Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i ytre Ryfylke

Startet av Krok, tirsdag 04. april 2017, klokken 20:21

« forrige - neste »

Krok

Er det noen sjangse for at det blir bygget hurtigladere på Hjelmeland/Nesvik kai? Er jo ingenting mellom bylandet og Sand, og Sand blir ofte litt klønete når en skal over den nye broa eller retning Gullingen og Røldal.

Vollis47

Sitat fra: Krok på tirsdag 04. april 2017, klokken 20:21
Er det noen sjangse for at det blir bygget hurtigladere på Hjelmeland/Nesvik kai? Er jo ingenting mellom bylandet og Sand, og Sand blir ofte litt klønete når en skal over den nye broa eller retning Gullingen og Røldal.
Utrolig skuffende at ikke kommunene ser sitt snitt til å få etablert en hurtigladestasjon eller flere AC semihurtige ladeplasser. Flere og flere turister kjører elbil og uten lademuligheter er det flere steder som ikke vil få besøk av elbilistene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

odahle

Har etterlyst det samme i 3-4 år nå, men dessverre ingen fremgang. Syns å huske at Artic Roads hadde Hjelmeland på en eller annen liste for noen år siden, men jeg tviler på at det fortsatt er gjeldende.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Krok

Turen fra bylandet og innover vil jo kreve mer av rekkevidden når Ryfast står ferdig og "hullet" i ladekartet vil bli enda mer merkbart.

zbk

Tror ikke det kommer til å skje noe uten at kommune/næringsliv støtter oppsettingen av lader. Noen som har sjekket med Hjelmeland kommune om de i det hele tatt har tenkt over problemstillingen?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kårepåsporet

Sitat fra: zbk på onsdag 05. april 2017, klokken 09:27
Tror ikke det kommer til å skje noe uten at kommune/næringsliv støtter oppsettingen av lader. Noen som har sjekket med Hjelmeland kommune om de i det hele tatt har tenkt over problemstillingen?

Jeg har vært i kontakt med Fortum, de har vært i kontakt med lokalt næringsliv på Hjelmeland, men foreløpig har ikke noe skjedd. Forsøk gjerne å ta kontakt med Fortum du også på FB. De svarer og er hyggelige de.
Dess flere som viser interesse, dess bedre.
Hadde vært en grei oppgave for Elbilforeningen i Rogaland å tatt opp med Ordfører Bjørn Laugaland i Hjelmeland kommune.

Krok

Eg har og vore i kontakt med Fortum. Lurt viss alle dei som saknar lademuligheter tar kontakt med same selskap og med politikerar/næringsliv  :)

jankph

Sitat fra: Krok på fredag 07. april 2017, klokken 13:05
Eg har og vore i kontakt med Fortum. Lurt viss alle dei som saknar lademuligheter tar kontakt med same selskap og med politikerar/næringsliv  :)

:+1: Forespørsel sendt Fortum.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

odahle

Sitat fra: jankph på lørdag 22. juli 2017, klokken 19:19
Sitat fra: Krok på fredag 07. april 2017, klokken 13:05
Eg har og vore i kontakt med Fortum. Lurt viss alle dei som saknar lademuligheter tar kontakt med same selskap og med politikerar/næringsliv  :)

:+1: Forespørsel sendt Fortum.
Har prøvd meg på dette i mange år, men det virker som at behovet enda ikke er stort nok i Ryfylket. Samtidig, Meltveit Kleppa fikk Ryfast til opp mot 10 milliarder på 33.000 innbyggere - så aldri si aldri!
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Bondeknøl

Sitat fra: odahle på søndag 23. juli 2017, klokken 16:10
Sitat fra: jankph på lørdag 22. juli 2017, klokken 19:19
Sitat fra: Krok på fredag 07. april 2017, klokken 13:05
Eg har og vore i kontakt med Fortum. Lurt viss alle dei som saknar lademuligheter tar kontakt med same selskap og med politikerar/næringsliv  :)

:+1: Forespørsel sendt Fortum.
Har prøvd meg på dette i mange år, men det virker som at behovet enda ikke er stort nok i Ryfylket. Samtidig, Meltveit Kleppa fikk Ryfast til opp mot 10 milliarder på 33.000 innbyggere - så aldri si aldri!
Og så kjøpte innbyggerne elbil slik at prosjektet "aldri" får inn bompenger.

Kårepåsporet

Da ser det ut til at første Hurtiglader i ytre Ryfylke kommer på Tau.
http://strandbuen.no/nyheter/tau-far-strands-forste-ladestasjon/19.11832

Skulle ønsket at den kom på Hjelmeland i stedet.
Jeg har Indahl send e-post til ordfører i Hjelmeland og til Enova, fint om flere gjør det samme i tiden som kommer.

odahle

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 09. november 2017, klokken 12:30
Da ser det ut til at første Hurtiglader i ytre Ryfylke kommer på Tau.
http://strandbuen.no/nyheter/tau-far-strands-forste-ladestasjon/19.11832

Skulle ønsket at den kom på Hjelmeland i stedet.
Jeg har Indahl send e-post til ordfører i Hjelmeland og til Enova, fint om flere gjør det samme i tiden som kommer.
Ikke spesielt nyttig for oss som kjører bil fra Stavanger, men ok. Det er i alle fall en start, så får vi håpe at Hjelmeland og/eller Nesvik kommer etter hvert.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

zbk

Blir neppe mye brukt utenom en og annen bilist som er tidlig ute til ferja og uansett trenger påfyll kort tid etter ankomst Stavanger. Kan kanskje også være nyttig om du bor på Hjelmeland, eier en kortrekkeviddebil og skal på vintertur til Strandalandet. En lader ved ferjekaien på Hjelmeland eller Nesvik hadde gitt mer mening.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kårepåsporet

Hvis dere i stedet for å være misfornøyd med hurtiglader på Tau, kanaliserer energien mot å påvirke Hjelmeland kommune.
Hjelmeland ligger ikke i Strand kommune  ;)

Vi skal være glade for hver eneste hurtiglader vi får.
Når Ryfast åpner er det plutselig rundt 25 km å kjøre fra Stavanger til Tau, da blir plutselig denne laderen mer interessant for mange.
Hvis feks folk kommer fra Jæren og skal videre innover.
Vi bør ha hurtiglader på Jørpeland, Tau, Årdal, Hjelmeland, Suldalsosen osv osv osv
Men det tar nok tiår med denne utbyggingstakten.

Men ta kontakt med ordfører i Hjelmeland.

Kårepåsporet

Fikk i dag svar fra Ordføreren i Hjelmeland, her er utdrag av svaret:

«Resultatet av dette er at ein aktør i Hjelmeland har etter søknad til Enova fått tilsagn om støtte frå Enova slik også andre kommunar utan ladestasjonar  har hatt høve til å søkja på.
Oppplysningar eg har fått i dag er at avtale med nettselskapet på tilgong nok straum  til dette også ordnar seg.»

Han skriv videre at han reknar med at ladestasjon kommer på plass innen rimelig framtid.

Det at det også er tilgang på strøm er et stort pluss, håper det betyr at det ikke må på plass ny trafo.

Da vet vi at det er noe på gang, får håpe at rimelig framtid er på denne siden av påsken 2018....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA