Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Video av Jaguar iPace

Startet av Sponzo, onsdag 15. mars 2017, klokken 22:42

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:06
Sitat fra: TM på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:45
Fikk en latterlig epost fra Jaguar. Det virker som om de er umåtelig stolte av å ha "funnet opp" en måte å bremse bilen på uten å bruke mekaniske bremser, mao. regenerering. Imponerende  ::)  Vet ikke hvem som var først ute med det, men trillingene hadde det iallefall i 2011. Og bare 7 år senere så har Jaguar klart det samme !

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=2Nx9AsfbhYg
Elbilene fra 1890-1910 hadde også regen.

Men om den har 150 kW så er det veldig bra. Model S/X har bare 60 kW. Så klart, det er ikke så ofte man vil ha behov for 150 kW regen, men det muliggjør å vente ganske lenge før en sving med å bruke regen, og altså bremse hardt. (Så klart, hvis det ikke er glatt.)

150 kw er det samme som motoren på Ampera-e. Den akselererer ganske bra. Riktignok en litt lettere bil, men likevel. Har for øvrig sett i 50 kw på Ampera-e under regen. Det er ganske hard brems


bmw2002

Personlig synes jeg hvit er den fineste fargen de har vist bilen i. Men det er en farge som krever at bilen må vaskes hele tiden.

Jeg foretrekker mørke farger (mørkeblått), men er usikker på om I-Pace passer best i lysere farger.

Tellus

Et par interessante ting i denne.

Jaguar designer Wayne Burgess talks Jaguar electric SUV I-Pace concept at Frankfurt Auto Show

https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=e5TVOmxMQ5c

Tellus


Sponzo

#20
Videoer fra lansering i Düsseldorf

http://www.youtube.com/playlist?list=PLBWJUZaHvFMudgI9mCLyycOMPCjDHZk8k

Viser iPace uten utvidet skinnpakke på dashbord og dørsider - ser faktisk ikke så ille ut med tanke på at man sparer rundt 20K ved å styre unna utvidet skinnpakke

Sponzo

Videoer fra Graz hvor kunder får sitte på en kort prøvetur.

- Performance seats
- Carbonfiber decor interior
- Dynamic mode - Sound effect

https://youtu.be/JoxLIKCh8gI

https://youtu.be/f693qr_3cpo




fantonsen

Er ikke helt fornøyd med måten Jaguar her har løst det med tanke på regenerering hvis denne videoen viser det endelige resultatet.

Ca. 1:30 inn i den første videoen viser han en meny som kan sette regenerering til høy eller lav.
Men så vidt jeg kan se, så kan ikke denne skrus helt av.
Pluss at en må inn i menyer på skjermen for å kunne endre dette mens en kjører. Det blir ikke enkelt!
Det er langt ifra alltid jeg vil regenerere når jeg slipper "gass"-pedalen. Ofte vil jeg da bare trille med minst mulig friksjon...

Da liker jeg mye bedre måten min e-golf gjør dette på.
Av som standard, og enkel justering på girspaken ( i 4 nivåer ) under kjøring.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

mariowing

Synes Jaguar har gjort et bra valg her, personlig hadde jeg aldri giddet og sitte å fikle med fire nivåer på en spak. Tesla har tilsvarende løsning som Jaguar med en meny (men kan vel skru regen helt av?), i3 har ingen justering i det hele tatt. I tillegg bremser den mekanisk når batteriet ikke kan ta i mot strøm slik at opplevelsen (retardasjonen) er lik når du slipper gasspedalen uansett. 1 gen Leaf hadde vel en egen modus på girvelgeren? Husker ikke helt da det er så lenge siden jeg hadde Leaf. Uansett - jeg liker i3 løsningen best og håper at I-PACE har tilsvarende bruk av bremser. Mener faktisk at jeg leste et sted at den bremser jevnlig (i stedet for å regnerere) for å vedlikeholde bremsene men kan være at jeg husker akkurat det feil.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på søndag 04. mars 2018, klokken 08:04
Synes Jaguar har gjort et bra valg her, personlig hadde jeg aldri giddet og sitte å fikle med fire nivåer på en spak. Tesla har tilsvarende løsning som Jaguar med en meny (men kan vel skru regen helt av?), i3 har ingen justering i det hele tatt. I tillegg bremser den mekanisk når batteriet ikke kan ta i mot strøm slik at opplevelsen (retardasjonen) er lik når du slipper gasspedalen uansett. 1 gen Leaf hadde vel en egen modus på girvelgeren? Husker ikke helt da det er så lenge siden jeg hadde Leaf. Uansett - jeg liker i3 løsningen best og håper at I-PACE har tilsvarende bruk av bremser. Mener faktisk at jeg leste et sted at den bremser jevnlig (i stedet for å regnerere) for å vedlikeholde bremsene men kan være at jeg husker akkurat det feil.

Bremseløsningen er dårlig synes jeg. Det siste jeg vil at skal skje om batteriet er kaldt og jeg skal kjøre langt er at en bremser med bremsene når jeg slipper pedalen. Da kaster man jo vekk energien, og med kaldt batteri er det enda mindre tilgjengelig i utgangspunktet. Foretrekker heller at den kun motorbremser det som er mulig slik som på Tesla og (gamle) Leaf. Om det er begrenset regen tilgjengelig merker jeg det med en gang, og legger heller om kjørestilen for å minimere behovet for (kraftig) regen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Frank_M

en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
--
2018 Jaguar I-pace HSE

S.S

På girvelgeren står det F-N-R.  Tipper at om du vil rulle, så trykker du på F.
Leafen har standard, der den bremser litt, og B-mode, der den bremser (litt) mer.  Jeg har den stort sett alltid i B-mode, venner seg til å holde gassen i «rullemodus»...

Elbildilla

Sitat fra: frankma på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
Har lest et sted at dette har Jaguar løst vet at bilen selv periodisk også bruker bremsene ved regenerativ bremsing. Så da poleres de innimellom :)

Frank_M

Sitat fra: Elbildilla på søndag 04. mars 2018, klokken 11:28
Sitat fra: frankma på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
Har lest et sted at dette har Jaguar løst vet at bilen selv periodisk også bruker bremsene ved regenerativ bremsing. Så da poleres de innimellom :)

ah... det har jeg ikke fått med meg.. du mener vel periodisk mekanisk bremsing og ikke regenerativ ;)
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Tellus

Sitat fra: Elbildilla på søndag 04. mars 2018, klokken 11:28
Sitat fra: frankma på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
Har lest et sted at dette har Jaguar løst vet at bilen selv periodisk også bruker bremsene ved regenerativ bremsing. Så da poleres de innimellom :)

Problemet kan også løses ved å bruke spesialstål i skivene. Opel Ampera-E benytter slikt stål. Ikke antydning rust. Helt magisk. Begriper ikke hvorfor ikke alle biler har dette. I og med at GM valgte slike skiver til Bolt kan det umulig koste all verden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA