Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autonome kjøretøy

Startet av Torz, lørdag 15. april 2017, klokken 08:57

« forrige - neste »

Torz

Fremtiden er tydeligvis selvkjørende biler, enten helt eller delvis. Men at Ford ligger lengst fremme i denne utviklingen var ukjent for meg. Se https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ford-leder-selvkjorende-biler-racet/379814?utm_source=newsletter-2017-04-15&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Torz

Det har vært mye spekulasjon rundt Apples eventuelle interesse for selvkjørende biler. I øyeblikket er det ingenting som tyder på at Apple vil bli en fremtidig bilprodusent, men at de sannsynligvis vil konsentrere seg om programvare og muligens også fastvare knyttet opp mot selvkjøring.

Akkurat i dag er det vanskelig å se for seg morgenrusjet av biler med sjåfører som bedriver helt andre ting enn å kjøre bil. I neste runde så vil vel drosjen komme uten sjåfør også. Men hva med ungdommen som elsker å "råne" rundt, kan vi ane en aldri så liten motforestilling fra dem? Og hva med aldersgrense for bilkjøring, den blir vel borte kanskje? Hm, spennende tider.

http://e24.no/bil/apple/naa-skal-apple-teste-selvkjoerende-biler/23975052

Torz

En artikkel som gir grei oversikt over temaet. Selvkjøringsgraden kategoriseres i nivåer fra 1 til 5. Dagens biler som har kommet lengst ligger på nivå 2, en kombinasjon av lane keeping og adaptiv cruise. Nivå 5 er totalt førerløs, og den ligger noen år frem i tid.

https://www.tu.no/artikler/slik-virker-selvkjorende-biler/358826

Torz

I følge denne artikkel vil antall biler på amerikanske veier reduseres med 80% som følge av autonome kjøretøy. Vel, en ting som er sikkert er at det ikke er lett å spå, iallefall ikke om fremtiden.

https://www.tu.no/artikler/rapport-om-fa-ar-er-privatbilen-bare-et-minne/382589

Torz

Nok en fremstilling på hvilke selskaper som jobber med utvikling av selvkjørende biler. Ford, GM, Renault-Nissan og Daimler ligger fremst.



http://www.tv2.no/broom/9042266/

Torz

Tydeligvis komplekst å få opp nivået på selvkjørende biler. Mye som må på plass. http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48436

Torz

GMs sjef om Elon Musk: Han er full av dritt. Kanskje ikke den mest saklige kommentaren å komme med til en mann som har fått til så mye, men her blir han nok oppfattet til å legge litt vel tjukt på hva angår utvikling av selvkjørende biler. http://e24.no/bil/tesla-motors/gm-sjef-om-musk-han-er-full-av-dritt/24157846

Taffelman

Sitat fra: Torz på lørdag 13. mai 2017, klokken 21:20
I følge denne artikkel vil antall biler på amerikanske veier reduseres med 80% som følge av autonome kjøretøy. Vel, en ting som er sikkert er at det ikke er lett å spå, iallefall ikke om fremtiden.

https://www.tu.no/artikler/rapport-om-fa-ar-er-privatbilen-bare-et-minne/382589

Skal regnestykket stemme må samme bilen kjøre fem turer på samme tiden. Det er like mange mennesker som skal på jobb samtidig selv om bilene kan kjøre selv.

Hadde vi fylt opp bilene våre til og fra jobb kunne vi hatt samme teoretiske reduksjon i antall biler og kostnader for lenge siden, men slik er det ikke! Disse "samfunnsøkonomene" glemmer den menneskelige faktoren.
X75D
TM3 LR AWD

elektrolux

Sitat fra: Torz på mandag 17. april 2017, klokken 07:24
Men hva med ungdommen som elsker å "råne" rundt, kan vi ane en aldri så liten motforestilling fra dem? Og hva med aldersgrense for bilkjøring, den blir vel borte kanskje? Hm, spennende tider.

Åpner for det ungdommen egentlig vil bedrive. Bilen kjører, mens ungdommen kliner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. oktober 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Torz på mandag 17. april 2017, klokken 07:24
Men hva med ungdommen som elsker å "råne" rundt, kan vi ane en aldri så liten motforestilling fra dem? Og hva med aldersgrense for bilkjøring, den blir vel borte kanskje? Hm, spennende tider.

Åpner for det ungdommen egentlig vil bedrive. Bilen kjører, mens ungdommen kliner.
Haha, jeg kjenner en som kunne hatt god nytte av autonomi eller selv en skarve autopilot i hine hårde dager. Midt på ei langflå/langstrekke gikk Ascona'n på autopilot og dro langsomt ned i grøfta, mens dama hans gav ham trøbbel i tårnet.
'13 Mjau

Torz


Torz

Innslag på forbruker tv i dag viste utprøving av selvkjørende minibuss hos Columbus i Stavanger. Målet er at en slik buss kan plukke opp folk der de er og kjøre dem til nærmeste kollektivknutepunkt. Foreløpig er ikke sikkerheten god nok, og de er heller ikke tillatt på veiene i Norge, men det ble sagt at slike kjøretøy kunne være i bruk innen 1 år. Jeg synes utviklingen går ganske raskt på dette området.

Torz

Selvkjørende biler gjør feil. Det er ikke alltid tolkning av informasjonen resulterer i riktige avgjørelser, og da kan det få alvorlige konsekvenser. Autonomi på nivå 5 er greit isolert sett, men jeg tror jeg ville valgt en modell med både ratt og bremsepedal intakt.

https://www.tu.no/artikler/ny-testmetode-viser-hva-som-far-kunstig-intelligens-til-a-ta-feil/410844

hanche

Selv satser jeg på at autonome kjøretøy kommer den dagen jeg er for gammel til å kjøre selv. Ikke en dag før!  8)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Torz

Forskere tror at selvkjørende biler kan være tryggere enn biler styrt av mennesker, fordi de er strengt programmert til å følge trafikkreglene, de blir ikke distrahert og de skal ta lite unødvendig risiko.

Men de må vel også strengt programmeres med tanke på hvor de skal. Og hvordan leser disse bilene veien vinterstid, og hvordan vil de kjøre på glatt føre? Jeg vil tro at det vil være store begrensninger i bruk den første tiden. For egen del synes jeg å kjøre bil er en ålreit øvelse, men mulig at autonom køkjøring kunne være et velkomment supplement. Spesielt om en da kunne trekke kjøretiden fra kontortiden. Og med dyre parkeringsavgifter kan en jo be bilen kjøre seg en stripe på egen hånd. Det blir trafikk ut av slikt.

https://www.nrk.no/urix/googles-forerlose-biler-klare-til-testkjoring-pa-offentlige-veier-1.13769226

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA