Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Signerer snart for Otovo... kommentarer ?

Startet av nien, søndag 26. mars 2017, klokken 20:59

« forrige - neste »

Siggen

Til dere som har Lyse. Be installatøren deres om kopi av Lys meldingen. Der står direkte kontaktinfo til saksbehandler i Lyse.

Karolyta


Er det flere som bestilte da det var tillvalg med batteriklart system før oktober 2016 og fikk mail at vi ville få en av de beste inverterne på markedet solar edge og at vi således kunne se forbruket på vert panel men fikk innstalert inverter fra invt og den har ikke mulighet til å se vært panel ble skuffet her kostet jo 14000 extra:(




geear

Prøvde kalkulatoren til Otovo og fikk følgende:

Forventet produksjon 14 årsforbruk
Anlegget ditt vil produsere omtrent 9 100 kWh det første året. I løpet av levetiden (30 år) utgjør dette omtrent 14 årsforbruk på 20 000 kWh.
Systemstørrelse 10,3 kWp fordelt på 39 paneler

Antageligvis blir det et par paneler til når jeg er ferdig med ombygging av huset, skal utvide takutstikket noe.

Ser at yr sier at det er 1550 soltimer i året her (Sandnes), og med 10,3kWp så kan vel ikke 9100kWh være helt hakkandes galt?

Den halvdelen av taket som kan dekkes med paneler har lav vinkel og er vendt sør-sørvest. Lite snø her, og med så lav vinkel blir det lite hjelp fra snø uansett, men høy effekt sommertid.

Til 120 lapper (143 minus Enova) så er det nedbetalt etter ca. ti år. Ser det er noen her i Lyse-land som sliter med å få solgt strøm. Lyse levererer jo også noen horribelt prisede solcelleløsninger selv også, og med horribel betaling per kWh, så de liker neppe konkurrentene...

Har to elbiler å lade på, men det skjer selvfølgelig sjelden når det er mest sol, så alternativet er batteribuffer eller selge til nettet. Hadde vært kjekt å faktisk kunne kjøre på egenprodusert solstrøm.

Noen som har erfaringer å dele?

Hårek

#33
Fikk tilbud fra Otovo. 16 paneler, 4,64 kWp. Kommer på 100k minus Enova 16k.
Men det er ingen mulighet for å montere eller bestemme noe selv.
Må betale kr 69 i måneden for Otovo Community. Ellers får man antagelig ikke tilgang til produksjonsdata?
Edit: hadde misforstått litt, informasjonen er noe dårlig formulert. Selger sier at Community er en valgfri tjeneste for service og vedlikehold. Tilgang til data er fri.

Vil heller velge et anlegg hvor jeg kan være mer involvert. Men for tiden er det vanskelig å få svar på forespørsel fra andre leverandører.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Sverre Grevskott

Jeg fikk veldig god hjelp fra Saga energy i stavanger, og har signert derifra. 40 panel + sunrif system (men uten inverter da jeg fikk den rimelig en annen vei) for 151 000 - 25000 fra enova :) det er 12kw, 30 års garanti til 90% på panelene. Panelene er rimeligere om du ikke skal ha sunrif.

Hør med Kristian hva han kan hjelpe deg med kristian at sagaenergy dot eu
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Sverre Grevskott

Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

geear

Hva er egentlig solrif?

Jeg fikk en pris på 8,84kWp med solrif og 260W paneler (g2g), og mikroinvertere, på 150 lapper, minus enova-tilskudd, UTEN montering. Dette er fra et annet firma, som på vanlige paneler ga det jeg oppfatter som ganske bra priser (med REC-paneler).

Sverre Grevskott

Solrif er et system man kan bruke istedenfor takstein. Solcellepanelene må være laget for systemet. Produsenten jeg har valgt lager både vanlige solcellepaneler og tilpasset dette systemet:
https://www.ernstschweizer.ch/en/products/photovoltaic-systems/photovoltaic-in-roof-mounting-system-solrif.html

Prisen min er uten montering, men levert min adresse i Bergen
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

geear

Ja, men er det bare noen rammer man legger ordinære paneler i, eller er det hele panelene som er "solrif"?

Forstår ikke helt forskjellen til f.eks. GSE sine integration-rammer, annet enn at det er to forskjellige produkter som gjør "det samme"...

Sverre Grevskott

Solcellepanelene må være laget for det:
Solitek solrif 300w mono: https://solitek.eu/product/solid-solrif-m-60/
Solitek 300w mono:https://solitek.eu/product/solid-pro-m-60/

Kan godt være det er tilsvarende som GSE, har ikke satt meg inn i alle systemene :) Så det kom et fransk system også: https://www.tu.no/artikler/na-far-danskene-kjopt-ferdighus-med-solcelletak/432904
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA