Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Powerwall 2 på "hytte hytte" og solcellelading

Startet av Epleskreller, lørdag 15. april 2017, klokken 11:32

« forrige - neste »

Epleskreller

Hei,
jeg har en hytte på fjellet langt unna nærmeste kraftledning med et enkelt 12v solcelleanlegg. Jeg har nå begynt å leke med tanken om å oppgradere dette med en Tesla Powerwall som lades av solceller, til nød med aggregat. Jeg skal sette opp en garasje/bod som får plass til ca 5,5m med solcellepanel i retning sør.

Er dette gjennomførbart? Hva kreves av solcelleanlegget?

Ser forøvrig for meg to kurser ut fra Powerwall'en. En til hytta for lading av 12v-anlegg, vannpumpe og til to-tre stikker til støvsuger, kjøkkenmaskiner etc. Den andre kursen så stor som mulig for å tømme batteriet inn i elbilen før returen hjem..

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Høres ut som en løsning som både blir dyr, og med begrenset kapasitet. Usikker på om Powerwall er laget for å fungere offgrid. Kirkebø har gjort noe lignende:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20477.0

Epleskreller

Jeg har lest om en del av det Kirkebø har gjort og det blir nok for avansert for min begrensede kunnskap.  Powerwall er mye billigere enn strømpakker fra Sunwind og andre som leverer til hyttemarkedet mtp kapasitet. Og en Powerwall på 14kWt vil levere nok strøm for mange dager til hytta.
(oppvarming skjer med ved/parafin, matlaging med propan, skal ikke endre det. Muligens gass-kjøleskap byttes med elektrisk)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Robert Sund

Gass kjøleskap har endel store fordeler på en hytte IMHO.
Mye stillere som gir bedre hyttekos og komfort.
Uavhengig av strøm, så virker hele året ved strøm fra solceller på hytta, og trenger heller ikke generator (som også bråker).

Jeg synes det også er en fordel at utstyr som virker fortsetter å bli brukt istedet for bruk-og-kast.

Epleskreller

Med større batteri og mere solceller vil det bli mindre behov for generatorbruk. Tanken er å beholde det meste som jeg har nå da det er noen åpenbare fordeler med 12v, feks at jeg kan fikse på det selv... Vannpumpe (borrevann), støvsuger, verktøy og ekstralading av hyttebatteri må ha 230v fra aggregat i dag.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA