Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Signerer snart for Otovo... kommentarer ?

Startet av nien, søndag 26. mars 2017, klokken 20:59

« forrige - neste »

nien

Er langt på vei ferdig med å akseptere at det ikke blir ny motorsykkel... men solcellepanel på taket istedenfor.
Har noen av dere der ute noen baktanker / motforestillinger / gode poeng før jeg signerer papirene til Otovo ?

Pallesnekkern

Jeg har vurdert og regnet på tilbudene fra Otovo flere ganger, og kommet fram til at det ikke er lønnsomhet i prosjektet. Beste prisen er direktekjøp, og da kommer jeg til nesten 25 års nedbetalingstid når man tar med vedlikehold (inverter holder ikke 25 år), redusert kapasitet over tid, økt strømpris osv. Tapt rente på investert beløp spiser også mye av gevinsten. Tar du sol-lån, er dette et rent tapsprosjekt.

I tillegg kommer spøkelse om effekttariff, da kan anlegget bli nesten verdiløst, med mindre man kan kombinere det med smart styring av strømforbrukere og batteri.


nien

Vi er helt enige, bortsett fra at jeg tror at lønnsomhet først inntrer enda senere enn du tror!

Amigakongen

Er bare å skrive så blekket spruter. :)
Har gjort det samme selv. Er for moroskyld. Men artig å tenke på at man lager drivstoff til bilen hjemme. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Trikkern

Her begynte de monteringen denne uken. Har fått montert inverter. Panelene blir nok ikke montert før etter påske. Har fått støtte fra Vestfold fylkeskommune som dekker 50% av kostnadene så regnestykket blir ikke så altfor ille for min del. Men som sagt over så er det artig å produsere sitt eget drivstoff hjemme  ;D i tillegg så trøster jeg meg med at for hver kWh fra vannkraft de selger til utlandet istedenfor til meg forhåpentligvis erstatter kraft fra kull og annet tull nedover i Europa   ;)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Muffinman

Kommer Enova-støtten i tillegg til de 50%`ene?

zbk

Venter selv på installering av et anlegg på 21 paneler fra Otovo i mai. Jeg har ingen illusjoner om at jeg kommer til å gå med overskudd, men ser på det som en ikke altfor dyr hobby og en mulighet til å støtte en bransje jeg håper får skikkelig fotfeste. Håper jo jeg går ca i null over anleggets levetid, men har ikke finregna på det.

Det kjekkeste blir uansett å kunne si at jeg kjører elbilen på egenprodusert strøm. Kan dermed spørre fossilbillistene om hvorfor ikke de også produserer sitt eget drivstoff...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Veggen

Sitat fra: Trikkern på søndag 09. april 2017, klokken 23:51
Her begynte de monteringen denne uken. Har fått montert inverter. Panelene blir nok ikke montert før etter påske. Har fått støtte fra Vestfold fylkeskommune som dekker 50% av kostnadene så regnestykket blir ikke så altfor ille for min del. Men som sagt over så er det artig å produsere sitt eget drivstoff hjemme  ;D i tillegg så trøster jeg meg med at for hver kWh fra vannkraft de selger til utlandet istedenfor til meg forhåpentligvis erstatter kraft fra kull og annet tull nedover i Europa   ;)

Er i akkurat samme båt.
Fikk en Fronius Primo 4.6 installert på torsdag, 24 paneler kommer uka etter påske.
Med 50kkr i støtte blir ikke regnestykket helt hakkande gærnt.

asbkar

Fått opp mitt 28-panelers anlegg fra otovo jeg også. Samme greia som flere av dere, går jeg i pluss er det bare bonus, mest for moro. Dro inn 35.9kWh i dag, totalt 300kWh siden 31. mars.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

HenryJac

Sitter å vurderer et 36 panels anlegg ifra Otovo selv.

Må man søke om tillatelse av kommunen/nabovarsel om å sette opp eller er det bare spikre det opp?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

ravn

Nettopp fått installert 15 paneler selv.



Ingen søknader her, og naboene er henrykte. Kommer nok flere paneler her i gata.
Otovo har vært helt topp, men nettselskapet har vært flaskehalsen her.
Har strengt tatt ikke lov å ha mitt anlegg i drift før jeg får ny måler, men det snakkes om at det kanskje ikke skjer før august så jeg vippa på sikringa for litt siden. Siden jeg har den gamle "analoge" måleren så virker det jo utmerket, den går bare bakover: 

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Formelt sett skal det vel egentlig søkes om slikt. Trur ikke det burde være noe problem å få det godkjent, men vesentlige fasadeendringer og slikt kan kanskje omfatte dette. Viktigst av alt er kanskje aksept fra naboene. Bor der en kødd i gata så kan det bli mye styr om ikke papirene er i orden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Kan kanskje være forskjell fra kommune til kommune (?) men da jeg monterte mine i Asker så sa kommunen at så lenge de ligger helt nede på, og i flukt med, taket sånn som bildet her viser så er det ikke søknadspliktig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. mai 2017, klokken 21:27
Kan kanskje være forskjell fra kommune til kommune (?) men da jeg monterte mine i Asker så sa kommunen at så lenge de ligger helt nede på, og i flukt med, taket sånn som bildet her viser så er det ikke søknadspliktig.

Det er det vanlige rundt omkring ja. Søknadsfritt når de ligger flatt på tak, søknadspliktig når de står opp i vinkel fra taket, er montert på fasade eller på bakkestativer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nien

Oppdatering fra trådstarter:

Ting & tang som jeg kan gjøre noe med / penger / bestilling osv har vært ok siden midt i April.

Har ikke sett noen paneler på taket mitt enda / men har fått strømregning ++ fra Otovo - fordi Otovo nå formidler strøm til meg.

Venter i spenning - kanskje det ligger panel på taket når jeg kommer hjem fra jobben ? :-))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA