Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg år! I september er det Stortingvalg!

Startet av Leif Nilsen, torsdag 23. mars 2017, klokken 21:37

« forrige - neste »

doldis1

 Vage og vage, ser jo ikke overraskende ut som om sosialistene er de mest elbilfientlige. Det er jo gode
nyheter så slipper jeg stemme på en av disse avgiftskameratene  ;D

cra

Sitat fra: sylwester på fredag 24. mars 2017, klokken 14:29
@cra Både bilbrann og brannbil er helt ok sammensatte ord, men den ene er en spesiell type brann og den andre en spesiell type bil.

Skrevet som ett ord fungerer begge, ja. Men testen holder i begge tilfeller og viser at ingen av dem skal skrives som to ord:

Bil som er brann = høres rart ut, skriv som ett ord. (bilbrann)
Brann som er bil = høres rart ut, skriv som ett ord. (brannbil)

Vet at det finnes eksempler der testen kommer til kort (kommer ikke på noen akkurat nå), men stort sett fungerer den helt fint. :)


Ellers er jeg enig i at det bør være mer enn elbilincentivene som bør ligge til grunn for hva man stemmer på, men det får være opp til enhver å vekte hva som er viktigst for en selv. Ingen finner vel noe parti de er helt enige med uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gardin

Ser man bare på elbilsaken har man mange muligheter ved stortingsvalget. Blant stortingspartiene er det vel bare AP og SP som går for en snarlig og vesentlig reduksjon i elbilfordelene nasjonalt. Dermed er det nok best å holde AP utenfor regjeringskontorene, og da faller også SV ut siden de sannsynligvis vil støtte en AP regjering. Resten burde være greie valg for elbilsaken, med mulig unntak for MDG. MDG vet man ikke helt hvor man har. Det kan fort skje at de finner ut at elbiler ikke er miljøvennlig nok og derfor må avskaffes.

Skal man få mest ut av stemmen er Venstre det mest strategiske valget. Skulle de komme over eller under sperregrensa vil det bety mange ekstra eller færre mandater og trolig utgjøre forskjellen for om det blir regjeringsskifte eller ikke.

Ser man på miljøsaker litt mer generelt er ikke Frp eller Høyre spesielt gode valg da disse ivrer for høy aktivitet i oljesektoren og for å øke verdiskapningen og dermed øke forbruket, som jo ikke er bra for miljøet. I så fall sitter man igjen med Venstre Krf og MDG. Krf har andre kjernesaker i tillegg som kanskje er vel så viktige for dem, så de mest fokuserte miljøpartiene er Venstre og MDG.

Både Venstre og MDG har helt marginal representasjon på Stortinget, og ingen av dem er i vippeposisjon. For MDG betyr det at de ikke har noen som helst innflytelse på regjeringens politikk. Venstre derimot er i stand til å inngå forpliktende samarbeid og har en viss innflytelse, selv om den selvsagt er begrenset da de bare har 5% av mandatene på stortinget. Litt innflytelse fra et ganske radikalt miljøparti (Venstre) må være bedre for miljøsaken enn ingen innflytelse fra et enda mer radikalt miljøparti (MDG), så igjen bør Venstre være det mest strategiske valget dersom miljøpolitikk er avgjørende.

Men politikk handler om mye annet også, så det spørs om Venstre får min stemme i år.

KLH

Sitat fra: Siggen på fredag 24. mars 2017, klokken 08:01
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 24. mars 2017, klokken 01:45
Det siste var jo bygget til AP i Oslo som de selv klarte å slippe å betale eiendomsskatt på. Og hvilket parti var det som ville ha eiendomsskatt? Dobbelmoral satt i system spør du meg.

Nå er jo dette noe det tidligere Høyrebyrådet fikk etablert(Fritak for eiendsomskatt blandt vernede bygg). Dagens byråd har bare brukt handlingsrommet som det forrige la opp til. Så kan en være uenig i økningen eller grunnen for det.

Dette er feil. Det er kommunen som bestemmer om fritaket skal gjelde verneverdige bygninger. Les her
http://www.aftenposten.no/osloby/Arbeiderpartiet-slipper-eiendomsskatt-de-selv-innforte-617545b.html
så ser du hvem som fremmet saken i byrådet (RJ og RS - begge fra AP).
2017 Hyundai Ioniq - Ligger ute på Finn.no
2019 Tesla Model 3 - Bestilt
2018 DS - Kansellert
2018 Kie eNiro - Reservasjon 4xx
2018 Audi e-tron - Reservasjon 9xx
2018 Jaguar i-Pace - Kansellert
2017 Volkswagen e-Golf - Kansellert

stefse

Elbiler er ikke spesielt viktig sak i valget, selv om det har en viss indikerende virkning. Å forholde seg passiv, umoderne eller uopplyst i forhold til elbilsaken er en indikasjon på at de vil gjøre det i andre saker også.

Det viktigste er faktisk at de klarer å stille med oppegående politikere, med en realistisk oppfatning av hvordan deres avgjørelser påvirker folk. Beslutningsvegring, sendrektighet, maktkonservatisme uten annet mål enn å få fortsette i jobben, og tilnærmet handlingslammelse i frykt for å gjøre noe galt, er det som avskyr meg mest.
Det utelukker endel kamerater som har sittet der før...

Ellers er det noe annet som er meget viktig for fremtiden av Norge og hvilket samfunn vi vil ha fremover, sannsynligvis det aller viktigste.  :-X
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

doldis1

 Venstre har mye bra de, men en litt problematisk innvandringspolitikk. De vil vel ta imot hele IS med utvidet
storfamilie og det på gratis helpensjon for de neste tusen år ? Må de så gjerne gjøre, men da får de jaggu
betale for det selv !
I år får de min stemme hvis de har den beste elbilpolitikken, men det blir nok i så fall den eneste gangen....

Sirup

Venstre har en god elbilpolitikk, men de taper enormt mange velgere ved å gå inn for bortimot fri flyt i innvandringspolitikken.

Synd det er slik, men venstre gjør seg ikke valgbar for svært mange på denne måten.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Gardin

Jeg er enig i at Venstre kunne tjent på å bli litt mer populistiske og høyrevridde, men Venstre har ikke glemt at de er et liberalt parti. Da er det logisk at de skal ha en liberal innvandringspolitikk.

Dessuten har vi allerede et elbilvennlig populistisk høyrevridd parti som er mye større enn Venstre, så de som ønsker den linjen trenger ikke stemme Venstre.

arthur

Ved ethvert valg har jeg stemt på det partiet jeg er mest enig med, eller minst uenig med, men selv ikke patiledere er nødvendigvis enig i alt som står i partiprogrammet.
Beskatning av biler enten det er elbiler eller biler drevet av brensel av en eller annen type vil aldri være avgjørende for mitt valg, men kunne påvirke eller svinge avgjørelsen selv om det hittil ikke har vært tilfelle. Ved valg må det etter mitt syn være de store linjer og ikke populistiske meninger hos marginale partier, eller interesseorganisasjoner som de fleste partiene er, som skal avgjøre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

timingbeltkiller

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 24. mars 2017, klokken 15:00
MDG er nok det mest menneskefiendtlige partiet.
MDG er det eneste partiet som går inn for de endringene som er nødvendig
for å sikre en klode med økologisk bærekraft for mennesker.
Og er derfor det eneste menneskevennlige partiet.

Uten økologisk bærekraft er det utelukkende et tidsspørsmål
før rovdyret homo sapiens/storhjerna primat har ødelagt egne eksistensmuligheter.

Dette tidsrommet er allerede redusert til et sted mellom 50 og 100 år:
http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/2987672/alert_critically_endangered_species_homo_sapiens.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

doldis1

 
SitatVed valg må det etter mitt syn være de store linjer og ikke populistiske meninger hos marginale partier,
arthur,
Sånn snakker en god sosialist  ! Å velge et elbilvennlig parti ved dette valget kan fort vise seg å være
den største linja av dem alle  ;)
Det andre saken er at alle store statsbærende partier har startet som små....marginelle..
Fenomenet kalles ofte utvikling, hvis du blir blant oss noen år er det stor sjanse for at den lille marginelle
bilprodusenten Tesla blir den største av dem alle....

sylwester

Jeg er seriøst for miljø og klima, men jeg er livredd MDG. De kan fly alle mulige veien på alle andre områder enn miljø og klima og på miljø- og klimasaker så er de såpass ekstreme at elbiller muligens står i veien for mer sykling og løping.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

#27
Sitat fra: sylwester på lørdag 25. mars 2017, klokken 21:49
Jeg er seriøst for miljø og klima, men jeg er livredd MDG. De kan fly alle mulige veien på alle andre områder enn miljø og klima og på miljø- og klimasaker så er de såpass ekstreme at elbiller muligens står i veien for mer sykling og løping.
Må si meg enig med det. Den teknologiske utviklingen er nok den viktigste grunnen til den kolossale
befolkningsveksten det siste hundreåret. Og hvis en skal plukke ut den viktigste grunnen til økningene
av klimagasser kommer en neppe unna det enorme antall nye mennesker..
Jeg tror enda bedre teknologi er den eneste farbare veien framover.

Problemet med MDG er at de er imot alt. I dag vil de alle skal sykle, hadde de eksistert da sykkelen ble
oppfunnet, hadde de gått i demonstrasjonstog mot sykkelen ! Med paroler om at alle burde gå!

Hvis vi trekker det enda lenger tilbake tror jeg jaggu ikke mennesket
hadde klatret ned fra trærne noengang, hadde MDG bestemt..
Jeg tror rett og slett MDG og makt er en farlig kombinasjon, de kan stemme ned gode løsninger med
ideologisk begrunnelse...

arthur

Sitat fra: doldis1 på lørdag 25. mars 2017, klokken 18:18
SitatVed valg må det etter mitt syn være de store linjer og ikke populistiske meninger hos marginale partier,
arthur,
Sånn snakker en god sosialist  ! Å velge et elbilvennlig parti ved dette valget kan fort vise seg å være
den største linja av dem alle  ;)
Det andre saken er at alle store statsbærende partier har startet som små....marginelle..
Fenomenet kalles ofte utvikling, hvis du blir blant oss noen år er det stor sjanse for at den lille marginelle
bilprodusenten Tesla blir den største av dem alle....

1. jeg er ikke og har heller aldri vært sosialist.
2. valg av parti er sikkert for mange basert på enkeltsaker, men noen evner å se ting i et litt større perspektiv

Godt valg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

 @ arthur.

For meg må du gjerne se ha så stort perspektiv som helst, men å lime "populistiske meninger" med
  "marginale partier" fikk fram smilet hos meg. Fikk meg til å tenke på en fremtredende politiker i et av
landets største partier som advarer mot eliten, mens hun selv er statsråd !  ;D
Bortsett fra det var det ikke meningen å trampe deg på tærne.

Godt valg selv !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA