Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC lading: Clever og E.ON kommer med nye ladere

Startet av bositron, søndag 02. april 2017, klokken 07:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: zbk på tirsdag 04. april 2017, klokken 14:36
Enig om innbygging av AC i laderne.

Disse separate 22kW-stolpene er et mareritt å bruke, i alle fall Fortum sine. Skulle lade på Stord på søndag og siden Grønn kontakt sin var opptatt måtte jeg prøve Fortum sin. Samme tullet som alltid. Ikke tale om at jeg fikk den i gang. Den blinka blått og gikk tilbake til grønt hver gang. Av og til ble det ladet i to sekunder før det stoppet.

Endte med å ringe Fortum som ikke klarte å skjønne hva som var galt heller, men som klarte å starte ladinga remote i det minste, så dermed fikk jeg en gratis lading for umaken. Kundeservicen er mao. utmerket, mens brukervennligheten på 22kW-stolpene er rubbish.

Skjønner ikke dette. Jeg bruker mange forskjellige Fortum AC-stolper, ihvertfall jevnlig en 4-5 stk. Alt fra 3,6kW til 22kW. To forskjellige fabrikater. Alle fungerer ypperlig, leser RFID-brikken øyeblikkelig og starter lading med en gang. Kunne ikke bedt om en bedre brukeropplevelse. Kan det være noe feil med brikken din?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

inverter

Fast kabel på AC punkt er digg, misliker generelt alt "kabelstresset" ved å kjøre elbil.

Med fast kabel på AC punktet blir det nesten like lite stress som når jeg superlader.......bortsett fra betalingsløsningen da....

Panduck

Sitat fra: inverter på tirsdag 04. april 2017, klokken 20:24
Fast kabel på AC punkt er digg, misliker generelt alt "kabelstresset" ved å kjøre elbil.

Med fast kabel på AC punktet blir det nesten like lite stress som når jeg superlader.......bortsett fra betalingsløsningen da....

Hadde det bare vært EN standard på AC-ladekabel...

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: inverter på tirsdag 04. april 2017, klokken 20:24
Fast kabel på AC punkt er digg, misliker generelt alt "kabelstresset" ved å kjøre elbil.

Med fast kabel på AC punktet blir det nesten like lite stress som når jeg superlader.......bortsett fra betalingsløsningen da....

Synes det er stress med fast kabel jeg. Vi har en bil med type 1 og en med type 2, må da finnet ut hvilken ladestasjon som har hvilken type kabel og håpe at en av de er ledige og at kabelen dessuten ikke er ødelagt. Mye greiere med type 2 uttak så kan jeg bruke alle plassene. Er det noen plasser med fast kabel og noen med type 2 uttak kommer jeg alltid til å velge de med type 2 uttak...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Ja, fy filleren for eit arbeid da er å finne ut kven som har kabel eller ikkje.  :o

Nordmenn har da vist for godt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. april 2017, klokken 13:53
Ja, fy filleren for eit arbeid da er å finne ut kven som har kabel eller ikkje.  :o

Nordmenn har da vist for godt.

Mer kjipt om man kommer med type1, og alle ledige stasjoner har fast type2 kabel. Dette kan løses ved at man, har en type2kabel "festet" ved laderen, som kan tas ut dersom det kommer en type1 bil. Men da kan man uansett ikke få mer enn 22kW ut, så da forsvinner muligens litt av poenget for dere 43kW zoe-eiere ... :)

pudderjagar

Må jo innrømme at sidan eg har mulighet til 43kw så foretrekkje eg da :)

Da viktigaste må vel være å finna løysingar for alle.

Og tvilar sterkt på at da er opptatt på ein hurtigladerlokasjon på alle type2 kontaktane. Har brukt Zoe på veldig mange langturar og har ALDRI opplevd at alle type2 kontaktane er opptatt.

Har du Type1 på bilen så brukar du DC laderen og ikkje type2 kontakten. Tru meg!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. april 2017, klokken 14:35
Må jo innrømme at sidan eg har mulighet til 43kw så foretrekkje eg da :)

Så mitt eksempel var for å illustrere vikarierende motiver i debatten.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. april 2017, klokken 14:35
Må jo innrømme at sidan eg har mulighet til 43kw så foretrekkje eg da :)

Da viktigaste må vel være å finna løysingar for alle.

Og tvilar sterkt på at da er opptatt på ein hurtigladerlokasjon på alle type2 kontaktane. Har brukt Zoe på veldig mange langturar og har ALDRI opplevd at alle type2 kontaktane er opptatt.

Du har aldri ladet på Ikea Furuset skjønner jeg. Der er som regel alt av Type 2 opptatt mens det meste av DC er ledig.

Sitat
Har du Type1 på bilen så brukar du DC laderen og ikkje type2 kontakten. Tru meg!!

På en hurtigladelokasjon, ja. Jeg tenkte med på steder med kun AC-ladere, der er jeg i svært liten grad tilhenger av faste kabler.
Forøvrig finnes det da nok av elbiler med type 1 inntak som ikke kan hurtiglade. Focus EV, RAV4 EV, Roadster med CAN-adapter, US-import Leaf S uten CHAdeMO-port osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Er type2 opptatt og DC ledig så bruk DC då vel!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I ladegarasjer og destinasjonsladere er da heilt greit med kabel. Da gjev meir fleksibilitet her samt at da er ydderst få som brukar ein destinasjonslader til hurtiglader utan at han er i knipe og da ikkje er hurtigladerlokasjon som han når fram til.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. april 2017, klokken 19:26
Er type2 opptatt og DC ledig så bruk DC då vel!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er ikke så aktuelt på Ikea for vår del, orker ikke å gå ut etter en halvtime og flytte bilen. Ikea er typisk et sted man bruker 2-3 timer på og da passer 11kW AC mye bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

Fra danske CleanCharge. Det jeg stusser over er hva som de skriver om vanlig vanlig lading med 230V som "slider meget på batteriet".

1) Vekselstrøm (AC) opladning – langsom på 1-fase med 230V. – som er udbredt flere steder. Lang ladetid på 6-8 timer – slider meget på batteriet og dermed bilens værdi.

2) Jævnstrøm (DC) Fastcharge opladning – den nyere og hurtige ladeteknologi på jævnstrøm – tilgængelig flere steder – men kan kun oplade til 80% kapacitet.

3) Vekselstrøm (AC) Fastcharge opladning – den kommende og hurtige intelligente ladeteknologi på vekselstrøm.
http://www.cleancharge.dk/vekselstroem-ac-fremtidens-ladeteknologi/

bjaolsen

Sitat fra: e-curious på mandag 10. april 2017, klokken 22:50
Fra danske CleanCharge.

Alle disse "visdomsord" fra et selskap som har en Fluence på forsiden...
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Lars C. Krogenæs

#29
Ser ut som om Cleancharge sine nettsider ikke er oppdatert siden 2013. Er det danskenes svar på Antic Roads?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA