Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i ytre Ryfylke

Startet av Krok, tirsdag 04. april 2017, klokken 20:21

« forrige - neste »

Krok

Dette lover jo bra! Hadde ein bare fått på plass ein ladar på Suldalsosen og, så hadde det blitt mykje lettare med elbil i Ryfylke. Suldal kommune har satt av penger i neste års budsjett til evt hurtigladar. Viss noko her ser eit behov for hurtiglading på Suldalsosen eller Nesflaten er dette eit godt tidspunkt å senda email til Suldal kommune.

Kårepåsporet

For min del er det god hjelp i Hjelmeland, vi har i dag en enkel lader på Sand.

Men det bør absolutt være en lader mellom Sand og Røldal, om den bør være i Suldalsosen eller på Nesflaten er jeg usikker på.
Men jeg er med på e-post aksjon dersom noen har sterke meninger om plassering. Suldalsosen er vel det stedet som vil gi flest brukere?

Jeg skulle ønske vi kunne fått lademulighet på Gullingen også, nevnte det for Luffen for 2-3 år siden, men det var uinteressant for han da.
En får lade på Skisenteret, maks 10A, hvis en spør, men skal en bare på langrenn er det kjipt å tigge strøm på skisenteret.
Det burde vært lademulighet ved Gullingenhuset, om så bare 10-16A.
Det er jo rikelig tilgang på ren kraft i området

Krok

Er enig i det du skriver om Gullingen, Kårepåsporet. Men får ein hurtiglading på Hjelmeland og evt ein lengre oppe i Suldal kjem iallfall me mykje lettare der me vil

Kårepåsporet

Vil du legge ut info eller kanskje enda bedre: opprette en tråd for hurtiglader i feks Suldalsosen? Mulig det er bare oss to som er interessert i lader?

Kårepåsporet

Da er det klart:
Hurtiglader på Hjelmeland blir på YX stasjonen, hurtigladerne(2 stk DC og en AC i følge stasjonseier).
Operatør er Fortum. Tipper de kan være oppe til vinterferie-påsketider. Bedre sent enn aldri, men hadde satt pris på fortgang fra Lyse....

Vedrørende lader i Suldal så sendte jeg e-post til kommunen, uten å få svar

Siggen

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 01. desember 2017, klokken 22:27
Da er det klart:
Hurtiglader på Hjelmeland blir på YX stasjonen, hurtigladerne(2 stk DC og en AC i følge stasjonseier).
Operatør er Fortum. Tipper de kan være oppe til vinterferie-påsketider. Bedre sent enn aldri, men hadde satt pris på fortgang fra Lyse....

Vedrørende lader i Suldal så sendte jeg e-post til kommunen, uten å få svar

Kårepåsporet

Det er Lyse som er netteier, og det er de som må få på plass infrastruktur, i dette tilfelle består dette i en ny 400 volts transformator.
Dette opplyser Lyse at de har 8 uker behandlingstid for.
Hurtigladere er ikke problem i dette tilfelle.
Så Lyse vil ikke få meg som strømkunde, nå bytter jeg til Fortum, for å sponse de med en bitteliten slant.

Siggen

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 02. desember 2017, klokken 18:27
Det er Lyse som er netteier, og det er de som må få på plass infrastruktur, i dette tilfelle består dette i en ny 400 volts transformator.
Dette opplyser Lyse at de har 8 uker behandlingstid for.
Hurtigladere er ikke problem i dette tilfelle.
Så Lyse vil ikke få meg som strømkunde, nå bytter jeg til Fortum, for å sponse de med en bitteliten slant.

Poenget var vel mer at Lyse som andre netteiere som handler av ABB(eller andre) er prisgitt kapasitet hos de for få dette produsert. Her skal det mer enn kun en vanlig 22/.4(mulig det er 11kV der inne menmen) trafo på plass. Her skal det vel bygges helt ny nettstasjon  ;)


Kårepåsporet

Det virker som du er bedre informert enn vedkommende som avgir grunn og betaler for gildet.
Jeg referer bare hva utbygger har sagt. Han hevdet ladestasjon ikke var problemet, det var trafoen.

Siggen

Her er det komplett nettstasjon med bygg, høyspenningsanlegg, trafo og lavspenningsanlegg som skal monteres. Hadde det kun vært trafo så hadde det vært drift før jul da transformator ofte er lagervare/beredskap i det fleste størrelser hos netteiere på størrelse med Lyse

Jeg har aldri nevnt ladestasjonen noe sted  :)

Kårepåsporet

Hvis du ser hva jeg skrev lenger opp så har Lyse, i følge utbygger, 8 uker BEHANDLINGSTID.
Altså 8 uker med papirflytting/trenering.
Takk for meg.

Arnt

Ja hyundai ionic er bestillt, ska hu mor på Jørpeland ha besøk av yndlings sønnen sin så må de komme opp noen ladere snart ja...:)

Kårepåsporet

Sitat fra: Arnt på søndag 21. januar 2018, klokken 11:50
Ja hyundai ionic er bestillt, ska hu mor på Jørpeland ha besøk av yndlings sønnen sin så må de komme opp noen ladere snart ja...:)
Det er jo lademuligheter på Nord Jæren, så du kan trygt planlegge besøk, når du en gang får bilen. Kommer kanskje også lademulighet før du får bilen, med leveringstiden som Hyundai opererer med.... ;)

Arnt

Vi skal vel klare tur retur både sommer og vinter ja:) Nei det finnes ikke en eneste bil i verden jeg venter 6-12 mnd på, da hadde jeg kjøpt noe annet. Vi hadde bestemt oss for Nye Leaf, men levering August var ikke aktuelt. Et par uker siden jeg bestilte, får den i mars-april. Bil Kvia har bestillt for en tid siden, får ikke velge farge men hvit er ok det.

geear

August-levering på Leaf? Var akkurat artikkel i Aftenbladet i dag med stort bilde av Leaf: https://www.aftenbladet.no/bil/Tusenvis-venter-pa-ny-elbil--mange-uten-a-ha-sett-bilen-11476b.html

– Bestiller du bilen i dag, kan du få noen av utstyrsutgavene i mai. Enkelte andre utgaver er det nå levering på i juli. Kunder kunne bestille den første introduksjonsutgaven av bilen allerede i september, og like før jul ble det åpnet for bestilling av fullt modellprogram. Vi begynner utlevering av kundebiler i løpet av februar.

Bløffer de om leveringstider allerede altså? :) Eller glemte de bare å nevne at enda noen utstyrsutgaver var helt til august allerede for et par uker siden? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA