Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autoseiling til Nissan Leaf, Mitsubichi Outlander, og snart Kia Soul og Tesla

Startet av elektrolux, fredag 07. april 2017, klokken 15:07

« forrige - neste »

elektrolux

Da har vi gleden av å kunne tilby det (nesten) alle har ventet på. Nemlig Autoseiling til disse flotte bilene.

Autoseiling er en ekstra modus som gir null strømforbruk, og null tap ved omforming av energi fra kinetisk til strøm og tilbake. Think Classic har dette, VW har det, Volvo C30 har det, Mercedes 250 har det og BMW har det på sin C evolution Scooter.  Nå er det endelig mulig å få det også på biler der fabrikanten burde gjort hjemmeleksen sin litt bedre.

Foreløpig til Nissan Leaf og Mitsubichi Outlander, men snart til Kia Soul, og etter det til Tesla S. Produsenten forventer betydelig økt effektivitet spesielt på Tesla, men opplyser et Nissan Leaf eiere opplever typisk 10% økt rekkevidde som følge av mer effektiv pedalstyring.

Vi legger varene ut fortløpende, og begynner med en meget gunstig introduksjonspris på Leaf boksen.

Løp og kjøp: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/leaf-auto-sailing-box?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler/nissan-leaf
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Muffinman

Hvordan fungerer dette i praksis, hvordan kobles det inn og finnes det dokumentasjon på forbedringene som hevdes? Hvordan påvirker det garantien, og hvilke systemer i bilen påvirkes?

På Tesla er det ihvertfall ikke mer regen å hente, her er maks 100kW og batteriet er nok begrensningen. Så intet å hente der. Det er mer effektivt å tilpasse hastigheten slik at man triller istedet for å måtte redusere farten med regen, men hvordan man skal hente inn opp til 10% ved å legge inn nøytral innimellom skjønner ikke jeg.

10% mer rekkevidde for 2500 er jo utrolig billig. Det tilsvarer jo 8kWh ekstra batteri på min bil. Jeg vil gjerne bli overbevist, men har sjelden vært mer skeptisk.

Hansi

Jeg kunne vært interessert i en sånn en til trilling, plagsomt å måtte holde gasspedalen inne kontinuerlig uten hverken "autoseiling" eller cruisekontroll..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. april 2017, klokken 21:05
På Tesla er det ihvertfall ikke mer regen å hente, . . . .
Det er da ikke snakk om å hente MERE regen. Det er snakk om å unngå regen.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. april 2017, klokken 21:05Det er mer effektivt å tilpasse hastigheten slik at man triller istedet for å måtte redusere farten med regen,  . .
Det er nettopp det denne dingsen gjør for deg.

Så for de som mestrer å trille ved å holde pedalen i rett posisjon er det nok ingenting å hente.
"Påstanden" er at de som ikke forstår eller ikke forsøker å seile vha pedalen i rett stilling kan spare opptil 10% ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Muffinman

Med andre ord blir denne temmelig meningsløs på en Tesla siden den sannsynligvis kun vil ha noe for seg på småkjøring. Og da er det jo uansett rekkevidde i overflod. På langkjøring ligger man jo som regel med jevn pedal eller cruisecontrol, og da er det neppe noe å hente. Og rekkevidden er jo også veldig sjelden et problem selv på langkjøring.

Sparer man 10% strømforbruk med dagens priser må man kjøre 150.000km eller mer for å tjene inn denne boksen forutsatt at den monteres kostnadsfritt, så økonomi er heller ikke et spesielt godt argument.

Elmo

Ja sånn oppfatter jeg det.
Det til tross for at jeg mener at alle elbiler burde hatt autoseilings-valg fra fabrikken.
Og derfor syns jeg og er det bra at noen har fått laget dingsen så den som vil kan kjøpe  :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Vi skal teste denne så snart den kommer. Det blir nok ikke ekte Autoseiling i første omgang. Ekte Autoseiling er super enkel å bruke, nemlig ta foten av pedalen så er du i Autoseile modus.

Her ser det ut som en må holde foten på pedalen men at neutral punktet blir lettere å finne.

Etter testing vil vi muligens foreslå at regen fjernes helt fra fartspedalen inntil bremsepedalen aktiveres. Mulig vi må sende en Think Classic til Polen for at produsenten skal forstå det geniale med Siemens sitt program for både Autoseiling og Auto regen. ( Kan kreve sens ledning til bremsepedalens bryter )

I følge produsenten vil Tesla kunne få enda bedre effekt av denne boksen enn Leaf og Outlander.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Drivo

Kan man slå av full autoseiling også? Altså få maks regenerering? Det passer bedre i byer og på svingete landevei. Mens Autoseiling kan være behagelig på motorvei. Tenker først og fremst på kjørekomfort her. I byer må man jo ofte bremse ned farten.

elektrolux

Autoseilingen finner du like før du slipper fartspedalen helt opp. Altså ikke ordentlig autoseiling slik VW, Mercedes, Think og Hyundai tilbyr, men bedre enn originalt fra de øvrige bilene. Altså lettere å finne seile punktet på bilen.

Økt regenerering er en del av pakken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA