Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:59
Hvor ofte tror du Renault opplyser om at hvis du skal lade på hytta eller hos venner, må du kjøpe en Zapcharger til 33.000, i tillegg til det du får i garasjen?
Igjen, det er lurt å gjøre litt research på egen hånd. Jeg kjøpte en brukt Nofuel-bøtte til 5.000, og kan nå greit bruke Zoe til "hytta" 14 mil unna, noe som sparer meg for 5-600 kroner i bensin/bom hver gang. Bøtta er dermed spart inn på 5 hytteturer.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:59
Se f.eks http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32808.0.html der nettopp manglende informasjon fra forhandler har gjort at man sitter missfornøyd tilbake.
Det mest interessante med den tråden, fra mitt ståsted, er at det synes å være flere enn meg som mener det er lurt å sette seg inn i hva man kjøper før man Vipps'er en kvart million kroner til bilforhandleren.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Jeg synes dette var en ryddig og grei oppsummering.

Zoe er en bil for de som i hovedsak ikke har behov for lading borte fra hjemmet. Bor en på utenfor Oslogryta så er det så som så med ladestasjoner rundtforbi, og da er en avhengig av TN nett, det vet en ikke noe om før en står der og ikke får lade.
At den ikke går an å hurtiglade er en annen ting, men når en har rundt 25 mil rekkevidde vintersdag så er det et mindre problem for meg, men ladeproblematikken er ikke holdbart.

AppleKnocker

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

Når du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.

Også her har Renault en løsning. Du kan kjøpe en "støvsuger" til 33.000kr (ja du leste riktig: trettitretusen) som kobles mellom en vanlig stikkontakt og bilen. Dette er en transformator Zaptec har utviklet for Renault og lager et lokalt TN-nett for bilen, slik at den kan lades fra et IT-nett. Ladefarten er da på 10 ampere. Zaptec støvsugeren kan ikke plugges inn i ladestasjoner med Type2 plugg, noe de fleste ladestasjonene i dag har.

Her er det så mange useriøse påstander, at jeg vil oppfordre deg til å slette hele dette merkelige innlegget.

For det første  er oppgitt pris på Zaptec lader (såkalt universallader) kr 7500. Mange, inkl undertegnede, fikk den med uten ekstra kostnad ved kjøp av Zoe. Renault har som kjent priser som i høyeste grad er prutbare i tillegg til nærmest konstante kampanjer.

Som andre  også påpeker, er det feil at man ikke kan lade fra offentlige Type 2 ladere. Det som er riktig er at man trenger en rimelig overgang på enkelte ladere.

Hva angår ladepunkt i fellesgarasjer, er det enkelte bakstreverske styremedlemmer som er problemet. Ikke TN/IT nett.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars C. Krogenæs

Pris på Zapteclader er 7.500 hvis du takker nei til trafo og podpointen.

Hvis du ønsker trafo og podpointen, og samtidig vil ha zaptecen for å lade på hytta er prisen 33.000. Hvis Renault operer med forskjellige priser avhengig av trynet på den som spør, er det trist.

Du kan ikke lade fra offentlige ladere i Oslo uten Zaptecen, og selv med den trenger du nå overgangen fra ladestasjon mode3 med type2 kontakt til schuko er ikke godkjent av hverken Renault eller Zaptec. Det vil fungere, men jeg kan ikke anbefale en løsning som produsenten av bilen og støvsugern selv ikke går god for.

Når et sameie skal sette opp ladestasjoner for fellesskapet, blir et helt uhåndterlig dersom man skal montere inn en trafo på ladestasjonene som skal lades på ZOE. Det ideelle hadde vært å få montert en stor trafo for å gjøre om hele greia til et 3 fas 400vTN nett, men det blir sinnsykt dyrt i forhold til å sette opp et anlegg hvor alle normale elbiler kan lade. Derfor er mitt klare råd at ZOE i borettslag med IT-nett blir for vanskelig. Da er det lettere å bytte bil!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

HCO

Jeg synes det er merkelig at en forumadministrator går ut på denne måten.

For å være helt tydelig: Jeg er enig i innholdet i det du skriver (utfordringer med IT og dårlig kundebehandling i forhandlernettet til Renault mm.), men ordbruken og argumentasjonen din er useriøs på grensen til barnslig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Sitat fra: HCO på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:36
.....ordbruken og argumentasjonen din er useriøs på grensen til barnslig.
Fordi?

Har lest alt her og skjønner virkelig ikke voldsomheten i en slik tilbakemelding.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: HCO på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:36
, men ordbruken og argumentasjonen din er useriøs på grensen til barnslig.

Hva er det du synes er å gå over streken?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

AppleKnocker

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:23
Pris på Zapteclader er 7.500 hvis du takker nei til trafo og podpointen.

Hvis du ønsker trafo og podpointen, og samtidig vil ha zaptecen for å lade på hytta er prisen 33.000. Hvis Renault operer med forskjellige priser avhengig av trynet på den som spør, er det trist.

Du kan ikke lade fra offentlige ladere i Oslo uten Zaptecen, og selv med den trenger du nå overgangen fra ladestasjon mode3 med type2 kontakt til schuko er ikke godkjent av hverken Renault eller Zaptec. Det vil fungere, men jeg kan ikke anbefale en løsning som produsenten av bilen og støvsugern selv ikke går god for.

Når et sameie skal sette opp ladestasjoner for fellesskapet, blir et helt uhåndterlig dersom man skal montere inn en trafo på ladestasjonene som skal lades på ZOE. Det ideelle hadde vært å få montert en stor trafo for å gjøre om hele greia til et 3 fas 400vTN nett, men det blir sinnsykt dyrt i forhold til å sette opp et anlegg hvor alle normale elbiler kan lade. Derfor er mitt klare råd at ZOE i borettslag med IT-nett blir for vanskelig. Da er det lettere å bytte bil!
De fleste som kjøper elbil klarer seg lenge med medfølgende lader som typisk lader på 10A. Du mener altså at de som kjøper ZOE må ha både 10A lader som kan brukes overalt og en boks på veggen?
Har du sjekket priser på slike løsninger fra andre bilprodusenter? Det er ikke helt gratis om man kjøpe slike ting originalt hos BMW, Tesla eller andre.

Det som gjør innlegget ditt useriøst, er ikke bare at mye av det du skriver er feil. Du unnlater også systematisk alt som er positivt eller sågar kan nyansere det du påstår med ZOE lading. F.eks at det er enkelt å få rask lading hjemme. 11 eller 22 kwh lading hjemme kan utvide bruksområdet til en elbil kraftig.

Når du sprer om deg med udokumenterte påstander om priser, så "glemmer" du også å nevne at man kan få uoriginale ladestasjoner til en mye lavere kostnad enn det som leveres med bilen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:35
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:23
Pris på Zapteclader er 7.500 hvis du takker nei til trafo og podpointen.

Hvis du ønsker trafo og podpointen, og samtidig vil ha zaptecen for å lade på hytta er prisen 33.000. Hvis Renault operer med forskjellige priser avhengig av trynet på den som spør, er det trist.

Du kan ikke lade fra offentlige ladere i Oslo uten Zaptecen, og selv med den trenger du nå overgangen fra ladestasjon mode3 med type2 kontakt til schuko er ikke godkjent av hverken Renault eller Zaptec. Det vil fungere, men jeg kan ikke anbefale en løsning som produsenten av bilen og støvsugern selv ikke går god for.

Når et sameie skal sette opp ladestasjoner for fellesskapet, blir et helt uhåndterlig dersom man skal montere inn en trafo på ladestasjonene som skal lades på ZOE. Det ideelle hadde vært å få montert en stor trafo for å gjøre om hele greia til et 3 fas 400vTN nett, men det blir sinnsykt dyrt i forhold til å sette opp et anlegg hvor alle normale elbiler kan lade. Derfor er mitt klare råd at ZOE i borettslag med IT-nett blir for vanskelig. Da er det lettere å bytte bil!
Det som gjør innlegget ditt useriøst, er ikke bare at mye av det du skriver er feil. Du unnlater også systematisk alt som er positivt eller sågar kan nyansere det du påstår med ZOE lading.
Og dette er ikke ulikt akkurat det du holder på med i forhold til Soul, bortsett fra at du er tjue ganger mer ufin og usaklig.
Men nå gjelder det plutselig din egen bil og da blir du moralsk opprørt. Pinlig!

Lars påpeker noe "alle" vet som kan litt om elbil. Zoe er veldig sær på ladingen, og Renault er ikke gode til å opplyse om det.

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:35
De fleste som kjøper elbil klarer seg lenge med medfølgende lader som typisk lader på 10A. Du mener altså at de som kjøper ZOE må ha både 10A lader som kan brukes overalt og en boks på veggen?

Medfølgende lader til f.eks en ny Leaf er jo knøttliten og veier en brøkdel av Zaptec sin. Dessuten er den lydløs. Greit å bruke den hjemme og på tur da. Med en diger boks som bråker blir det fort mye pes å rigge opp samme kabel både for å lade hjemme og f.eks på jobb. Med f.eks en Leaf kan man kjøpe en ladestasjon til 5-6000,- som gir 16A (eller 32A) lading hjemme og bruke originalkabelen på jobb og tur. Dessuten kan man bruke en standard, rimelig type 2 kabel på alle nyere ladepunkter.

Med Zoe må du ha trafo, ladestasjon, Zaptec, type 2 kabel og type 2-schuko overgang for å få (nesten) samme bruksområdet. Det koster i området 25.000,- ekstra i forhold til for en Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:59
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

Når du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.

Også her har Renault en løsning. Du kan kjøpe en "støvsuger" til 33.000kr (ja du leste riktig: trettitretusen) som kobles mellom en vanlig stikkontakt og bilen. Dette er en transformator Zaptec har utviklet for Renault og lager et lokalt TN-nett for bilen, slik at den kan lades fra et IT-nett. Ladefarten er da på 10 ampere. Zaptec støvsugeren kan ikke plugges inn i ladestasjoner med Type2 plugg, noe de fleste ladestasjonene i dag har.

Her er det så mange useriøse påstander, at jeg vil oppfordre deg til å slette hele dette merkelige innlegget.

For det første  er oppgitt pris på Zaptec lader (såkalt universallader) kr 7500. Mange, inkl undertegnede, fikk den med uten ekstra kostnad ved kjøp av Zoe. Renault har som kjent priser som i høyeste grad er prutbare i tillegg til nærmest konstante kampanjer.

Som andre  også påpeker, er det feil at man ikke kan lade fra offentlige Type 2 ladere. Det som er riktig er at man trenger en rimelig overgang på enkelte ladere.

Hva angår ladepunkt i fellesgarasjer, er det enkelte bakstreverske styremedlemmer som er problemet. Ikke TN/IT nett.

Jeg vurderte nye Zoe, men gikk vekk fra det nettopp grunnet de tingene Krogenæs tar opp.

Det at du selv kaller andre innsigelser som useriøst osv. får stå for din egen regning.

Faktum er at at Zoe ikke kan lades overalt. Har man "korrekt" nett kan man lade med schuko EVSE, men den er ikke inlkudert i ZOE. . Har man ikke korrekt nett må man ha enten Zaptec til 30 000,- eller "bøttelader". For å lade på type2 stolper må man ha enda en ny "dings" til minst 1500,- som adapter som gjør at man kan bruke type2 med schuko.

Så for å lade overalt må du ha:
* Zaptech til 30 000,-
* Type2 til Schuko,-  til 1500,-


Og i tillegg kommer den inkluderte type2 kabelen, og "hjemmelader" med trafo for å få hurtigere lading.

Så kan man velge å kun få Zaptech mot et beskjedent tillegg i prisen, men da får man ikke hjemmelader inkludert i prisen.

Hvor mange ulike ladesystemer er er vi oppe i nå?

Hvem andre enn spesielt interesserte gidder å forholde seg til dette?

Ville man akseptert at man ikke bare må passe på at man fyller bensin istedenfor diesel, men også må passe på at man har med seg med korrekt type trakt?

Det bør også påpekes at Krogenæs ikke var på noen som helst måte respektløs mot deg. Det at du er uenig er neppe noen grunn til å regelrett skjelle ham ut og be ham slette sine innlegg. Det er du som er ufin, ikke han.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

AmocoCadiz

Primært var det nettopp ladeproblematikken som gjorde at vi valgte bort Zoe.

I tillegg fant vi ut fra forum og facebook og testing 4 andre "problem" med Zoe som potensielle kjøpere bør vurdere;
at det er bilen med størst avvik mellom oppgitt rekkevidde og faktisk reell rekkevidde
at den ikke hadde varmeteppe/varming av batteriet (mulig fikset i siste utgave?)
at den er temmelig daff  (få hk) og har lite av elbilenes kvikke kjøreegenskaper
at den hjemmetrafon som ble levert første årene ga fra seg et høyfrekvent trafolyd og brumming som en del folk er meget sensitive og reagerer på

Synd for Zoe har en praktisk størrelse for mange og ser helt ålreit ut.
I land med riktig strømnett selger den godt, over 25000 i Frankrike.

For potensielle kjøpere kan det være lurt å se Bjørns vintertest av Zoe hvor mange av disse problemstillingen blir belyst.

https://www.youtube.com/watch?v=SN_CWtjPGNo

bositron

Sitat fra: HCO på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:36
Jeg synes det er merkelig at en forumadministrator går ut på denne måten.

For å være helt tydelig: Jeg er enig i innholdet i det du skriver (utfordringer med IT og dårlig kundebehandling i forhandlernettet til Renault mm.), men ordbruken og argumentasjonen din er useriøs på grensen til barnslig.

HCO har et poeng her.

De som ønsker å vurdere "seriøsiteten" til "Lars" ber jeg se på hvordan han meget aktivt har arbeidet for å fjerne all omtale av "AC Hurtigladning" eller AC43kW eller begrepet "universiell hurtiglader".

"Lars" sier at han er "betalt" for å skrive på dette forum.
Jeg vet ikke hvem som "sponnser" lønnen til "Larts", men antar at det ikke er "Renault"!
Vet noen hvor de pengene egentlig kommer fra?

Det er meget tydelig at noen ønsker å bremse salget av "Renault ZOE". som akurat nå har et gunstig forhold mellom pris og kjørelengde.

Er det noen som vet hvorfor elbilforerningen i Norge nekter å legge inn innformasjon om "AC Hurtigladning" eller AC43kW i NOBIL databasen?

I Danmark og Sverige er det mulig på en enkel måte å få en oversikt over hvor det "AC Hurtigladere" eller AC43kW i Norge er dette ikke mulig p.g.a boykotten til Elbilforeningen.

(f.eks Grønn kontakt sine "universielle hurtigladere (=AC43kW)" i Hamar, Lillehammar og Nes i Årdal på E16)

For meg er det helt tydelig at noen "frykter" Renault sitt salg av elbiler og gjør hva de kan for å skade salget.
Salgstallene til Renault er ikke så dårlige i resten av EU.

"Lars" sin omtale av ZOE er ikke nøytral slik en forventer av en "lønnet" administrator
(alle vet at rene fakta opplysninger kan farges av hvordan disse fakta fremlegges)

Jeg opplever måten "Lars" opptrer på som meget useriøs og tydelig bærer meget sterkt preg av kampanje.
Han burde vært voksen nok til å si direkte at han har startet en kampanje på vegne av ..... og at hensikten med denne kampajen er å bremse salget av elbiler fra en bestemt produsent (Renault) som han ikke liker fordi .....

Slike kampamjer kan være beretiget, men "Lars" som administrator bør være ærlig på at han driver en kampanje på vegne av .......

Resultatet av en slik kanmpanje kan jo være at Renault setter ned prisen på sitt produkt, om så skjer har muligens "Lars" oppnådd det han ønsker
( Jeg "vet" jo ikke hva "Lars" egentlig ønsker å oppnå )

Dette innlegget må ikke oppfattes som kritikk av "Lars" som person.

Hensikten med innlegget er å gi "Lars" sterk kritikk i hvordan han utøver sin "rolle" som "lønnet" administrator på dette forum til å drive en kampanje mot en leverandør elbiler (Renault) i Norge i den hensikt å skade salget av "Renault ZOE" i Norge.

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:23
Du kan ikke lade fra offentlige ladere i Oslo uten Zaptecen, og selv med den trenger du nå overgangen fra ladestasjon mode3 med type2 kontakt til schuko er ikke godkjent av hverken Renault eller Zaptec.

Merkelig, all den tiden Renault selv er vår største kunde av nettopp denne overgangen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Speeder

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:35
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:23

Du unnlater også systematisk alt som er positivt eller sågar kan nyansere det du påstår med ZOE lading. F.eks at det er enkelt å få rask lading hjemme. 11 eller 22 kwh lading hjemme kan utvide bruksområdet til en elbil kraftig.
Fordelene kan du være helt sikker på att bilselgeren\brosjyre klarer å presisere til en potensiell kunde. Bakdelene derimot, det opplyses ikke like godt om. Jeg synes denne tråden er informativ for potensielle Zoe eiere. Etter å ha lest dette bør de ha godt grunnlag for å veie fordeler og ulemper mot hverandre.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA