Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

GreenEyez

Poenget mitt var ikke å initiere en diskusjon om IT/TN. Poenget er at det er jæskla spesielt at en forumadministrator, fullstendig ubegrunnet, fraråder folk å kjøpe Zoe hvis de har fellesgarasje.

Hvor er denne Lars Krogenæs, han blir stadig slaktet for formuleringene sine, han har jo helt skygget banen! Hvem skal man snakke med for å banke vett i huet hans? Christina Bu?


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

jkirkebo

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 08. november 2018, klokken 23:23
Poenget mitt var ikke å initiere en diskusjon om IT/TN. Poenget er at det er jæskla spesielt at en forumadministrator, fullstendig ubegrunnet, fraråder folk å kjøpe Zoe hvis de har fellesgarasje.

En generell fraråding er ikke på sin plass, men skal man kjøpe Zoe må man defintivt gjøre noen undersøkelser først. Om borettslaget har IT-nett og har installert et større lastbalansert ladeanlegg (f.eks fra Zaptec) uten trafo så får man rett og slett ikke ladet en Zoe. Ihvertfall ikke uten å få spesialkonfigurert sin ladestasjon slik at man kan få låst den på 10A og deretter bruke overgang til schuko med Nofuels ladebøtte bak. Kan hende borettslaget ikke tillater schuko, og da kommer du ingen vei med den løsningen heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GreenEyez

Enig i at man må gjøre noen forundersøkelser før man bestemmer seg for å kjøpe elbil hvis man har fellesgarasje, uavhengig av elbil. Legger meg ikke oppi de andre technicalities du nevner.

Jeg adresserer kun den generelle frarådningen som Krogenæs har fremsatt. Og som du sier, så er den absolutt ikke på sin plass!

Skjønner ikke at Krogenæs har stukket huet i sanda vedr. dette...
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

automat

GreenEyez; hvordan ser dine laderåd ut til potensielle Zoe-kjøpere? Spesielt med tanke på fellesgarasjer. Siden du er så misfornøyd med rådene fra en som tross alt har mye kunnskap om elbillading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rav4_EV

Når man først investerer i fancy lastbalanseringsanlegg i større garasjeanlegg er det like greit å sette inn en stor trafo i forkant for å lage et TN-nett. Da vil anlegget være mer fleksibelt. Da passer jo Zoe'en rett inn.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

automat

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. november 2018, klokken 21:41
Når man først investerer i fancy lastbalanseringsanlegg i større garasjeanlegg er det like greit å sette inn en stor trafo i forkant for å lage et TN-nett. Da vil anlegget være mer fleksibelt. Da passer jo Zoe'en rett inn.
Og hvor mange titusenlapper vil det fordyre installasjonen? Ja man kan lade 3-fase, og derved med mer enn 7,2kW. Men er det egentlig en noen fordel å blande 3-faselading og 1-faselading i et lastbalansert anlegg?

Er det egentlig noen annen gevinst med dette enn at Zoe kan lade der?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på torsdag 22. november 2018, klokken 22:51
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. november 2018, klokken 21:41
Når man først investerer i fancy lastbalanseringsanlegg i større garasjeanlegg er det like greit å sette inn en stor trafo i forkant for å lage et TN-nett. Da vil anlegget være mer fleksibelt. Da passer jo Zoe'en rett inn.
Og hvor mange titusenlapper vil det fordyre installasjonen? Ja man kan lade 3-fase, og derved med mer enn 7,2kW. Men er det egentlig en noen fordel å blande 3-faselading og 1-faselading i et lastbalansert anlegg?

Er det egentlig noen annen gevinst med dette enn at Zoe kan lade der?

Nei, kun den gevinsten at Zoe kan lade der + at noen innimellom kan lade med mer enn 7,4kW. Jeg hadde ikke anbefalt det, de fleste biler i dag har 1-fase lader og da er 230V IT-anlegg faktisk bedre egnet. I tillegg til at man slipper tap i trafo + kostnaden med den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Nå er det svært få lastballanseringsanlegg som balanserer bra på IT nett.
Det er mulig Zaptec sitt system klarer slikt, men de fleste andre leverandører har bygget sitt system utelukkende på TN. Noe av salgsgimmikken med større lastbalanseringanlegg og faseswapping ala Zaptec er at rasktladende biler blir fort ferdig og frigjør kapasitet.
Videre vil et anlegg som kan dra på store effekter nyttiggjøre seg av billig strøm på natten.
Et 400 volts anlegg vil også flytte mer effekt i forhold til kabeltverrsnitt slik at kobberbesparelsen kan legges inn i trafo.

Merkelig nok der det de som er mest negative til Zoe på forumet som også bidrar negativt ved ladespørsmål.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

automat

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. november 2018, klokken 08:44
Nå er det svært få lastballanseringsanlegg som balanserer bra på IT nett.
Det er mulig Zaptec sitt system klarer slikt, men de fleste andre leverandører har bygget sitt system utelukkende på TN. Noe av salgsgimmikken med større lastbalanseringanlegg og faseswapping ala Zaptec er at rasktladende biler blir fort ferdig og frigjør kapasitet.
Videre vil et anlegg som kan dra på store effekter nyttiggjøre seg av billig strøm på natten.
Et 400 volts anlegg vil også flytte mer effekt i forhold til kabeltverrsnitt slik at kobberbesparelsen kan legges inn i trafo.



Detter er gode argument for 400V TN. Men en trafo fra 230V IT blir tilslutt et spørsmål om kost/nytte. Vil dette koste mer enn det smaker?

Et interessant spørsmål er da om man ved en gitt tilgjengelig effekt vil kunne lade mange flere biler gjennom døgnet ved 400V TN, enn man kan med 230V IT. Det taler isåfall for en trafoløsning. Men hvor stort må et anlegg være før det er aktuelt med egen høyspenttrafo istedet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på lørdag 24. november 2018, klokken 23:46
Et interessant spørsmål er da om man ved en gitt tilgjengelig effekt vil kunne lade mange flere biler gjennom døgnet ved 400V TN, enn man kan med 230V IT. Det taler isåfall for en trafoløsning.

Sannsynligvis får man ladet færre biler på 400V med trafo siden trafoen har eget tap og man får derfor ikke utnyttet 100% av kursen til lading. I litt større anlegg vil det uansett være mer enn nok av 1-fase biler som lader slik at man får utnyttet alle fasene noenlunde likt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Sansynligvis er tap i trafo så lavt at det er neglisjerbart i et slikt anlegg. Som Zaptec argumenterer for sitt anlegg vil 3 fasebilene lade raskere ferdig og frigjøre mer kapasitet til andre biler. Som sagt er det lite av anlegg som klarer å lastbalansere godt i IT nett. Trafoen vil nok betale seg selv i å med man har et større marked å handle løsningene i.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

automat

@Rav4_EV, vet du konkret om noen fellesanlegg som har trafo? Er dette noe som er vanlig å ta i betraktning blant de som prosjekterer store ladeanlegg i dag?

Hvis ikke så er jo denne diskusjonen av rent akademisk interesse for Zoe-eiere som kommer å skal lade.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 25. november 2018, klokken 09:57
Sansynligvis er tap i trafo så lavt at det er neglisjerbart i et slikt anlegg. Som Zaptec argumenterer for sitt anlegg vil 3 fasebilene lade raskere ferdig og frigjøre mer kapasitet til andre biler. Som sagt er det lite av anlegg som klarer å lastbalansere godt i IT nett. Trafoen vil nok betale seg selv i å med man har et større marked å handle løsningene i.

Ja, har man stor overkapasitet i anlegget kan det skje. F.eks der man har 10 ladestasjoner på en 3x63A 400V kurs. Har man 100 ladestasjoner på en 3x63A 230V kurs vil nok det motsatte være tilfelle, en trafo vil stjele en merkbar del av totalkapasiteten, og kapasiteten er uansett ikke høy nok til at 3-fase lading vil være mulig annet enn i svært sjeldne tilfeller. Dessuten kan vel bortimot "alt" av 3-fase biler også lade på 1-fase 32A som er relativt raskt. Eneste unntak jeg kommer på er MB B250. Forskjellen mellom 7,4kW og 11kW er ikke SÅ stor. Av biler som selges nye nå er det vel bare Renault Zoe som kan lade på mer enn 11kW.

Zaptec lastbalanserer godt på 230V IT, men de er nok de eneste. Vi kan godt si at trafo er en ulempe for Zaptec-baserte anlegg og en fordel for de andre. Greit nok.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

@automat
Dessverre er det noen Zoehatere der ute som alltid skal lage krøll.
Ryddet opp i et lokalt anlegg her i fjor.
Kommunen hadde kjøpt en rekke Zoe for hjemmetjenesten. Den utvalgte leverandøren ville sette opp 8 Zaptec ladepunkt på IT og mente at bilforhandleren skulle komme med Zaptec portable til alle bilene.
Etter et par telefoner ble det en trafo i forkant og nå kan alle bilene lade. Ingen ville visst i avisen allikevel  :D . En fordel med Zoe er at de som ikke har nok rekkevidde til hele dagen kan få på mange kilometer rekkevidde med en stopp i lunchen.

Enfaselading er et japansk/amerikansk fenomen. Når flere produsenter begynner å lage biler for Europa vil det dukke opp flere 3-fase kapable biler. Rett og slett fordi 32A ikke er tilgjengelig mange steder og fordi 3-fase laster er mer fordelaktig i nettet.

IT nett er et særnorsk fenomen i tillegg til nordre deler av Pakistan, Iran og India.
Vesentlig høyere kostnader fordi man ikke kan kjøpe europeiske standardtransformatorer og utstyr. Heldigvis blir alle nye lokalnett bygget med TN-400V

En annen fordel med trafo i forkant er at du blir kvitt stående jordfeil som ofte er et problem i gamle anlegg.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

automat

Da har vi ett kjent anlegg med trafo, og det er satt opp spesielt for Zoe. Jeg tror du kan argumentere til du blir grønn og blå om at IT-nett suger, og at trafo er lurt, men når investeringen skal gjøres så er det «money talks».

Så med mindre du kan sette opp et regnestykke som viser at trafoinvesteringen kan forsvares, så taler du nok for døve ører.

Forøvrig burde alle biler ha mulighet for 3-fas-lading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA