Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Phantom drain?

Startet av kammiz, mandag 03. april 2017, klokken 09:34

« forrige - neste »

kammiz

Noen som har hørt eller lest noe om phantom drain på Bolt/Ampera-E ?

(phantom drain er strømtap mens bilen ikke er i bruk, tesla har en del av dette)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

#1
Har ikke sett noe om det. Kun at rest-km/miles var det samme som dagen før. I ett tilfelle. (Har ikke kilde)


Også kalt 'vampire drain'.

kammiz

Jeg antar at det hadde vært en kjent problemstilling allerede, om noen hadde opplevd det. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

Teslabjørn kommenterte det såvidt i Bolt 470km videoen sin. Bilen ble parkert over natta på ei ferje, i litt lav temperatur, og han frytet at de hadde mistet strøm når de startet opp igjen. Men han kunne ikke se at noe hadde forsvunnet når de startet opp igjen

kammiz

Bra, da slipper vi Tesla-problematikken med nettopp dette. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Betyr i så fall også at bilen ikke er oppkoblet ift oppdatering når den står stille, og da er det egentlig usannsynlig at den oppdateres når sen kjører. Så bare positivt er det ikke.

dudeldei

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. april 2017, klokken 17:15
Betyr i så fall også at bilen ikke er oppkoblet ift oppdatering når den står stille, og da er det egentlig usannsynlig at den oppdateres når sen kjører. Så bare positivt er det ikke.
Jeg ønsker heller at man velger selv når man ønsker å  oppdatere. Liker best å få en beskjed om at feks oppdatering er tilgjengelig, så setter man selv denne igang når det skulle passe. Kan jo være at dette kan foregå når den står stille, så lenge man har bedt om det?

Ipadjove


Counterpointer

Avventer hele OTA oppdateringen. Håper det blir slik men tror ikke helt på det siden de tok fra meg både kameraspeil og 360 view ☹️

bmw2002

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. april 2017, klokken 17:15
Betyr i så fall også at bilen ikke er oppkoblet ift oppdatering når den står stille, og da er det egentlig usannsynlig at den oppdateres når sen kjører. Så bare positivt er det ikke.

Mobiltelefonen din er koblet opp hele tiden og varer i flere dager med et mikroskopisk batteri.  Ampera-E er også koplet opp hele tiden pga OnStar vil jeg tro.

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på mandag 03. april 2017, klokken 19:23
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. april 2017, klokken 17:15
Betyr i så fall også at bilen ikke er oppkoblet ift oppdatering når den står stille, og da er det egentlig usannsynlig at den oppdateres når sen kjører. Så bare positivt er det ikke.

Mobiltelefonen din er koblet opp hele tiden og varer i flere dager med et mikroskopisk batteri.  Ampera-E er også koplet opp hele tiden pga OnStar vil jeg tro.
Tesla har overhodet ikke mikroskopisk trekk. Så tror ikke mobilsammenligningen holder.

AmocoCadiz

Svært mange elbilentusiaster i USA har fått levert sine Bolt, og skrevet milevis med blogger , FB inlegg og utube tilbakemeldinger.
Kan ikke huske å oppfattet vampiredrain problemstillingen i det hele tatt.

Velger derfor å tro at dette ikke er et problem for Bolt og AE og at GM jobbet litt mer i designen av Bolt med å optimalisere "standby mode" , "sleep mode" og "deep sleep mode" slik at bilene nettopp ikke tømmes unødvendlig på strøm for div vedlikehold og onlineoppkobling hverken av kjørebatteriet (mer enn nok strøm der) og 12v batteriet.

Husk Tesla S sin hoveddesign er utviklet med eldgammel 2010-12 teknologi mens Bolt drar nytte av oldtidens erfaringer og er utviklet med splittens ny 2015-16 teknologi. Lysårsforskjell!

3irikur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. april 2017, klokken 17:52
Tesla har overhodet ikke mikroskopisk trekk. Så tror ikke mobilsammenligningen holder.

Nå har jeg ikke satt meg inn i hva som trekker strøm hos Tesla, men dersom det er datatilkobling det er snakk om så er det ingen grunn til at det skal være merkbar strømbruk på så store batteri. Selv store datamengder (10GB+ om dagen) skal bruke langt under noe som er merkbart på disse batteriene.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Tellus

Forsøkte å måle vampire drain rund jul/nyttår da bilen stod parkert over mange dager uten tilkoblet strøm. Utetemperatur var typisk noen få minusgrader.

Over en periode på 5 dager var jeg innom et par ganger per dag og sjekket appen.
Resultat.
Ingen endring i batterinivå (bilen stod parkert med 57%)
Antall km rekkevidde økte med 1 km.
Konklusjon: Vampier drain på Ampera-E er en non issue. Du kan trygt parkere bilen i ukes vis uten at den er tilkoblet. Ja til og med flere måneder burde gå fint.

Eneste forbeholdet er at bilen ikke utsettes for estreme temperaturer slik at batteriet trenger kjøling/oppvarming for å unngå å ta skade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA