Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg år! I september er det Stortingvalg!

Startet av Leif Nilsen, torsdag 23. mars 2017, klokken 21:37

« forrige - neste »

Leif Nilsen

Til høsten kommer jeg til å stemmer på den mest ELbil vennlig parti!
Hvilket skulle det være?
Trolig ikke FRP, føler på meg de er mest elbil fiendlige parti!- eller er de ikke det?
Så, hvilket parti er mest elbil vennlig?

bmw2002

Sitat fra: Leif Nilsen på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:37
Til høsten kommer jeg til å stemmer på den mest ELbil vennlig parti!
Hvilket skulle det være?
Trolig ikke FRP, føler på meg de er mest elbil fiendlige parti!- eller er de ikke det?
Så, hvilket parti er mest elbil vennlig?

Hvem som helst som garanterer at de ikke samarbeider med MDG. De vil jo ha vekk alle biler og stoppe veiutbygging.

FRP satser i allefall på veier, hjelper ikke med billig elbil hvis du må stå i kø eller kjøre på nedslitte veier.

Counterpointer

Synes en bør ha et bredere perspektiv enn bare en sak.

Helse, arbeidsmarked, sosiale hensyn, verdier osv osv

Mye som er viktigere eller like viktig som elbilpilitikk!

HCO

Jeg kommer til å stemme på et parti som fokuserer på skole, så vi kan få bukt med alle ord deling s feilene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

arnkl

Sitat fra: Leif Nilsen på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:37
Til høsten kommer jeg til å stemmer på den mest ELbil vennlig parti!
Hvilket skulle det være?
Trolig ikke FRP, føler på meg de er mest elbil fiendlige parti!- eller er de ikke det?
Så, hvilket parti er mest elbil vennlig?

SP satsar vist sterkt på å overgå FrP i populisme. Og med dei stadige utspele til Olje Borten så meiner eg dei fortener tittelen "Norges mest elbilfiendtlege parti".

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er faktisk temmeleg positiv til elbilar, og skjønar også at dei treng avgiftsletter ei stund enno. Sjå gjerne innlegget han hadde på frokostseminaret som NAF arrangerte nyleg. Det ligg på facebooksidene til NAF.

Når det gjeld kva parti som er mest positiv til elbilar så trur eg det må vere Venstre. Det spørs om eg må halde meg for nasa og stemme på dei denne gangen. Sjølv om eg er usamd med dei i mykje anna, så er det viktig for elbilsaken at dei ikkje kjem under sperregrensa.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Amoss

Sitat fra: Leif Nilsen på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:37
Til høsten kommer jeg til å stemmer på den mest ELbil vennlig parti!
Hvilket skulle det være?

Det viktigste man kan gjøre er å prøve å bidra til å elbilsaken (og andre saker man mener er viktige - som f.eks. miljø generelt) som ett valgkamp tema. Er man medlem i ett parti, eller tilhenger av ett parti - sørg for å få partiet til å tydelig flagge sitt standpunkt og vurder deretter om det standpunktet er spiselig nok til å fortsette å støtte det partiet.


Sitat fra: arnkl på torsdag 23. mars 2017, klokken 22:42
Det spørs om eg må halde meg for nasa og stemme på dei denne gangen. Sjølv om eg er usamd med dei i mykje anna, så er det viktig for elbilsaken at dei ikkje kjem under sperregrensa.

Godt poeng. I inneværende stortingsperiode har de vært den viktigste garantisten for at miljø ikke har blitt "glemt bort" helt. Blir de sittende i vippeposisjon også i neste periode - med eller uten KrF, og uansett om støtten går til høyre eller venstre - tar neppe miljø eller elbilsaken noen skade av det :)

Selv finner jeg ingen partier jeg er helt enig med hele veien, så uansett hva jeg stemmer på så må jeg holde meg for nesa for det jeg ikke liker...
Model S 85D

Bondeknøl

Når det gjelder samferdsel så husker jeg ikke sist det var en så bra minister som i denne perioden, selv om jeg ikke er noen frper. Hvis det er elbil som gjelder for deg så bør vel samme styre fortsette???
Skremmer meg forøvrig mer og mer hvordan AP sine ledere og AP som parti innfører avgifter som de selv vrir seg unna. Det siste var jo bygget til AP i Oslo som de selv klarte å slippe å betale eiendomsskatt på. Og hvilket parti var det som ville ha eiendomsskatt? Dobbelmoral satt i system spør du meg.

Siggen

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 24. mars 2017, klokken 01:45
Det siste var jo bygget til AP i Oslo som de selv klarte å slippe å betale eiendomsskatt på. Og hvilket parti var det som ville ha eiendomsskatt? Dobbelmoral satt i system spør du meg.

Nå er jo dette noe det tidligere Høyrebyrådet fikk etablert(Fritak for eiendsomskatt blandt vernede bygg). Dagens byråd har bare brukt handlingsrommet som det forrige la opp til. Så kan en være uenig i økningen eller grunnen for det.

gigafactory

Sitat fra: HCO på torsdag 23. mars 2017, klokken 22:36
Jeg kommer til å stemme på et parti som fokuserer på skole, så vi kan få bukt med alle ord deling s feilene.

Skolen bør da også lære folk hva orddeling egentlig betyr. Du tenker på særskriving.

doldis1

Enig med trådstarter,i år stemmer jeg på partiet med den beste elbilpolitikken . Siden jeg ikke kommer til
å lese partiprogramm kan jeg vel ikke helt påstå jeg vet hvem ennå  Men en kan jo bli litt forvirra når
en leser Solvik-Olsens siste utspill ?
Men ok, jeg kan stemme FRP og hvis resten av partiet har samme innstilling .. Uansett, partiet med
best elbilpolitikk får min stemme..
SP kan glemme det og stalinistene i rødt kan emigrere til NordKorea, ellers er jeg åpen for alt

HCO

Sitat fra: gigafactory på fredag 24. mars 2017, klokken 08:30
Sitat fra: HCO på torsdag 23. mars 2017, klokken 22:36
Jeg kommer til å stemme på et parti som fokuserer på skole, så vi kan få bukt med alle ord deling s feilene.
Skolen bør da også lære folk hva orddeling egentlig betyr. Du tenker på særskriving.
Hehe, touché. Skolen var ikke så bra på 80-tallet heller.  ;D
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

cra

Sitat fra: HCO på fredag 24. mars 2017, klokken 09:58
Sitat fra: gigafactory på fredag 24. mars 2017, klokken 08:30
Sitat fra: HCO på torsdag 23. mars 2017, klokken 22:36
Jeg kommer til å stemme på et parti som fokuserer på skole, så vi kan få bukt med alle ord deling s feilene.
Skolen bør da også lære folk hva orddeling egentlig betyr. Du tenker på særskriving.
Hehe, touché. Skolen var ikke så bra på 80-tallet heller.  ;D

Til HCO sitt forsvar så var det vel en orddelingsfeil der også? Man deler ikke fra s'en på slutten alene.  ;D

På generelt grunnlag skjønner jeg ikke hvorfor folk sliter med særskriving. Det er jo bare å bytte om de to delene av ordet og putte "som er" mellom. Gir det mening er det antakelig riktig å dele. Høres det rart ut skal det skrives som ett ord (eks. bil som er brann = Whut?? Nope! brannbil = yup)

Nuvel, det var dagens lek som rettskrivingspoliti.  :police:  Regner med jeg får høre om eventuelle feil i innlegget selv om jeg for en gangs skyld tok meg bryet med å lese korrektur!  ;D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

Det er desverre radikale endringer som må til både for å unngå klimakatastrofe
og for å bringe forbruk og forurensing ned på bærekraftig nivå.

Mdg er eneste partiet som tar dette alvorlig.
De øvrige stikker hue i sanden og tror de kan løse problemene med endringer
som kun er brøkdeler av de nødvendige.

Med oppslutningen til mdg tilnærmet null sier det seg sjøl
dette går til helvete med full musikk.
Allerede i 2050 vil kloden være et adskillig verre sted å være menneske på
enn i dag. I 2100 neppe mulig i det hele tatt.

Og med det har naturen rettet opp den feilen den gjorde
da den lot rovdyret homo sapiens/storhjerna primat
bli den totalt dominerende dyrearten på planeten Tellus
til skade for 99% av øvrig liv på den
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sylwester

#13
Når en stemmer så er det jo andre ting enn elbilfordeler og tilrettelegging for elbil som bør veie med, men hvis vi antar at folk er fornuftig nok til å se igjennom retorikken og komme med noen kandidater de tror burde virke så kan det vel være bra med en oversikt over hva de forskjellige partienes flesk på området er.

Sp vil bytte ut moms og avgiftsfritaket med fastbeløp slik at Leaf og Soul (dvs. dagens kortrekkeviddebiler) ikke blir dyrer. Lurer egentlig på om de kommer til å ta utgangspunkt i basismodeller og si at du vil få moms tilsvarende 200.000kr.

Ap har tidligere uttalt at de vil ha tak på elbilfordelene. Dette var fra November 2016 så en nyere uttalelese ville være hyggelig.

@cra Både bilbrann og brannbil er helt ok sammensatte ord, men den ene er en spesiell type brann og den andre en spesiell type bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Det finnes nok enkelte i MDG som er genuint opptatt av miljø og er gode forbilder for flere av oss. Problemet er at partiet er infisert av dogmatiske fundamentalister som bruker klima som brekkstang for å skape et grått og ensrettet samfunn hvor alle er like.  Og noen er likere enn andre, slik at de kan ta taxi til og fra jobb.

MDG er nok det mest elbil og menneskefiendtlige partiet.
SP følger hakk i hæl.

Hvis Venstre hadde fått ny leder med litt færre katter i leiligheten, og litt mer realitetsorientering, kunne de blitt er bra parti. Etter mitt syn er de best på elbilpolitikk isolert sett.

Ellers er det mye vage standpunkter ute å går i de øvrige partiene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA