Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk, bytte de som fulgte med bilen?

Startet av postkasse, mandag 27. mars 2017, klokken 13:30

« forrige - neste »

postkasse

Har nylig hentet en 2017-modell soul, og kjører foreløpig på vinterdekk. Jeg lurer på om de medfølgende sommerdekkene virkelig er så dårlige som mange påstår? Finnes det noen tester av disse?

Counterpointer

Tror ikke du trenger noen test. De er ganske så dårlig, desverre.

Har kjørt to hele sommersesonger med dem. Men de kan brukes, som du sikkert skjønner.

postkasse

Ok, var det jeg fryktet..
Men hva er de dårlige på? Er det relatert til sikkerhet, eller går det mer på rullemotstand som forkorter rekkevidden?

Counterpointer

Rullemotstand er grei hvis du øker trykket litt. Har kjørt på 40 psi selv.

Problemet er grep på våt vei, der krever de at en passer på!
De er også forholdsvis bråkete.

Gruer meg litt nå til å gå fra Nokian R2 (som er gode på rullemotstand og veldig lydsvake) til Nexen

...

Har aldri hatt problemer med at originaldekkene til Soul glapp på våt asfalt, men det er nok flere faktorer som spiller inn her.

Counterpointer

Sitat fra: nix på mandag 27. mars 2017, klokken 21:59
Har aldri hatt problemer med at originaldekkene til Soul glapp på våt asfalt, men det er nok flere faktorer som spiller inn her.
Da kjører du veldig pent

tomrh

Er det noen som har prøvd andre sommerdekk enn de originale? Noen erfaringer?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

stromifokus

De originale sommerdekkene på 2018 modellen er veldig bra på støy og våt føre.

Frisco

#8
Jeg bumper liv i denne!

Etter 2 og 1/2 år med Nexen og hjertet i halsen under de fleste forhold mm det er 20+ og blå himmel,  må jeg nesten bytte gummi. Noen som har erfaring med andre dekk på 'aero-hjulene'? Felgbytte er også innafor da de standarddekkene er sånn passe horrible

NB: er det noen som kan oppgi dekkdimensjoner, husker ikke i farten og de ligger på hotell  :-\

TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

GeirMM

hei
ser på sommer dekkene som jeg fikk er michelin energy produsert 22/17, er vel ikke det verste dekket det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA