Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

(Dette inlegget er oppdatert 15.1.2020)

Renault Zoe som ble produsert fra 2012-2019, dvs. modeller med betegnelsen Q210, R240 og ZE 40 kan ikke lades på strømnettet vi har i Norge. Det gir en rekke utfordringer for deg som kjøper Zoe brukt. Det er derfor ekstremt viktig å sette seg inn i dette før du evt. bestiller en Zoe. Nye Renault ZOE som kommer med CCS hurtiglademulighet, leveres også med en bærbar kabel som kan kobles til stikkontakter eller ladestasjoner, slik at problemet i praksis vil være løst på nye ZOE.

Informasjonen er derfor mest aktuell for de som nå ønsker å kjøpe brukt ZOE:

Bakgrunn:
Renault Zoe har en kameleon lader, som i utgangspunktet er en kjempegod idè. Den skal lade bilen med høy strømstyrke. Problemet er at den trenger strøm fra 400v TN nett. Det finner vi kun på noen få steder i Norge. Normalt har vi 230v IT nett, der Zoe ikke kan lades.

Renault Zoe som ble levert frem til høsten 2019, ble levert med egen hjemmelader og trafo for å lage et lokalt TN-nett, slik at bilen fikk ladet. Noen har også kjøpt "ladebøtte", som er en bærbar transformator. Skal du kjøpe brukt ZOE er det ekstremt viktig at du setter deg inn i dette. Hvis ikke risikerer du å kjøpe en elbil du ikke får ladet. 

Løsning:
For å komme rundt dette problemet, solgte Renault bilen inkludert ladestasjon til en verdi av 20.000 kr. For å få denne ladestasjonen til å fungere, måtte det settes opp ny kurs i sikringsskapet, det måtte trekkes ny kabel fra sikringsskapet og ut i garasjen. I garasjen ble det satt opp opp en transformator som lagde et lokalt TN-nett. I tillegg kom selve ladestasjonen. Bor du et sted med fellesgarasje blir ting mer komplisert og rådet er da ta direkte kontakt med en Renault forhandler og høre om du kan kjøpe en ladekabelen som leveres med nye ZOE.



Når du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.

Også her finnes det en løsning. Du kan kjøpe en bærbar "ladebøtte" NoFuel.no selger til rundt 10.000 kr. Her selges det også en overgang til Ladestasjoner med Type2 kontakt til 1.700,-. Du kan også høre med Renault forhandleren om de selger ladekabelen som leveres med nye ZOE.


På Fortum og Grønn Kontakt sine Flexiladere kan du imidlertid betale for å lade bilen med inntil 22kW. Det blir stadig fler av disse.

Hvis du setter deg inn i dette før et evt. kjøp, står du godt rustet til å ta et kvalifisert valg. Da unngår vi at du kjøper en elbil du ikke vet nok om før du tar valget.

Se forøvrig:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32668.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32808.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.0.html


Lars
PS! Dette innlegget er ikke skrevet for å fraråde folk å kjøpe ZOE, men for å få folk til å sette seg inn i problemstillingen. Det er mange på elbilforumet som har erfart at Renault sine forhandlere ikke forteller så mye om at bilen trenger egen transformator i garasjen fordi den ikke kan lades på IT nettet som vi har i Norge. Det er særlig viktig å sette seg inn i dette hvis du kjøper en brukt ZOE.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

morten69

Hei!

bra skrevet, men en liten feil. Du kan lade på Type2 med zaptec og ladebøtta, trenger kun en overgang til 1700,-

http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: morten69 på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:31
Hei!

bra skrevet, men en liten feil. Du kan lade på Type2 med zaptec og ladebøtta, trenger kun en overgang til 1700,-

http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Men dette er ikke godkjent av Zaptec... Zaptec jobber vistnok med en egen løsning, men all erfaring med Zaptec tilsier at det kan gå et par år før dette blir klart....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

morten69

Godkjent? Jeg lånte en zoe ny type for å prøve hos Motor Forum. I bagasjerommet lå en Zaptec og denne overgangen.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

eriksj

Trafo for 16A lading som leveres nå er noe mindre enn hva det er på bildet.

Dette er informasjonen som står på den:

Merke: Noratel
Modell: TI-153103 REV C IP 21
Input: 230V 50-60Hz
Output: 230V 4000VA
LK 1638A
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

aronesen

Er det en slik kanskje?

Bilde hentet fra facebook gruppen zoe: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154502372422947&set=gm.1887773208173306&type=3
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

eriksj

Stemmer. Ble positivt overrasket over størrelsen, hadde forventet en som var større.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Lars C. Krogenæs

For meg så den ved første øyekast stor ut, inntil jeg innså at gulvet vi ser ikke er gulvet, men en kant på veggen?

Har byttet bilde nå.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Lars, den trafoen som var på det opprinnelige bildet ditt ble levert med 3,6 kW PodPoint tidligere. De har tydeligvis byttet leverandør av trafoer den siste tiden. Den nye Noratel-trafoen ser en del slankere ut enn den gamle.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Mulig det bare er meg, men jeg synes formuleringene i denne artikkelen er lite objektive, og er egnet for å skremme bort potensielle kjøpere. Det fremstår litt uproft når forumadmin lar sine egne subjektive holdninger til Zoe skinne igjennom på denne måten.

Jeg er enig i at man skal vite hva man kjøper, men det bør man uansett ta seg tid til før man gjør en 6-sifret investering. Jeg ble første gang interessert i Zoe etter å ha sett en "Renaultvere"-reklame på TV, og 15 minutter senere hadde jeg lest meg opp på IT-problematikken her på forumet. Vanskeligere er det ikke.

Såvidt jeg kan se av de andre delforumene her inne, er det større eller mindre utfordringer med alle elbiler på markedet i dag. Det er ulemper med Zoe, hovedsakelig knyttet til IT-strøm og relativt lav maksladehastighet, men det er vel ikke uten grunn at den er den mestselgende elbilen i Europa, med nesten dobbelt så mange leverte biler som neste bil på listen (Nissan Leaf).

At mange bilselgere ikke har peiling på produktet de selger, er ikke begrenset til elbil - jeg har opplevd dette i vel så stor grad når jeg har kjøpt nye fossilbiler, så det er nødvendig å gjøre research på egenhånd. Forumer, så som dette, er gull verdt i så måte.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: HCO på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:35
Mulig det bare er meg, men jeg synes formuleringene i denne artikkelen er lite objektive, og er egnet for å skremme bort potensielle kjøpere. Jeg er enig i at man skal vite hva man kjøper, men det bør man uansett ta seg tid til før man gjør en 6-sifret investering.

Jeg er helt enig at man bør sette seg inn i ting mang kjøper. Her har bilselgeren og Renault et objektivt ansvar å informere kunden. Det er Renault som er den proffesjonelle part her. Når Renault da gang på gang, lar være å informere om dette i frykt for å miste et salg, er det på sin plass å gjøre det her.


Sitat
Såvidt jeg kan se av de andre delforumene her inne, er det større eller mindre utfordringer med alle elbiler på markedet i dag.

Det er ingen andre elbiler som har slike problemer. Alle andre elbiler kan lades overalt!

Sitat
Det er noen ulemper med Zoe, hovedsakelig knyttet til IT-strøm og relativt lav maksladehastighet, men det er vel ikke uten grunn at den er den mestselgende elbilen i Europa, med nesten dobbelt så mange leverte biler som neste bil på listen (Nissan Leaf).

Zoe er en fin bil, men har kjempeutfordringer i Norge. Dermed er det andre elbiler som topper salgslistene her. Når Renault sine forhandlere ikke forteller om dette til kundene, bør vi som vet litt om dette oppfordre potensielle kjøpere til å sette seg inn i problemstillingen.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Sitat fra: HCO på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:35
At mange bilselgere ikke har peiling på produktet de selger, er ikke begrenset til elbil - jeg har opplevd dette i vel så stor grad når jeg har kjøpt nye fossilbiler, så det er nødvendig å gjøre research på egenhånd. Forumer, så som dette, er gull verdt i så måte.

Så sant. Jeg har aldri kjøpt ny bil før jeg kjøpte Zoe, og jeg har alltid gjort mye undersøkelser ved kjøp av bruktbil for å finne ut hva som er gjengangerfeil på bilene, og hva man bør se spesielt etter ved kjøp. Det var helt naturlig å gjøre minst like gode undersøkelser ved kjøp av ny bil da jeg kjøpte Zoe, og det gjorde jo at selger ikke kunne fortelle meg en eneste ting om bilen jeg ikke visste fra før. Selger derimot lærte nok et og annet om produktet han solgte.

Jeg kjøpte Zoe fullt klar over utfordringene med lading, og også en del andre svakheter som f.eks. dekktrykksensorene. Jeg valgte Zoe hovedsaklig pga. rekkevidde og rask lading hjemme (har 11 kW ladepunkt). 43 kW AC lading som Renault reklamerte for var mye rimeligere å bygge ut enn DC-hurtiglading, og som de lovet storstilt utbygging av var også utslagsgivende for valget. I ettertid har Renault Norge fraskrevet seg alt ansvar for at bilen de har solgt ikke kan hurtiglades fordi 43 kW ladepunktene blir fjernet.

Jeg har fremdeles stor glede av 43 kW lading, og hadde ALDRI kjøpt en Zoe med 22 kW lader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:47
Sitat
Såvidt jeg kan se av de andre delforumene her inne, er det større eller mindre utfordringer med alle elbiler på markedet i dag.
Det er ingen andre elbiler som har slike problemer. Alle andre elbiler kan lades overalt!
Det var ikke ladeproblemer jeg siktet til med denne setningen. Flere av de andre bilene på markedet har ulemper som for mitt bruksmønster er langt verre å forholde seg til enn at man må ha trafo på veggen hjemme, og ladebøtte på hytta.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Lars C. Krogenæs

Hvor ofte tror du Renault opplyser om at hvis du skal lade på hytta eller hos venner, må du kjøpe en Zapcharger til 33.000, i tillegg til det du får i garasjen? Og at du i tillegg må kjøpe en overgang til 1700,- for å lade bilen på Oslo kommune sine ladere?

Jeg fraråder ingen å kjøpe ZOE, men jeg ønsker at de som vil kjøpe ZOE tar et kvalifisert valg, der de setter seg inn i problemstillingen. Kanskje finnes det andre elbiler som da blir mer aktuelle å kjøpe? Når Renault sine forhandlere ikke gjør dette, tar jeg oppgaven :-)

Se f.eks http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32808.0.html der nettopp manglende informasjon fra forhandler har gjort at man sitter missfornøyd tilbake.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA