Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

...

Startet av ..., fredag 31. mars 2017, klokken 15:05

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 03. september 2017, klokken 12:40
Helt seriøst ment var det ikke. Enhver må selvfølgelig følge sine egne ønsker og behov.

Men jeg syns det er ganske utrolig at nesten enhver tråd her for tiden, uansett underforum, ender opp med argumenter om hvorfor/at man MÅ HA AWD, hengerfeste og skistativ.

Tja. Skistativ trenger jeg ikke, men AWD har vært kjekt å få. Har klart oss med RWD på Model S i flere år, men det er klart det blir deilig å slippe å legge på kjetting i tide og utide når vi skal opp til hytta. Med AWD må det nok ligge minst 30cm med ubrøytet snø på hytteveien før jeg trenger kjettingene.

Har kjørt 13.000km medModel X siden jeg fikk den i mars, anslagsvis 7000km med henger bak. Trenger vel ikke å nevne at det var grunnen for bytte fra Model S til Model X ;) Ble lei av å låne diesel-Passat i ett sett for å trekke hengeren...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trykkertor

Jeg er enig med Elmo. Mye kan tilskrives å være en aktpågivende og oppmerksom sjåfør, samt god til å håndtere bil og føre.
Jeg har aldri i mine 23 år på veien eid et sett med piggdekk. Har overhodet ikke hatt behov for det.
Likevel ruller rimelig mange naboer som kjører nøyaktig de samme veiene rundt med piggdekk hvert eneste år.

Min svigerfar er kjørelærer og har følgende utfordring i familien. Vis han et veistykke hvor noen mener det kun er piggdekk som kan klare det. Gjennomfør veistykket på dine piggdekk, og han skal klare samme stykke piggfritt.
Så kan dere sikkert stille opp mange dumme eksempler om bratt bakke med speilblank is.
Men still deg samtidig spørsmålet. Bør du i det hele tatt angripe den bakken selv med pigg, eller er dette dagen bilen bør stå, uansett.

Igjen. Dyktige ansvarlige førere kommer grådig langt med tohjulstrekk og piggfritt. Noen trenger et boost på selvtillitten i form av 4wd og gjerne pigg. Dem om det. Dyrt er det også.
Bare så kjipt at bilen min skal bli så sinnsykt dritten oktober - mars hvert år fordi enkelte på våte Bergensveier sverger til piggdekk selv om de aldri hadde trengt dem.

Elmo

Sitat fra: ...... på søndag 03. september 2017, klokken 13:46
Jeg har kontrakt på bil med awd og hengerfeste. Det er jo en bekreftelse, selv om jeg ikke tror på det før det kommer fra Huyndai og ikke forhandler.
Og da er det altså bare å vente og se (akkurat som jeg sa). Om du er uenig i DET, så vet jeg sandelig ikke hva du skal gjøre - utenom evt å la være å vente.
Og hvis/når du faktisk får en annen bekreftet info fra forhander, DA kan du skrive om det her igjen.

Jeg har sagt det før: "Den som har ventet forgjeves, har ikke ventet lenge nok"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

e-curious

 Dessverre er det vel fremdeles ikke veldig godt utvalg i elbiler og type elbiler.  Folk sine behov er forskjellige for mange finnes fremdeles ikke elbilen man trenger.  Det finnes ennå ikke stasjonsvogn, bare en med hengerfeste, bare to biler med awd ( begge dyre og store) etc.

Hvordan kjøreforholdene er stedene man pleier å kjøre varierer.  Hvilke behov man har er opp til enhver å selv å vurdere, jeg håper i alle fall på alt det kommer biler som kan dekke flere behov enn dagens biler.






Kårepåsporet

Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 14:07
Jeg er enig med Elmo. Mye kan tilskrives å være en aktpågivende og oppmerksom sjåfør, samt god til å håndtere bil og føre.
Jeg har aldri i mine 23 år på veien eid et sett med piggdekk. Har overhodet ikke hatt behov for det.
Likevel ruller rimelig mange naboer som kjører nøyaktig de samme veiene rundt med piggdekk hvert eneste år.

Min svigerfar er kjørelærer og har følgende utfordring i familien. Vis han et veistykke hvor noen mener det kun er piggdekk som kan klare det. Gjennomfør veistykket på dine piggdekk, og han skal klare samme stykke piggfritt.
Så kan dere sikkert stille opp mange dumme eksempler om bratt bakke med speilblank is.
Men still deg samtidig spørsmålet. Bør du i det hele tatt angripe den bakken selv med pigg, eller er dette dagen bilen bør stå, uansett.

Igjen. Dyktige ansvarlige førere kommer grådig langt med tohjulstrekk og piggfritt. Noen trenger et boost på selvtillitten i form av 4wd og gjerne pigg. Dem om det. Dyrt er det også.
Bare så kjipt at bilen min skal bli så sinnsykt dritten oktober - mars hvert år fordi enkelte på våte Bergensveier sverger til piggdekk selv om de aldri hadde trengt dem.

Er såååå enig!

Jeg jobbet med en kar som hadde hytte på fjellet, og han måtte ha piggdekk pga hytta!
Vel, etter at jeg slutta i den jobben begynte vi å kjøre til samme området, med piggfrie dekk og forhjulstrekk(men med kjettinger i bagasjerommet).
Jeg brukte kjettingene EN gang, da var parkeringsplassen glasert og den hadde skråhelling.
Så jeg antar at jeg er en bedre sjåfør som gjerne tilpasser farten etter forholdene. Har forøvrig kjørt piggfritt siden -99.

aaa3

Da er det notert, noen der ute vil ikke ha verken 4wd eller hengerfeste. Greit, det behøver dere ikke kjøpe.
Andre vil gjerne ha det ene eller det andre eller både og. De får velge en bil som tilbyr det.

telcontar


Elmo

Sitat fra: aaa3 på mandag 04. september 2017, klokken 07:13
Da er det notert, noen der ute vil ikke ha verken 4wd eller hengerfeste. Greit, det behøver dere ikke kjøpe.

Enda en som missforstår (hoved-)budskapet.
Vi ønsker ikke at tråder om nye elbilmodeller skal besudles med en masse syting fra gud og hvermann om hvorfor de personlig vil/må ha ditt og datt (særlig AWD, hengerfeste og takstativ).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

telcontar

#158
Du må holde disse fantasiene dine om AWD og h.feste for deg selv  :P

Tor S.

Kona 40 kwh / 65 kwh !

Var i kontakt med en forhandler i dag og han en formening om at dette kom til å bli resultatet. Både en  40 kwh utgave og en 65 kwh , med levering ca juni 2018.
Jeg står på 52 plass på ventelisten og må si jeg gleder meg :)

...

Sitat fra: Tor S. på mandag 04. september 2017, klokken 20:12
Kona 40 kwh / 65 kwh !

Var i kontakt med en forhandler i dag og han en formening om at dette kom til å bli resultatet. Både en  40 kwh utgave og en 65 kwh , med levering ca juni 2018.
Jeg står på 52 plass på ventelisten og må si jeg gleder meg :)
Spurte du om det unevnelige? ;)

Goggen123

Sitat fra: nix på mandag 04. september 2017, klokken 21:30
Sitat fra: Tor S. på mandag 04. september 2017, klokken 20:12
Kona 40 kwh / 65 kwh !

Var i kontakt med en forhandler i dag og han en formening om at dette kom til å bli resultatet. Både en  40 kwh utgave og en 65 kwh , med levering ca juni 2018.
Jeg står på 52 plass på ventelisten og må si jeg gleder meg :)
Spurte du om det unevnelige? ;)

;D ;D

Amoss

Sitat fra: Elmo på søndag 03. september 2017, klokken 12:56
Men kan dere ikke bare vente å se ?? Vente med å kjøpe bil til det er en som tilfredsstiller ønsker og "behov" ??
Og ikke gjenta til det kjedsommelig hva man selv MÅ ha. Det er ikke så veldig interessant.
Det som ER interessant i en tråd som denne er hvilket utstyr som ER bekreftet vel ??!!!

Forstår godt hva du mener, og joda, det som er bekreftet er det som er *mest* interessant.

Men er likevel til dels uenig med deg her. Så lenge ting ikke er avslørt/bekreftet/avkreftet er det av en viss interesse å se hva folk ønsker/håper/forventer av bilen - innen rimelighetens grenser så klart. For en bil som markedsføres som "SUV", og med bekreftet 4WD på i det minste fossilutgaven - som man trygt kan forvente at kommer med "det unevnelige" så er det innen rimelighetens grenser å håpe/forvente dette også på el-utgaven. Men så klart - som i alle andre sammenhenger så gjelder også her uttrykket "alt med måte".

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg *ønsker* 4WD, men det er slett ingen dealbreaker uten. Har så langt ikke hatt noen bil med dette selv, og har klart meg fint uten - men skal ikke nekte for at det til tider har vært situasjoner der jeg skulle ønske jeg hadde hatt det. "Det unevnelige" er for mitt vedkommende kun "kjekt å ha", og noe jeg ikke har på noen av mine biler i dag. Diskusjonene om dette er derfor for mitt vedkommende "interessant", men uten avgjørende betydning. Men har full forståelse for de som har dette som avgjørende krav/ønske - spesielt siden det pr. i dag er så få elbil-modeller som kan tilby dette, og at de håper for hver ny elbil-modell som kommer at *denne* endelig skal kunne tilby det dette. Spesielt når den altså er klassifisert som "SUV".
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:10
Men er likevel til dels uenig med deg her. Så lenge ting ikke er avslørt/bekreftet/avkreftet er det av en viss interesse å se hva folk ønsker/håper/forventer av bilen - innen rimelighetens grenser så klart.
Det er selvfølgelig interessant å melde til forhandler, men forhandlerene leser neppe særlig mye her.

Men hovedproblemet jeg forsøker å få frem er at mange nevner at de må ha AWD hengerfeste alllllt for mye.
Hvis man gjør søk på enkelte jeg har diskutert dette med tidligere i denne tråden så har en og samme person nevnt "må ha AWD" i 15 ulike innlegg og "må ha hengerfeste" i 21 ulike innlegg.
Det mener jeg er vel mye overkill (=besudling)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gordon Retriever

Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. september 2017, klokken 16:20
Men hovedproblemet jeg forsøker å få frem er at mange nevner at de må ha [xxxxxxxxxxxxxxxxxx] alllllt for mye.

Enig - dette begynner å bringe tankene tilbake til diskusjonene enkelte dro i gang om 43kw AC-lading. ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA