Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe - angrer du på kjøp av Zoe og Zaptec ladekabel??

Startet av Domenenavn, tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:46

« forrige - neste »

Domenenavn

Jeg føler meg lurt av Renault forhandler, og ønsker derfor å komme i kontakt med de som føler seg lurt rundt kjøp eller lade mulighetene man har med Zoe, og Zaptec ladekabel.

Forstod du at man måtte bruke Zaptec ladekabel, i tillegg til type 2 kabel  på samtlige av de offentlige ladestasjonene?

Jeg ble aldri informert om at jeg måtte ha med en 4kg Zaptec lader i bilen som i tilegg, lager høy lyd når man bruker den.

Ble du/dere informert om hvor stor/tung/høylytt Zaptec laderen var ved kjøpsinngåelse??
Viste forhandler deg, Zaptec laderen før kjøp?

Trenger hjelp fra dere, om hvordan dere ble informert når du kjøpte Renault Zoe av forhandler.
Hvor mye informasjon fikk du? Eller hvor lite informasjon fikk du?

Er det andre her inne, som i  ettertid av kjøp, innså at Zaptec laderen enten var langt større/mer høylytt enn forventet, eller innså at Zaptec lader faktisk måtte brukes ved all ladning?


AppleKnocker

Det meste av det du påpeker står i brosjyren for Renault Zoe, men det er nok forhandlere som ikke er gode nok til å informere om lading.

Mange Nissan Leaf eiere ble f.eks noe forbannet da de etter kjøp fikk følgende informasjon om ladekabelen som fulgte med bilen:
«Merk at denne kabelen ikke er laget for daglig hjemmelading. Daglig hjemmelading med denne kabelen kan potensielt medføre oppheting og skade på dine elektriske installasjoner som igjen potensielt kan medføre elektriske varmeopphetingsulykker»
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Domenenavn

Nei dessverre står det absolutt ingenting i brosjyren om vekt/størrelse av zaptec lader. Tvert imot vises bare bilder av type2 kabel på alle bilder med zoe.
Det står også at lading på offentlig stasjoner, så kan man bruke vanlig type2 kabel. Men med liten skrift står det "TNnett". Som om alle kunder der ute skal både lese det, og forstå hva det faktisk betyr

THE

Tja, jeg fikk vel ikke så mye informasjon om lading av forhandler, men det var fordi jeg hadde satt meg inn i alle muligheter og utfordringer med bilen før jeg tok kontakt med forhandler. Jeg visste mye mer om bilen enn selger. Det er godt og vel to år siden jeg skrev kontrakt, og da var det også relativt beskjeden erfaring blant forhandlere med Zoe.

Zapcharger fikk jeg først et år etter at jeg skrev kontrakt, og den ble over 6 mnd forsinket i forhold til det jeg ble lovet. Jeg fikk utlevert prototyp av Zapcharger, så er en av de ca 15 personer som har hatt den lengst. Jeg har brukt Zapcharger mye på forskjellige steder, og den har en del viftestøy, veier litt og tar en del plass, men jeg ville ikke vært foruten. Zapcharger (eller andre løsninger) er heller ikke nødvendig over alt, kun når du skal lade på IT-nett. Der det er TN-nett kan du lade med vanlig type2 kabel, eller en helt vanlig ladekabel for jordet stikkontakt slik som andre elbiler bruker.

Jeg har kjørt nesten 50000 km i løpet av de nesten to årene jeg har hatt bilen, og etter at jeg fikk Zapcharger har jeg ikke hatt ladeproblemer å snakke om. Utfordringen nå er at det dukker opp en god del type 2 ladestasjoner på IT-nett, og der er ikke Zapcharger egnet heller pga begrensing på 10A. Dette blir det forhåpentligvis en løsning på ganske snart med 16A versjon av Zapcharger med overgang til type2.

Det største problemet for min del er at alle nye ladestasjoner som blir satt opp er 22kW i stedet for 43kW (jeg har den eldste Zoe'n med hurtiglading). Langturer er ganske uproblematisk selv med 22kW lading med Zoe, og jeg har aldri ladet i timesvis før jeg kan kjøre videre. På langtur må man kjøre til det er lite strøm igjen på batteriet før man "hurtiglader" første gang, da vil man få max ladehastighet. Når man har nok strøm til å nå fram dit man skal, så avslutter man lading. Hvis man trenger flere hurtigladinger på turen så avslutter man lading når ladehastigheten begynner å gå ned (ca. 75%-80% batteri begynner man å gå under 20 kW på Q210 Zoe) og kjører videre til neste hensiktsmessige sted å lade.

Når det er sagt så er ny Zoe totalt uaktuell for min del pga begrensingen som 22kW lading gir. Jeg vil personlig aldri kjøpe en bil uten hurtiglademuligheter. Sannsynligvis vil nok kravet være være at bilen må støtte over 100 kW lading også.

Jeg kommer nok uansett til å beholde Zoe for småkjøring, jobbpendling og som nr 2 bil i mange år etter at en langrekkevidde-elbil med hurtiglading er i hus.

Markedsføringen til Renault når det gjelder Zoe er, og har vært, av det tvilsomme slaget hele tiden, og jeg skjønner godt at mange blir lurt til å kjøpe noe de ikke burde kjøpe. Jeg vil ikke fraråde noen å kjøpe Zoe uten videre, men det er veldig viktig å sette seg inn i begrensingene som lading gir, både max 22kW "hurtiglading" og kravet om TN-nett. Zoe passer nok veldig godt for mange, men blir helt feil bil for andre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Domenenavn

Takk for svar
Problemet er at samtlige av feks Oslos kommunale ladestasjoner hvor jeg skulle lade min Zoe, er ikke TN nett. Dette ble jeg aldri informert om, og sitter igjen med en bil som ikke dekker mitt behov i det hele tatt.
Men har advokat på saken...

jensnye

Hei,
Jeg fikk min nye Zoe i går, en bil jeg har vurdert lenge til min samboer som primært skal bruke bilen frem og tilbake til jobb, ca 60 km kjøring hver dag. Bilen er veldig bra, men jeg også sitter igjen noe usikker etter handelen.

Først; Det følger med en pod-point ladestasjon på 3,6kW som jeg kan få montert i garasjen, muligens med en stor trafo ved siden av. I garasje har jeg en 16A kurs, på IT nett. Vedlagt informasjonsbrev (på norsk) til dette pod pointet sier at jeg trenger 20A for å bruke denne boksen, men på Engelsk datablad står det 16A. Noen som vet hva som er riktig? Jeg kan jo ikke grave opp hele hagen for å legge trekkrør, sette opp nye kurser osv om dette er et must for pod point..

Så har jeg lest mer på nett, og jeg finner ut at Zaptec har en ladekabel. Denne skal klare å lade Zoe på IT/TN nett, og er muligens den eneste på norsk marked i dag som Zoe aksepterer (med mindre du har TN). Denne ladekabelen ble jeg aldri informert om av forhandler, og heller ikke at Bilen egentlig ikke vil lade på IT nett i det hele tatt etter hva jeg har forstått.

Slik som situasjonen er i dag, må jeg kjøre bilen rundt å lade på gratis ladestasjoner (TN). Dette er jo noe tungvint?  Om jeg ikke kan bruke Pod-point på 16A kurs, så forlanger jeg at leverandør hvertfall kan levere meg en Zaptec ladekabel. Det er jo faktisk veldig synd at det skal være sånn, for bilen i seg selv virker helt topp.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jensnye på torsdag 30. mars 2017, klokken 08:21
Det følger med en pod-point ladestasjon på 3,6kW som jeg kan få montert i garasjen, muligens med en stor trafo ved siden av. I garasje har jeg en 16A kurs, på IT nett. Vedlagt informasjonsbrev (på norsk) til dette pod pointet sier at jeg trenger 20A for å bruke denne boksen, men på Engelsk datablad står det 16A. Noen som vet hva som er riktig? Jeg kan jo ikke grave opp hele hagen for å legge trekkrør, sette opp nye kurser osv om dette er et must for pod point..

Ladestasjonen trenger egen kurs, enten det er Podpoint eller andre ladestasjoner. (Dette reguleres av NEK 400-7-722:2014). Du kommer derfor ikke unna graving. Jordkabler kan legges rett i bakken, så du trenger ikke trekkerør. Ny kurs setter elektrikeren inn og er endel av pakken fra Renault. Det eneste du derfor trenger å tenke på, er å grave.

Hadde du hatt en normal elbil, kunne du ladet med 10 amp fra vanlig stikkontakt, men med ladestasjon får du ladet raskere. Det er uansett greit å få installert ladestasjon. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt et tomt trekkerør når du først er i gang med gravingen, slik at du kan trekke ny og større kabel når det behovet melder seg.

Sitat
Så har jeg lest mer på nett, og jeg finner ut at Zaptec har en ladekabel. Denne skal klare å lade Zoe på IT/TN nett, og er muligens den eneste på norsk marked i dag som Zoe aksepterer (med mindre du har TN). Denne ladekabelen ble jeg aldri informert om av forhandler, og heller ikke at Bilen egentlig ikke vil lade på IT nett i det hele tatt etter hva jeg har forstått.

Skandale at Renault sine forhandlere ikke skjønner hva de selger, og dermed ikke greier å fortelle kundene om hvilke utfordringer det er med en elbil som ikke kan lades på IT-nettet som vi har i Norge. Du kan kjøpe ZapTec støvsugeren for 20.000. Be om å få låne en slik av forhandleren inntil ladestasjon er på plass (Det burde jo Renault gjøre automatisk som en service ovenfor nye kunder!) Når du har prøvd den, vil du kanskje velge ladebøtten til Nofuel.no  i stedet: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

SitatSlik som situasjonen er i dag, må jeg kjøre bilen rundt å lade på gratis ladestasjoner (TN). Dette er jo noe tungvint?  Om jeg ikke kan bruke Pod-point på 16A kurs, så forlanger jeg at leverandør hvertfall kan levere meg en Zaptec ladekabel. Det er jo faktisk veldig synd at det skal være sånn, for bilen i seg selv virker helt topp.

Tragisk at Renault behandler kundene sine så slett!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jensnye

Hei Lars, takk for tilbakemelding og tips.

Dessverre er graving helt uaktuelt, da jeg må hogge opp en helt ny gangvei, som er støpt med skiftersten, tykk kantstein og varmekabler osv. Det er en enorm jobb.

Som jeg skriver har jeg en 16A kurs inn i garasje nå, hvor det ikke er noe elektrisk utstyr i bruk. Den går direkte fra sikringskap og inn på en veggkontakt for f.eks utstyr som krever solid sikring. Den "vanlige veggkontakten" kan jeg fint ofre, og i mitt hode da ville Wallbox hatt en helt egen 16A kurs..?

Lars C. Krogenæs

Hør med elektrikkeren...

Jeg blir litt irritert over at Renault sine forhandlere ikke tar opp og kartlegger ladeløsningen med kundene sine. Det virker som om salg og egne salgsbonuser er det eneste de er opptatt av. 

I sin tid lagde jeg en tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.0.html
Målet var at folket skulle sette seg inn i problemstillingen. Det ble, for å si det mildt, tatt ille opp av Renault. De lovte imidlertid at alle forhandlere gikk nøye gjennom ladeløsningen med kundene.
Ettersom Renault ikke greier å opplyse om dette selv, skal jeg hjelpe dem og har laget en egen tråd her:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32922.0.html

Dette hjelper jo ikke deg nå. Renault skal forøvrig ha 30-dagers angrerett, dersom du ikke er fornøyd med bilen eller ladeløsningen ikke fungerer tilfredsstillende for ditt behov.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

aronesen

#9
Du kan plassere trafoen inne ved sikringsskapet. Det er kursen fra sikringsskapet til trafoen som er på 20A.
Så kan du knytte kursen du allerede har ut i garasjen, via trafoen og sikringsskapet.

Selv fikk jeg koblet en blå 16A CEE kontakt forran podpoint slik at jeg kan bruke kursen til annet nyttig når jeg ikke lader bilen.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

morten69

Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 19:51
Takk for svar
Problemet er at samtlige av feks Oslos kommunale ladestasjoner hvor jeg skulle lade min Zoe, er ikke TN nett. Dette ble jeg aldri informert om, og sitter igjen med en bil som ikke dekker mitt behov i det hele tatt.
Men har advokat på saken...

Kjøp en sånn så kan du lade på oslo kommune med Zaptec
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Lars C. Krogenæs

#11
Men zaptec har ikke dette som noen godkjent løsning, selv om det vil fungere i praksis....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Krok

Min erfaring med Renault er ikke akkurat de beste heller. Har vært over gjennomsnittet interessert i elbil lenge og har følgt utviklingen med spenning. Da det endelig kom en bil på markedet som passet til vårt behov leste jeg meg godt opp om bilen og tok fornøyd kontakt med Renault.

Forhandler nr 1 sa mer eller mindre rett ut at han var lite interessert i å selge elbil til damer, fordi de hadde ikke greie på strøm og da endte det at han fikk trøbbel.

Domenenavn

Jeg er utrolig skuffet over MotorForum i Oslo, og Renault. De er veldig "på" inntil salget er i boks, og unnlater å fortelle hvordan lading med Zoe FAKTISK fungerer. Spesielt når de selger en bil som er veldig annerledes enn resten av konkurrentene.

Selve bilen er både morsom å kjøre, enkel og bra bil. Så har ingenting å utsette på selve bilen.
Men jeg hadde faktisk aldri kjøpt bilen, hadde jeg visst at det skulle bli så tungvint å lade i Oslos gater, hvor jeg faktisk må lade bilen min i det daglige. Zaptec "støvsugeren" ser jeg kun på som en nødlader.

Det er jo rart, at de ikke et eneste sted, verken i brosjyrer eller på Renault sine egne sider, faktisk viser bilder av Zaptec laderen? Istedenfor viser de bilder av Zoe biler, som lader på offentlige stasjoner med vanlig type2 kabel. Det er jo totalt misvisende.

Synd at selgere ødelegger for seg selv og Renault



Krok

Som kjøper syns jeg at vi også har ett ansvar å sette oss inn i hva vi kjøper. En skal ikke lese mye om zoe før en blir klar over hva utfordringer som er med ladinga. Gir selger feilinformasjon derimot....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA