Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Car-net og avgangstid

Startet av Tafsern, tirsdag 04. april 2017, klokken 10:40

« forrige - neste »

Tafsern

Hei

Jeg er rimelig fersk når det gjelder Car-net appen, og i den forbindelse lurer jeg litt på e-styring og avgangstid.

Når jeg plugger i laderen og deretter angir en avgangstid så trodde jeg i utgangspunktet at den skulle stoppe å lade for deretter å starte slik at den er ladet til angitt styrke og tidspunkt for avreise. Hos meg bare fortsetter den å lade uavhengig av hvilket tidspunkt jeg setter.

Er det noe jeg ikke vet eller gjør feil? Benytter foreløpig Schukokontakten i påvente av "veggboks".

geear

Er det i appen eller i bilen du har satt avgangstid?

I bilen må du iallfall huske å huke av for at den skal være aktiv. I tillegg kommer det an på hvilken nedre ladegrense den er satt opp med. Default tror jeg er 40%. Dvs. at hvis du har 30% på batteriet, setter avgangstid en stund frem, så vil den, så fort du plugger i, lade 10% opp til 40%, stanse lading og gjenoppta den slik at den vil oppnå 100% rett før angitt avgangstid. For å ikke stå lenge med fulladet batteri og kanskje du får litt varme i batteriet i tillegg.

Jeg har sett at på min bil så fungerer det ikke å justere nedre ladegrense via Car-Net appen. Det må gjøres i bilen. Jeg får heller ikke satt avgangstid i appen.

Du kan forøvrig overstyre avgangstid ved å trykke på ladeknappen ved ladeporten.

Tafsern

Det er i appen jeg stort sett gjør det meste.

Nedre ladegrense er satt til 80 % (i appen).

geear

Da skal den lade opp til 80% så fort du setter i ladekabelen, selv om du har satt avgangstid. Så vil den lade de siste 20% rett før avgang. Begynner den å lade selv om du allerede er over 80%?

Tafsern

Ahhhh, så det er sånn det fungerer :angel:

Jeg har sett litt omvendt på det. Da skjønner jeg jo hvorfor den begynner å lade med en gang :)

Er det noe anbefalt % ladegrense å sette den til? Holder det å kun angi ladegrensen i appen, eller må man gjøre det både i bil og app?

HEL

Jeg ser på telefonen at bilen ikke lader selv om jeg plugget i kabelen for 3 timer siden.

På carnet appen så trykket jeg nå på lade knappen og den røde streken beveger seg frem og tilbake og det står "ferdig om...". Da skjønner jeg at den lader.

Men hvorfor starter ikke ladingen i det øyeblikket jeg putter inn ladekabelen?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Amatøren

Da kommer spørsmål.....

Har du satt avgangstid?

I så fall vil den ikke lade hvis batteristatus er høyere enn det som er satt som nedre landegrense.

Er batteristatus lavere enn nedre landegrense så lader den opp til nedre landegrense for så å stoppe.

Når avgangstid nærmer seg så starter lading så bilen er toppladet til avgangstiden.

Default nedre landegrense mener jeg er 30 %. Vil du ha toppladet batteri til enhver tid så sett grensen til 100 %.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HEL

Avgangstid i torsdager er 730 og i morges var den full
Har ingen annen avgangstid i dag?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Amatøren

Vel, spørsmål igjen.

Er avgangstiden på torsdag satt som gjentagende?

I så fall så venter den med topplading til torsdag neste uke.........
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HEL

Hmm
Dette må jeg ha inn med teskje.
Jeg kan altså ikke ha gjentagende (regelmessig) avgangstid hver torsdag 930 og så plugge inn når jeg kommer til jobb (med 4 mils reisevei pluss pluss)?
Jeg må da når jeg kommer til jobb plugge inn ladern og trykke på ladeknappen på appen?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

geear

Du kan ha flere avgangstider, og avgangstidiene kan være basert på lokasjon. Riktig nok har jeg aldri prøvd akkurat lokasjonsvalget, for å se om den faktisk tar det på GPS eller om det bare er "symbolsk" skille på oppsettet (ladefart, nedre ladegrense) og like godt kunne vært kalt "Sted 1", "Sted 2", osv.

Du kan også sette nedre ladegrense til 100%, da vil den alltid starte lading i det øyeblikket du plugger i, og dermed kun starte kupévarming så bilen er varm innvendig på torsdag 0930.

HEL

Ok :)

En annen ting. Car-Net får ikke kontakt. Garasjen er 50-60 meter fra huset?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Amatøren

Car-Net for styring av lading, klimakontroll, avgangstid og annet med det går over mobilnettet og har eget SIM kort levert av Volkswagen.

Dessverre er det veldig ustabilt. Kommunikasjonsenheten i bilen går i dvale etter helt tilfeldig tid etter siste bruk av bilen.

Jeg hadde mistanke om det så jeg logget nitidig bruk av Car-Net og når hendelsene skjedde og sendte det til Møller kundeservice.

De sendte det videre til Volkswagen i Tyskland som hadde et team som arbeidet med saken. Etter en stund fikk jeg melding tilbake om at teamet i Tyskland var kommet frem til at kommunikasjonsenheten gikk i dvale......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HEL

iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Amatøren

Dessverre ikke enda.

De burde kunne fått fikset det for lenge siden da det ikke er noe nytt. I tillegg så sliter vist Audi med det også på sitt tilsvarende system.

Er vel fellesinnkjøp/rammeavtale om innkjøp av kommunikasjonsenheter fra underleverandør. Dermed har jeg mistanke om at problemet ligger i firmware i den. Det er det ikke sikkert at Volkswagen/Audi får fikset opp i. Her tror jeg underleverandøren må inn i bildet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA