Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plass til barnevogn, barn og bagasje i Model 3 for langturer?

Startet av georglu, fredag 07. april 2017, klokken 14:14

« forrige - neste »

Linka

Sitat fra: trykkertor på lørdag 24. februar 2018, klokken 10:44

Disse nyfødte er også ganske små, så så enormt stor vogn trengs heller ikke.
Husker på våre barn at den største vognen vi hadde, var langt mindre enn de flåtene enkelte andre foreldre investerte i.

Forfriskende å høre fra en kvinne som har et litt edruelig syn på dette med bil og barnevogn. Og ikke minst viser viljen til å tilpasse transportmønsteret sitt akkurat i disse få månedene hvor vogn er en del av barnets tid.

Vi har kjøpt en god og stor vogn som har blitt daglig brukt i 3-5 timer i 1,5 år perm  x 2, men vi har da flyttet den til fots og ikke med bil. Enkelte vogner er så små at babyen må ut av bagen mens de ennå er forholdsvis små, men vi valgte en stor bag med plass til tykk vinterpose siden vi gikk mye på tur i det daglige. Men overhodet ikke alle som trenger stor og dyr vogn som primærvogn visst de går lite på tur/kun kjøpesenter. Men en stor vogn kan ha noe for seg det også.

Med stor vogn kan en 2,5-3 åring også sove komfortabelt på tur uten bena hengende over kanten.

Så det gjelder å finne både vogn og bil tilpasset tur- og transportmønsteret :)

Gleder meg til forhåpentligvis til bedre plass til passasjer i Model 3. For nå sitter vi ganske rakrygget med setet dratt langt fram for å få plass til det svære beistet av et bakovervendt småbarnssete...

georglu

#46
Super svar, Line. Setter pris på edruelige og gjennomtenkte tilbakemeldinger som dette. Vi satser nok ikke på tog e.l. ligende som supplement på langtur (ikke så praktisk der vi som regel skal), men tror likevel på at det skal gå å få med alt vi trenger i en Model 3 de få gangene vi skal på langtur. I det daglige er en Model 3 stor nok og det er greit å klare seg med én bil (dyrt med to biler og sjelden eller aldri vi har behov for det).

Satser for øvrig på at Model 3 enten får mulighet til takstativ og/eller hengerfeste slik at det er mulig å ta med seg ekstra bagasje og/eller ski de gangene vi trenger det.

Det er mye utstyr (ski, barnevogn o.a.) man kan leie for mellomlegget til en større bil. Velger vi en godt utstyrt Standard Range Model 3 (den korte rekkevidden er tilstrekkelig for de fleste turer), så gjetter jeg på at vi sparer ca. 300.000 kr på en tilvsarende utstyrt Model S 75D (ca. 750.000 kr).

Jeg har gjort en beregning av norske Model 3-priser basert på Model 3 Owner Club sin beregning for kanadiske priser. Jeg beregner en godt utstyrt Model 3 med AWD til ca. 424.000 kr (uten AWD under 400.000 kr).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IZfhTcgOpMj_x2aBz8HV24XVp5CKJa6JiLrGIb2JUw0/edit?usp=sharing
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Mazzbot

Sitat fra: georglu på søndag 25. februar 2018, klokken 12:40
Super svar, Line. Setter pris på edruelige og gjennomtenkte tilbakemeldinger som dette. Vi satser nok ikke på tog e.l. ligende som supplement på langtur (ikke så praktisk der vi som regel skal), men tror likevel på at det skal gå å få med alt vi trenger i en Model 3 de få gangene vi skal på langtur. I det daglige er en Model 3 stor nok og det er greit å klare seg med én bil (dyrt med to biler og sjelden eller aldri vi har behov for det).

Satser for øvrig på at Model 3 enten får mulighet til takstativ og/eller hengerfeste slik at det er mulig å ta med seg ekstra bagasje og/eller ski de gangene vi trenger det.

Det er mye utstyr (ski, barnevogn o.a.) man kan leie for mellomlegget til en større bil. Velger vi en godt utstyrt Standard Range Model 3 (den korte rekkevidden er tilstrekkelig for de fleste turer), så gjetter jeg på at vi sparer ca. 300.000 kr på en tilvsarende utstyrt Model S 75D (ca. 750.000 kr).

Jeg har gjort en beregning av norske Model 3-priser basert på Model 3 Owner Club sin beregning for kanadiske priser. Jeg beregner en godt utstyrt Model 3 med AWD til ca. 424.000 kr (uten AWD under 400.000 kr).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IZfhTcgOpMj_x2aBz8HV24XVp5CKJa6JiLrGIb2JUw0/edit?usp=sharing

Syntes den virket litt uoversiktlig .

Spørsmålet er hvordan bilen blir uten PuP, ser for meg LR uten PuP eller SR med PuP , kan ikke kjøpe hvis det kommer over 400k , blir familiens hovedbil ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

georglu

Sitat fra: Mazzbot på søndag 25. februar 2018, klokken 15:19
Sitat fra: georglu på søndag 25. februar 2018, klokken 12:40
Super svar, Line. Setter pris på edruelige og gjennomtenkte tilbakemeldinger som dette. Vi satser nok ikke på tog e.l. ligende som supplement på langtur (ikke så praktisk der vi som regel skal), men tror likevel på at det skal gå å få med alt vi trenger i en Model 3 de få gangene vi skal på langtur. I det daglige er en Model 3 stor nok og det er greit å klare seg med én bil (dyrt med to biler og sjelden eller aldri vi har behov for det).

Satser for øvrig på at Model 3 enten får mulighet til takstativ og/eller hengerfeste slik at det er mulig å ta med seg ekstra bagasje og/eller ski de gangene vi trenger det.

Det er mye utstyr (ski, barnevogn o.a.) man kan leie for mellomlegget til en større bil. Velger vi en godt utstyrt Standard Range Model 3 (den korte rekkevidden er tilstrekkelig for de fleste turer), så gjetter jeg på at vi sparer ca. 300.000 kr på en tilvsarende utstyrt Model S 75D (ca. 750.000 kr).

Jeg har gjort en beregning av norske Model 3-priser basert på Model 3 Owner Club sin beregning for kanadiske priser. Jeg beregner en godt utstyrt Model 3 med AWD til ca. 424.000 kr (uten AWD under 400.000 kr).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IZfhTcgOpMj_x2aBz8HV24XVp5CKJa6JiLrGIb2JUw0/edit?usp=sharing

Syntes den virket litt uoversiktlig .

Spørsmålet er hvordan bilen blir uten PuP, ser for meg LR uten PuP eller SR med PuP , kan ikke kjøpe hvis det kommer over 400k , blir familiens hovedbil ..

Den er i utgangspunktet laget for eget bruk, men kom gjerne med forbedringsforslag og andre tips, så kan jeg alltids forbedre den.

Jeg tenker en loaded SR med eller uten AWD kan være en veldig bra deal. Ca. 75.000 ekstra for LR.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Upster!

 :+1: For meg var dette veldig oversiktlig, gir et bra overblikk over de ulike alternativene. Tror også at en velutstyrt SR kan passe mine behov bra, tror egentlig ikke det er behov for AWD for annet enn videresalgsverdi for vår del. Eneste minuset fruen i huset har med bilen er innlastingskapasiteten med tanke på større ting (tørketrommel, skjenker, møbler, etc), som til nå har fungert helt ypperlig på e-golfen. Men om det kommer hengerfeste så antar jeg dette kanskje ordner seg greit.

Er det noen som har noen tanker om hvordan en barnevogn vil passe inni bagasjerommet? Har lite erfaring med dette, og vet ikke hvor mye de bygger i høyde. Ser jo ut som høyden er ganske bra på bildene jeg har sett, så det går vel gjerne greit? (Regner da med at det går an å legge barnevognen sammen selvsagt...) Som sagt, temmelig noob på dette med barnevogn. ;-)
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

georglu

Sitat fra: Upster! på søndag 25. februar 2018, klokken 18:49
:+1: For meg var dette veldig oversiktlig, gir et bra overblikk over de ulike alternativene. Tror også at en velutstyrt SR kan passe mine behov bra, tror egentlig ikke det er behov for AWD for annet enn videresalgsverdi for vår del. Eneste minuset fruen i huset har med bilen er innlastingskapasiteten med tanke på større ting (tørketrommel, skjenker, møbler, etc), som til nå har fungert helt ypperlig på e-golfen. Men om det kommer hengerfeste så antar jeg dette kanskje ordner seg greit.

Takk! Hyggelig å høre at den gir nytte. Det er jo selvsagt spekulasjoner på hva den norske prisen faktisk ender på, men det burde jo gi en ganske god pekepinn på hvor vi ender opp. Kan jo også håpe på at dollarkursen synker frem til vi skal endelig få bestillle bilen vår.

For transport av større ting satser jeg på enten å få tilkjørt/bortkjørt av noen med egnet bil for formålet eller leie en bil de få gangene jeg trenger det. Nabobil kan se ut som et greit og rimelig alternativ i så måte.

Sitat fra: Upster! på søndag 25. februar 2018, klokken 18:49
Er det noen som har noen tanker om hvordan en barnevogn vil passe inni bagasjerommet? Har lite erfaring med dette, og vet ikke hvor mye de bygger i høyde. Ser jo ut som høyden er ganske bra på bildene jeg har sett, så det går vel gjerne greit? (Regner da med at det går an å legge barnevognen sammen selvsagt...) Som sagt, temmelig noob på dette med barnevogn. ;-)

Vi satser på at en moderne, sammenleggbar barnevogn skal gå fint å få inn i bilen sammen med annen bagasje. Veldig spent på om barneseng og barnestol også får plass. Det jeg har sett hittil lover godt med tanke på plass. Åpningen er nok den største utfordringen, men ser ut som den er gjort så stor som mulig.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Upster!

Ja, vekslingskurser og endelig pris blir jo en spekulasjon, men så lenge en har tilsvarende pris i USA å ta utgangspunkt i så har en jo en ganske god pekepinn. Mener jeg leste et annet sted på forumet i forbindelse med spekulasjon på pris for E-tron, at en i alle fall i Europa ikke har lov til å ha "egne priser" for tilsvarende modell i de enkelte land, slik at prisen skal være noenlunde lik overalt. Så vil det jo selvfølgelig være et spørsmål om hvilken valutakurs som blir brukt av de ulike importørene da...

Jeg er også innstilt på at de få gangene vi trenger å transportere større ting, så finnes det greie alternativer om vi ikke får det inn i en Model 3. Fruen er derimot ikke overbevist og vil slippe å måtte spørre andre, leie etc., hver gang dette blir en case... Men vi får se, satser på at hun blir overbevist så snart hun får sett på en produksjonsmodell eller bilen evt er på plass. ;-)

Barnevogn har jeg troen på skal få plass, det ser ut som det er ok høyde til en sammenleggbar en, så da er spørsmålet som du sier, hvor mye annet rask får en med seg...
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

JorEl

Her er det TeslaBjørn som prøver barnevogn og bagasje i TM3.



https://youtu.be/nWjQn2aItlE
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

georglu

Sitat fra: JorEl på mandag 26. februar 2018, klokken 09:13
Her er det TeslaBjørn som prøver barnevogn og bagasje i TM3.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=747&v=nWjQn2aItlE

Jepp. Model 3-videoene til Bjørn er gode! Ellers kan jeg anbefale Now You Knows videoer (https://www.youtube.com/channel/UCMFmrcGuFNu_59L0pHcR0OA). De har en del gode Model 3-videoer og mye annet bra.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Linka

Sitat fra: JorEl på mandag 26. februar 2018, klokken 09:13
Her er det TeslaBjørn som prøver barnevogn og bagasje i TM3.



https://youtu.be/nWjQn2aItlE

Wow, solgt! Model 3 er definitivt mye større *puh* enn vår nåværende bil når det kommer til bagasjeplass, så da er det bare å fortsette å glede seg til mer plass.

Med andre ord vil det ikke være noe problem å få pakket med seg en Emmaljunga-vogn i baksetet, når vi får det til med litt kreativ stuing i bagasjerommet på Citroen C3.

Noen som vet om det er Isofix-fester to-tre steder i baksetet? Evt. har sett bilder av M3 med et bakovervendt bilsete? Spent om vi kommer til å måtte sitte like rakrygget når vi får M3...

Magnus Hansen

Det er isofix to steder i baksetet. Litt om barneseter her:

http://www.motortrend.com/news/tesla-model-3-family-car/

Model 3 er jo en vesentlig større bil enn C3, så plass i setene bør være en del bedre med barnesete installert.

Magnus Hansen

Her også fin gjennomgang av bagasjerommet med målinger. Så da går det an å sammenligne med eksisterende bil.


https://www.youtube.com/watch?v=ntKJ92TB384

Grunnflaten er omtrent som nyeste Golf stasjonsvogn. Høyden blir selvfølgelig dårligere da det ikke er stasjonvogn, men noe tas igjen på dybden og litt i front. Liten åpning hindrer mulighet for å frakte store ting, som hvitevarer..

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. februar 2018, klokken 08:35
Grunnflaten er omtrent som nyeste Golf stasjonsvogn. Høyden blir selvfølgelig dårligere da det ikke er stasjonvogn, men noe tas igjen på dybden og litt i front. Liten åpning hindrer mulighet for å frakte store ting, som hvitevarer..

Og hullet under platen i bagasjerommet sluker fint en koffert i håndbaggasjestørrelse (Tesla-kofferten passer perfekt) eller kan gi plass til en større koffert stående. Jeg er i det hele tatt imponert over hvor mye plass det er i den bilen.

Åpningen er selvsagt trangere er hva man er vant med i stasjonsvogner og hatchbacks, men så er det svært sjelden jeg transporter kjøleskap, vaskemaskiner og annet stort. Da kan jeg til nød leie en mer egnet bil eller få det transportert. Jeg kan kjøpe mye alternativ transport for prisforskjellen mellom en Model S 75D og en godt spekket Model 3.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Ja, og kjøper man nye hvitevarer så er det jo bare å bestille hjemkjøring for noen hundrelapper.

Ellers hadde selvfølgelig en henger vært ideelt for slike tilfeller..

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. februar 2018, klokken 09:46
Ellers hadde selvfølgelig en henger vært ideelt for slike tilfeller..

Håper fortsatt på hengerfeste, om ikke annet for å kunne montere et ekstra bagasjebrett, men jeg holder ikke pusten. Takfeste anser jeg det som garantert at det blir mulighet for.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA