Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Webster

Har akkurat skrevet under kontrakt på en Zoe 40 2018 modell. Bytter da ut min Volvo S40 og dette blir min første elbil :) Bor i Vestfold og det blir sjeldent langkjøringer, så bilen er midt i blinken til behovet. Jeg lurer dog på om noen har erfaring med Pod Point'en og installasjonen som er inkludert i prisen.

Jeg har et gammelt hus med 2 fas inn i huset, må denne byttes? Komfyren skal ha like mange ampere som laderen fra sikringsskapet, derfor jeg spør.
Noen som har opplevd noen kostnader utenom det som er inkludert i installasjonsprisen?

Takker for alle svar på forhånd :)
Renault Zoe 40 2018 - Bestilt

zbk

Typiske tillegg er installasjon vet kabellegging utover 15(?)m, x antall vegggjennomføringer etc. Vil tro at om det kreves endringer i sikringsskapet utover å legge til en ny kurs, så vil dette også komme utenom.

Jeg fikk noen tusenlapper ekstra pga ca 25m fra sikringsskap til ladepunkt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HCO

Enda et argument (kanskje det viktigste) for ikke å velge Zoe er nå borte ved at Nofuel selger type2-"kabel" med trafo. Da er det plutselig mulig å lade med 16A hastighet f.eks i borettslag og arbeidsplasser med IT-nett og type 2-ladeuttak.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-mode-3-ladeboks-zoe#product
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Tja, fortsatt en sak som tar opp rimelig stor plass, samt veier endel, de har klokelig utelatt vekten på bøtta.
I tillegg må den tilkobles type 2 ladestasjon, mao må de du besøker ha ladestasjon, alternativet er å medbringe også dette....
Jeg ha ladekabel for schuko, regulerbar i tre trinn (7,3-9-11,2 A), samt Type2 ladekabel liggende i bilen alltid.
Disse ligger ute av syne, under plata i bagasjerommet....

Hurtiglader mangler fortsatt. Synd, da bilen ellers er attraktivt priset og kan leveres.
Ser ut til at Renault sin nye varebil er enda verre, kun 6,6 kW lader....

Counterpointer

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 21. november 2017, klokken 18:46
.......Synd, da bilen ellers er attraktivt priset og kan leveres.
Kan se ut som leveransene av Zoe også strupes, kun 61 registrerte i november.

http://elbilstatistikk.no/?sort=4

Counterpointer

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 21. november 2017, klokken 18:46
Tja, fortsatt en sak som tar opp rimelig stor plass, samt veier endel, de har klokelig utelatt vekten på bøtta.
Nei, den er oppgitt 41 kg lett...

TB

Sitat fra: HCO på tirsdag 21. november 2017, klokken 18:31
Enda et argument (kanskje det viktigste) for ikke å velge Zoe er nå borte ved at Nofuel selger type2-"kabel" med trafo. Da er det plutselig mulig å lade med 16A hastighet f.eks i borettslag og arbeidsplasser med IT-nett og type 2-ladeuttak.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-mode-3-ladeboks-zoe#product
Nyttig info. Vil denne også fungere på anlegg med lastbalansering, eksempelvis ZapCharger Pro?
(Som ikkje er samme produkt som ZapCharger Portable.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


Rav4_EV

Dette er ikke en bærbar sak, men noe som settes mer eller mindre permanent på din faste ladeplass og sørger for at bilen er med og lastbalanserer på linje med de andre bilene i anlegget.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Kårepåsporet

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:13
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 21. november 2017, klokken 18:46
Tja, fortsatt en sak som tar opp rimelig stor plass, samt veier endel, de har klokelig utelatt vekten på bøtta.
Nei, den er oppgitt 41 kg lett...

Jeg så heldigvis ikke det....41 kg er så tungt at i visse firma som tar HMS på alvor så må en være to personer for å løfte den (grensen er 40 kg).
Er jo selvsagt grei å montere fast i feks garasje da.

Men Zaptec lader er jo etter min oppfatning totalt uegnet for gatelading, med mindre en har mye penger og ikke bryr seg om  at ting kan bli stjålet. Jeg hadde blitt en smule frustrert hvis ladekabelen min ble stjålet og jeg måtte ut med 20-30000 kroner....

hsa77

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 25. november 2017, klokken 07:52
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:13
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 21. november 2017, klokken 18:46
Tja, fortsatt en sak som tar opp rimelig stor plass, samt veier endel, de har klokelig utelatt vekten på bøtta.
Nei, den er oppgitt 41 kg lett...

Jeg så heldigvis ikke det....41 kg er så tungt at i visse firma som tar HMS på alvor så må en være to personer for å løfte den (grensen er 40 kg).
Er jo selvsagt grei å montere fast i feks garasje da.

Men Zaptec lader er jo etter min oppfatning totalt uegnet for gatelading, med mindre en har mye penger og ikke bryr seg om  at ting kan bli stjålet. Jeg hadde blitt en smule frustrert hvis ladekabelen min ble stjålet og jeg måtte ut med 20-30000 kroner....
Til gatelading velger man lademugga til nofuel, koster 8990, så den er jo ikke så veldig mye dyrere enn en vanlig ladekabel. Mugga veier 13kg, noe som er lett håndterbart for de fleste av oss. Du får riktignok kun lading på 10A, men for min del er det kun aktuelt å bruke den hos venner/famile/på hytta hvor jeg har tenkt til å tilbringe såpass mange timer at batteriet vil bli så og si fulladet...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

GreenEyez

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13
Renault Zoe kan ikke lades på strømnettet vi har i Norge.  Bor du et sted med fellesgarasje blir ting mer komplisert og rådet er da å droppe ZOE.
Lars

[...]

PS! Dette innlegget er ikke skrevet for å fraråde folk å kjøpe ZOE, men for å få folk til å sette seg inn i problemstillingen. Det er mange på elbilforumet som har erfart at Renault sine forhandlere ikke forteller så mye om at bilen trenger egen transformator i garasjen fordi den ikke kan lades på IT nettet som vi har i Norge.

På den ene siden skrives det at hvis du har fellesgarasje så dropp å kjøpe Zoe, på den andre siden skrives det at innlegget ikke er skrevet for å fraråde folk å kjøpe Zoe....

Jeg bor et sted med fellesgarasje, og kjøpe Zoe som første el-bil, uten helt å ha klart for meg hva IT, TN, type 2 på offentlige ladestasjoner men som likevel ikke lader Zoe innebærer... Men det har gått helt fint. Inngikk avtale med de andre sameierne av fellesgarasjen om installering, bruk og fakturering av strøm.

At noen har fellesgarasje er ikke en problemstilling som tilsier at folk bør frarådes el-bil, og jeg kan ikke skjønne at denne problemstillingen blir større med Zoe, elektrikeren skal kun montere en transformator i tillegg.

PS! Jeg har ikke giddet å lese alle 11 sidene i denne tråden, men iom at dette innlegget er pinnet, så bør den ovennevnte frarådningen slettes, den er ikke verdig å ha på elbilforum.no
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

jkirkebo

Sitat fra: GreenEyez på lørdag 27. oktober 2018, klokken 11:17
Jeg bor et sted med fellesgarasje, og kjøpe Zoe som første el-bil, uten helt å ha klart for meg hva IT, TN, type 2 på offentlige ladestasjoner men som likevel ikke lader Zoe innebærer... Men det har gått helt fint. Inngikk avtale med de andre sameierne av fellesgarasjen om installering, bruk og fakturering av strøm.

At noen har fellesgarasje er ikke en problemstilling som tilsier at folk bør frarådes el-bil, og jeg kan ikke skjønne at denne problemstillingen blir større med Zoe, elektrikeren skal kun montere en transformator i tillegg.

Det vil kun fungere i mindre sameier der du får lov å installere eget utstyr. I større sameier/borettslag er det ikke kapasitet til dette, da installeres det et større anlegg med last- og gjerne fasebalansering. Du får altså ikke selv velge ladestasjon, og elektriker kan ikke montere trafo på din plass om det er et slikt anlegg. Da sliter du litt mer med Zoe, om det er IT-nett på plassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Tull. I større anlegg med last og fasebalansering lønner det seg fort å legge inn en stor trafo i forsyningen som gir 400 V TN til hele anlegget. Da vil man ta ut fordeler med last og fasebalansering på en måte som er langt bedre enn å gjøre samme øvelsen på IT.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 27. oktober 2018, klokken 20:52
Tull. I større anlegg med last og fasebalansering lønner det seg fort å legge inn en stor trafo i forsyningen som gir 400 V TN til hele anlegget. Da vil man ta ut fordeler med last og fasebalansering på en måte som er langt bedre enn å gjøre samme øvelsen på IT.

Hvorfor går det bedre på TN? Tvert imot vil jeg påstå at IT er bedre til dette da de fleste biler med lader på >3,7kW kan lade på 7,4kW fra 1-fase 32A. Det er MANGE flere biler som kan det enn de få som bare kan lade på 1-fase på >3,7kW og mange av de kan ikke lade på 3-fase i det hele tatt. IT-nett er bedre egnet for store 1-fase laster enn TN-nett

I store anlegg blir effekten så jevnt fordelt at det uansett ikke spiller noen rolle. Eneste fordel med TN er da mulig lading av Zoe samt at det er mulig med effekt på >7,4kW. Noe de færreste har behov for til daglig. Til gjengjeld får man kostnaden med installasjon av trafo samt tapet fra denne (som gir lavere totaleffekt i anlegget).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA