Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

...

Startet av ..., fredag 31. mars 2017, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: tuono på mandag 28. august 2017, klokken 20:07
Nå håper jeg at jeg ikke blir misforstått.....men etter 20 000 kilometer og snart ett år med Ioniq (og ingen kjennskap til øvrige elbiler).....Kan noen forklare litt hva det er i disse appene? Lurer fælt på hvilke funksjoner man ikke får som faktisk utgjør tunga på vektskålen for noen med hensyn til å bestemme seg for å ikke kjøpe en bil.
Det er forskjellig hva som er i appene. Men mulighet til å forvarme bil/batteri og overvåke lading er vel de viktigste.

Har tre år med bil uten, og nå tre måneder med. Det er ikke så avgjørende som jeg trodde, men Opel sin app er ikke den mest funksjonelle. Alikevel vil jeg helst ha bil med app, men er usikker på om det er dealbreaker. Får Kona hengerfeste og awd så vil ikke mangel på app alene hindre kjøp.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: tuono på mandag 28. august 2017, klokken 20:07
Nå håper jeg at jeg ikke blir misforstått.....men etter 20 000 kilometer og snart ett år med Ioniq (og ingen kjennskap til øvrige elbiler).....Kan noen forklare litt hva det er i disse appene? Lurer fælt på hvilke funksjoner man ikke får som faktisk utgjør tunga på vektskålen for noen med hensyn til å bestemme seg for å ikke kjøpe en bil.
Hei, det er noe små variasjoner på disse appene (unntatt Tesla sin som lar en gjøre mye mer), men generelt er de som følger:
- status på lading: hvor mange prosent, ladehastighet, mulighet for å stoppe/starte lading
- klimaanlegg: temperatur og mulighet for å fjernstarte klima (varme om vinteren, avkjøling om sommeren)
Dette krever normalt et dataabonnement som noen fabrikanter inkluderer for en periode (3-7år), andre fabrikanter lar en betale for dette fra første dag.
USA importerte biler ikke opprinnelig beregnet for Europa vil normalt ikke ha anledning for en app i Europa uansett fabrikant .

tuono

Takk for info.
Kan se nytteverdien i noe av dette. Alt etter bruken av bilen. For min del, som i hovedsak bruker den til pendling, er det ikke noe jeg ser kommer til å bli vektlagt.

Zuexi

Se for deg en kald vinterdag med 20 blå ute, eller 10 for den saks skyld. En trykk på fjernvarme i appen og man kommer til isfri og varm bil 15 minutter senere. Eller motsatt en varm sommerdag.

Elmo

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:44
Se for deg en kald vinterdag med 20 blå ute, eller 10 for den saks skyld. En trykk på fjernvarme i appen og man kommer til isfri og varm bil 15 minutter senere. Eller motsatt en varm sommerdag.

Tja, forutsatt at de åpner for kupe-oppvarming uten at ladekabel er tilkoblet. Det har ikke Ioniq :-1-: >:(

Utrolig toskete at Hyundai ikke lar brukeren at det valget selv >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kårepåsporet

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:44
Se for deg en kald vinterdag med 20 blå ute, eller 10 for den saks skyld. En trykk på fjernvarme i appen og man kommer til isfri og varm bil 15 minutter senere. Eller motsatt en varm sommerdag.

Det forferdelige alternativet er å komme til en nedfrosset bil som begynner å varmes opp etter 1-2 minutter, setter en samtidig på varme i ratt og sete så kan det hende at en overlever.

Spøk til side: det største savnet er å ikke kunne sette på varme når bilen står tilkoblet lader uten forprogramering.
Jeg hadde vært fornøyd hvis jeg feks kunne trykket inn Auto knapp på klima og at klima gikk i 30 minutt som det gjør hvis en programmerer oppvarming.

Zuexi



Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 29. august 2017, klokken 23:30
Det forferdelige alternativet er å komme til en nedfrosset bil som begynner å varmes opp etter 1-2 minutter, setter en samtidig på varme i ratt og sete så kan det hende at en overlever.

Spøk til side: det største savnet er å ikke kunne sette på varme når bilen står tilkoblet lader uten forprogramering.
Jeg hadde vært fornøyd hvis jeg feks kunne trykket inn Auto knapp på klima og at klima gikk i 30 minutt som det gjør hvis en programmerer oppvarming.

Du glemte at en først må bruke 5 minutter på å skrape stålis av ruta før du kan kjøre av sted. Ekstra digg når du innser at du glemte polvottene hjemme eller på kontoret og neglspretten brer seg.

På min tidligere i3 gikk forvarming i 30 minutter. Ingen rattvarme, så deilig å sette seg inn i varm bil. Har en først blitt vant til det er det utenkelig å ha en bil uten mulighet for fjernstyring av varme/kjøling fra app. Aner ikke hvor mange dager i vinter jeg har ankommet parkeringsplassen etter jobb, hvor flertallet står og børster snø og skraper is, mens vanndråpene renner av min varme bil. Fått mange lange, misunnelige blikk. ;-D

AppleKnocker

Sitat fra: tuono på mandag 28. august 2017, klokken 20:07
Nå håper jeg at jeg ikke blir misforstått.....men etter 20 000 kilometer og snart ett år med Ioniq (og ingen kjennskap til øvrige elbiler).....Kan noen forklare litt hva det er i disse appene? Lurer fælt på hvilke funksjoner man ikke får som faktisk utgjør tunga på vektskålen for noen med hensyn til å bestemme seg for å ikke kjøpe en bil.
Sitte i sofaen/på hytta/på jobben en bikkjekald vinterdag og fjernstarte varme slik at bilen er glovarm og isfri (hvis den står ute) når man skal ut å kjøre 15 minutter senere. Hvis man først har hatt en slik funksjon, er det vanskelig å klare seg uten.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Forvarming er grunn nr 1 ja. Grunn nr 2 er kontroll og overvåking av lading, varsel hvis lading blir avbrutt evt er ferdig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 29. august 2017, klokken 23:46

Du glemte at en først må bruke 5 minutter på å skrape stålis av ruta før du kan kjøre av sted. Ekstra digg når du innser at du glemte polvottene hjemme eller på kontoret og neglspretten brer seg.
I løpet av tre år og 55 tusen km med bil uten app så skrapet jeg aldri is........
Min bil var også isfri før fossilbilene var ferdige med å skrape.

Men forvarming via app (og også nøkkelfob for min bil) er enda bedre.

geear

Sitat fra: tuono på mandag 28. august 2017, klokken 20:07
Nå håper jeg at jeg ikke blir misforstått.....men etter 20 000 kilometer og snart ett år med Ioniq (og ingen kjennskap til øvrige elbiler).....Kan noen forklare litt hva det er i disse appene? Lurer fælt på hvilke funksjoner man ikke får som faktisk utgjør tunga på vektskålen for noen med hensyn til å bestemme seg for å ikke kjøpe en bil.
Jeg bruker app mest til å sjekke at vinduer er lukket og bilen er låst, samt overvåkning av hurtiglading og fjernstart/stopp av saktelading. Syns det er veldig kjekt å kunne stoppe lading når jeg ser den nærmer seg full eller gjerne la den stå med lav ladeprosent og starte den fra appen når det trengs. Det er ikke ofte jeg hurtiglader, men da går jeg som regel et annet sted i mellomtiden, handler eller lignende, og da er det veldig kjekt å ha full kontroll på ladingen underveis.

Det hender vi bruker klimastyringen også, men det er noen ganger et par måneder vinterstid.

daktari

Vi har jo betalt 10k ekstra for Defa warmup og 25k for webasto før, så å ha "forvaring med app" som dyrt tilvalg burde være no-brainer for produsentene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Mulig det er noe jeg har misforstått, men hva har dette med Kona og gjøre ?

zbk

Ioniq mangler app-styring, dermed spekulerer man i om Kona også vil mangle dette...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

telcontar

Sitat fra: zbk på torsdag 31. august 2017, klokken 06:51
Ioniq mangler app-styring, dermed spekulerer man i om Kona også vil mangle dette...

Rettere sagt, Hyuandai/Kia har ikke etablert dette for Europa, mens i USA og Sør-Korea (kanskje også andre steder i Asia) har de dette på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA