt for 11kW når jeg kan få 7,4kW gratis. Men jeg flytter meg gjerne til 11kW dersom noen med tregere lading vil stå der...

rolandvg99

#5
Apropos å kaste vekk penger:
Det er forbausende mange som bruker SMS til å initiere lading når både GK og Fortum gir rabatter ved gratis registrering og bruk av enten brikke eller APP. :)

De aller, aller, aller (Trump retorikk) fleste 7,4 kW ladere er en-fas 32A, men har råka borti noen snåle varianter på 7 kW med 3-fas 10A og DA er 22 kW raskere. Ellers er det bare "Snake oil".
"I like soul with a capital S"

TB

Har også sett fleire knote med SMS både på hurtiglader, og Oslo kommune sine ladestolper. (For dei som ikkje kjenner Oslo kommune sine stolper fungerer desse med "alle" typer RFID kort, inkludert Ruter sitt busskort.)

Min personlige tanke om årsak er at det krever litt meir forberedelse å skaffe seg informasjon og RFID kort. Ein tanke er at det er enklere å skaffe forbrukslån enn RFID kort frå Fortum / Grønn Kontakt..

På den andre side - er jo ein del som betaler med kontanter på bussen. Det er billigere med RFID kort (som er enklere å skaffe enn for hurtiglading) og det finnes APP.  Har og notert meg at det ikkje er nokon sammenheng med alder her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nr1rayner

Sitat fra: Panduck på tirsdag 18. april 2017, klokken 21:48
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 18. april 2017, klokken 21:15
Uttak er kanskje "strypet" til å gi litt under oppgitt effekt, men da snakker man om forskjeller som ikke gir forskjell nok til å betale 1kr/min.
Jeg får 7,4kW på den ene og 11kW på den andre, ikke gidder jeg å betale 1kr pr minutt for 11kW når jeg kan få 7,4kW gratis. Men jeg flytter meg gjerne til 11kW dersom noen med tregere lading vil stå der...
Da er jo forskjellen hos deg at du kan utnytte 3-faser, ikke at laderen "strypes".
For Kia'n er vel forskjellen i beste fall 10% vil jeg tro, men hvilken som er rasket er sikkert vill gjetning.

Absolutt, forskjellen hos deg er vel ca 6kW vs ca 9kW (mulig det er 6,6kW og ca 10kW, men ligger vel i det området) inn på batteriet. Burde være en merkbar forskjell mellom de to for deg, men det tar da ikke lange stunden å lade en "kortrekkeviddebil" fra halvfullt til nesten fullt på 6kW uansett. Hadde ikke brydd meg om å betale jeg heller (hvis min bil hadde 11kW), såfremt 7,4kW hadde vært ledig.
For min del hadde vel 22kw kun vært aktuelt i nødstilfeller, QC er opptatt/ute av drift og man MÅ lade, eller at bilen lader med minst 11kW og man trenger en god slump med påfyll og 30 min+ å slå ihjel.

Tenk hvor fredelig verden hadde vært hvis alle hadde tenkt like hensynsfullt som deg  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ladov

Det er en 'enkel' løsning på dette spørsmålet, alle biler burde vise hvor mye de lader med. Hvor mange er det som faktisk gjør det? Min Zoe gjør det *ikke*.. :(

Alternativt så burde ladestasjonen vise det, men det er heller ikke alltid tilfelle..


(jeg kan lese det ut med en OBD2-plugg og canzee men det blir ikke det samme som å ha det på en av bilens egne skjermer..)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Robert Sund

@ladov +1

Jeg hadde til og med forventet at de ville være i stand til å presentere ladekurven, som en ... kurve.

leafnor

Sitat fra: TB på tirsdag 18. april 2017, klokken 23:16
Har også sett fleire knote med SMS både på hurtiglader, ..............
Ein tanke er at det er enklere å skaffe forbrukslån enn RFID kort frå Fortum / Grønn Kontakt..

På den andre side - er jo ein del som betaler med kontanter på bussen. Det er billigere med RFID kort (som er enklere å skaffe enn for hurtiglading) og det finnes APP. 
.......det er nok gjerne og slik at det er sammenheng mellom de som SMS-er for lading og som har betalt mobilen med et forbrukslån!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mortstokk

Det er også noen som får mobilregningen dekket av jobben... :+1:

Muffinman

Litt skamvett må man da ha. Tror jeg ville ringt til kona og fått henne til å starte ladingen fra sin mobil i så fall.

Cral

Litt ot, men hos oss blir man trukket på lønn om man bruker bruker mobilen til å handle ting. Litt jobb for oss som håndterer regningene, men ...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

bjaolsen

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA