Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe - angrer du på kjøp av Zoe og Zaptec ladekabel??

Startet av Domenenavn, tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:46

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 08:01
Dette skriver DSB i sin veileder:

Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A
De som ikke stopper på 1. side men leser veileder finner mer:
"Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter."

For de som har Mode 3 kompatible anbefales fastmontert Mode 3 ladestasjon i elbil eiers hjem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AppleKnocker

#31
Sitat fra: Griffel på søndag 02. april 2017, klokken 08:23
Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 08:01
Dette skriver DSB i sin veileder:

Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A

De som ikke stopper på 1. side men leser veileder finner mer:
"Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter."

For de som har Mode 3 kompatible anbefales fastmontert Mode 3 ladestasjon i elbil eiers hjem.

Sagt på en annen måte: Renault er de eneste som leverer en pakke med bil og ladeløsning som er i tråd med anbefalingene til DSB.

Forumadmin kan jo feste en sticky tråd i delforums for alle andre bilmerker med info om at Kia, Hyundai, Tesla, BMW, VW m.m selger biler som DSB mener er brannfarlige?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

#32
Tror du må kjøpe nye briller hvis du klarer å tolke DSB retningslinjer til at alle andre elbiler enn Zoe er brannfarlige. Men du har vel en egeninteresse i å opprettholde restverdien på din Zoe  ;) Jeg har solgt alle mine tidligere elbiler (C3 - zero, zoe, soul, e-up, i3 og leaf) og kan derfor hevde at jeg er objektiv. Dessuten har jeg montert mode 3 ladestasjon helt etter DSB's anbefaling. Men merk....anbefaling.

AppleKnocker

#33
Jepp, jeg tok på meg forumadmin/Lars briller.
Litt usikker på om det er samme paret med briller eller ikke...

Jeg har kjøpt og solgt mer enn 30 biler i min karrière som bileier så langt. Foruminnlegg er ikke på topp 100 000 av faktorer som avgjør hva man taper på en bruktbil ;D

Hvorfor har du ladestasjon hvis du ikke har elbil? Elektrisk gressklipper?  ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

#34
Som jeg skrev så har jeg hatt mange elbiler. Solgte den siste i forrige uke, og ser vel ikke bort fra at det dukker opp en ny en dag  ;) Ladestasjonen er forresten av type PodPoint, levert med Zoe. Har TN nett, så jeg slipper trafo.

Domenenavn

Hele saken er nå i forbrukerklageombudet....så vi får se hva Renault og Motoforum svarer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA