Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Signerer snart for Otovo... kommentarer ?

Startet av nien, søndag 26. mars 2017, klokken 20:59

« forrige - neste »

zbk

Fikk 30 paneler på uthustaket i går (Sola, Rogaland). Mangler inverter og tilkobling i sikringsskapet.

Har vært litt armer og bein med kommunikasjon og små utsettelser siste ukene, så det generelle intrykket er at Otovo nok fortsatt mangler litt på strømlinjeformingen av det de holder på med (eller kanskje like sannsynlig at de har litt for mye å gjøre ifht. antall ansatte).

Informasjonsflyten har vært akkurat for dårlig til å gi en fullgod kundeopplevelse, selv om jeg som sådan ikke har noe spesielt å klage på. Men gleder meg til det er satt i gang. Det er sol ute og panelene  har ingen steder å gjøre av energien...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ravn

#16
Deler en del erfaring med deg zbk, forøvrig Sandnes her.

Jeg foreslo for Otovo å lage en fremdriftsplan for prosjekter som kunden får. Hvor det står hvert steg man skal igjennom, hvem som gjør hva og ca leverings ukenr. For her er det mange parter som skal innvolveres.
Otovo, el-installatør, solcelle montør og netteier.

Grunnen til at det stopper opp på inverter er at Lyse må forhåndsgodkjenne installasjonen før elektriker kommer. Og Lyse er ikke akkurat raske.

Heller ingen informasjon hvordan man kan hente ut statistikk osv fra inverteren, bare at "det kommer". Kanskje de regner med at de som kjøper seg solceller nå er såpass teknisk interresert i at de finner utav det.  Litt rart at inverteren begynner å sende fra seg data til leverandøren i tyskland av seg selv, om man kobler den til nettverk, uten at det er dokumentert noe sted. Men gøy å følge med fra jobb.


Forøvrig er det flotte forhold i dag, mine 15 paneler pusher i skrivende stund ut 3.7kw, 16kwh så langt i dag (06:00-13:30).

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

geear

Sitat fra: zbk på mandag 10. april 2017, klokken 08:12
Det kjekkeste blir uansett å kunne si at jeg kjører elbilen på egenprodusert strøm. Kan dermed spørre fossilbillistene om hvorfor ikke de også produserer sitt eget drivstoff...
For egen del er jeg nærmere å produsere drivstoff til fossilbilen min enn til elbilen min... siden jeg jobber med boring...

zbk

I oljebransjen selv, om enn på softwaresiden, så nå er jeg med på drifstoffproduksjon begge drivlinjene jeg har på bilene.  8)

Anlegget endelig oppe og sviver, oppstart sent på dagen på fredag. 140kWt produsert til nå og i rute til å passere 50kWt for i dag om det ikke skyer for mye til nå som jeg beveger meg inn i det beste tidsrommet på dagen for taket mitt.

Blir spennende å se når jeg tar igjen forbruket på Ampera-e'n til nå. Burde skje i slutten av uka.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

nien

Fra trådstarter:

Anlegget oppe og går / 20 panel a 270w, teoretisk effekt. Ca 5kw.
Var oppe i 4,6 kw i går / det er jeg bra fornøyd med.
Fronius inverter.

Lagde omtrent 30kw/h første dagen.

Litt overrasket over at det med tett skydekke faktisk genererer oppunder 1.5 kw, det er mer enn jeg trodde på forhånd!


ravn

Gratulerer.

Selv har jeg laget til display på hedersplassen i stua som viser produksjonen i øyeblikket, denne måneden og i år.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Ferry

Et slikt display liker jeg! Fint at alle i huset lett kan følge med, og det blir sikkert et samtaleemne når folk er på besøk. Er det noe ferdig, eller har du bygget fra scratch?

Elmo

Kult, men selv har jeg et display i stua, levert med SMA-inverterene mine, som viser dette og mere til :D :+1:
Se bilde med to av flere "skjermer".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Viking800

Kjekt tema! Jeg skjønner at totaløkonomi er et (u)viktig poeng. Men kan noen antyde et kostnadsnivå for komme i gang?

Ferry

60.000,- +/- Ta en titt på solkart.no så får du en pekepinn.


nien

Og... nå er Tesla powerwall mulig å bestille...
Tesla sine nettsider åpner for mulighet til å drive huset fra battetipakken / offgrid / det er slik jeg tolker teksten...
Tanken på at det er mulig å være offgrid er veldig attraktiv for meg... uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor.
Er vel bare litt rar i hodet... og har solceller på taket som bekrefter det !

Viking800

Sitat fra: nien på tirsdag 18. juli 2017, klokken 00:38
Og... nå er Tesla powerwall mulig å bestille...
Tesla sine nettsider åpner for mulighet til å drive huset fra battetipakken / offgrid / det er slik jeg tolker teksten...
Tanken på at det er mulig å være offgrid er veldig attraktiv for meg... uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor.
Er vel bare litt rar i hodet... og har solceller på taket som bekrefter det !

Ta en titt her:

http://norsksurvivalforum.com/index.php

ravn

Sitat fra: Ferry på søndag 16. juli 2017, klokken 17:55
Et slikt display liker jeg! Fint at alle i huset lett kan følge med, og det blir sikkert et samtaleemne når folk er på besøk. Er det noe ferdig, eller har du bygget fra scratch?

Mekka selv.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

zbk

Lyse virker til å sabotere så godt de kan. Siste avlesing som viser på lysenett.no er over to måneder gammel, så liten vits i den automatiske avleseren for å følge med der, gitt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ravn

Ja jeg har også lyse nett og det er akkurat det samme.
Har heller ingen avlesning på den nye måleren på lysenett.no
På nabostrøm står fremdeles gammel måler id.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA