Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Griffel

Du finner oversikt i tråden Oversikt over leverandører av ladesystemer for felles garasjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: Thomas Johan Lavold på søndag 01. juli 2018, klokken 20:01
Vi er et sameie med 118 enheter hvor vi enstemming vedtok at vi skal etablere infrastrukturen for el-bil lading. Hvilke valg bør vi gjøre?

Kun tilbudt Schneider sin løsning per nå.

Bør sjekke ulike alternativer, og også ulike installatører. Det kan være stor forskjell på valg av løsningen og. Rund kabel, flat kabel, eller strøm skinner.

Har sjølv god erfaring med Zaptec, installasjon i borrettslag i september 2017, men skal ikkje påstå dette er eneste alternativet. Har sine fordeler, ser andre løsninger kan ha andre fordeler.

Hvilken kapasitet har dere idag? Har dere planer om å oppgradere OV? 230 IT eller 400 TN?
Er alle plassene i samme garasje? Eller fordelt på flere rekker?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

freddyr

Tok dette bildet tidligere i dag, hos sameiet jeg bor i, for å illustrere hvor viktig det er å velge den riktige montør og ikke bare hvilken produsent man skal gå for når man skal installere store ladeanlegg. I dette tilfellet har zaptec'ene vært på veggen i 4-fire uker, uten at det er mulig å lade. Dette er pga. manglende wifimodul. Flatkabelen har vært klar siden begynnelsen av April. Jeg vet enda ikke når anlegget blir ferdigstilt, men hvis dette fortsetter er det sikkert ikke i orden før slutten av september?

ps. ikke min bil, den blir ladet gjennom skøyteledning ute.  :police:

TB

#78
Godt poeng, valg av utførende firma er gjerne viktigste, lite hensikt med avansert teknologi på veggen som ikkje fungerer.

ZapCharger boksene fungerer uten WiFi / nett tilgang på ca 10A. Avregning av strøm vil ikkje fungerer.

Brukte boksene ein kort periode her før WiFi var klart. La opp WiFi på egen hånd.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof


dettvardett

Nylig flyttet inn i et boretslag med ny elbil, og det noe uklare regler for lading, fått beskjed at jeg må betale for opplegg for elbil(13000k), og da maks 10A. hver plass har en vanlig shucko kontakt fra før, men skjønner det ikke er etter forskriftene å bruke det(testet dette og det lader opp til 13a).

Jeg ser andre plasser i fellesgarasjen som har elbil har det som ser ut som 40a og 32A sikringer installert på sin plass, nå har jeg ikke noe peil på EL anlegg, men stusser litt over hvorfor jeg fikk opplyst 10a som maks.
prøvde å spørre litt om mulighet for 16a eller 32a, men det ble kjapt skutt ned og uten noe særlig forklaring annet en at det nå var mange elbiler. Borettslag formannen virker lite interessert og det virker ikke som det er noe planer for fellesinstallasjon eller oppgraderinger.

må jeg bare bite i det sure eple her og punge ut for 10A for så og vente på eventuelle oppgraderinger av anlegget? eller har noen noe bedre råd?

jkirkebo

Sitat fra: dettvardett på mandag 20. august 2018, klokken 15:20
Nylig flyttet inn i et boretslag med ny elbil, og det noe uklare regler for lading, fått beskjed at jeg må betale for opplegg for elbil(13000k), og da maks 10A. hver plass har en vanlig shucko kontakt fra før, men skjønner det ikke er etter forskriftene å bruke det(testet dette og det lader opp til 13a).

Jeg ser andre plasser i fellesgarasjen som har elbil har det som ser ut som 40a og 32A sikringer installert på sin plass, nå har jeg ikke noe peil på EL anlegg, men stusser litt over hvorfor jeg fikk opplyst 10a som maks.
prøvde å spørre litt om mulighet for 16a eller 32a, men det ble kjapt skutt ned og uten noe særlig forklaring annet en at det nå var mange elbiler. Borettslag formannen virker lite interessert og det virker ikke som det er noe planer for fellesinstallasjon eller oppgraderinger.

må jeg bare bite i det sure eple her og punge ut for 10A for så og vente på eventuelle oppgraderinger av anlegget? eller har noen noe bedre råd?

Ja, dette er typisk for borettslag som ikke laget en god plan for dette men lot de første som kom ture på med masse effekt. Til slutt er det lite igjen og de siste må klare seg med lite. Hadde man lagt opp et system med lastbalansering hadde man kunne levert god effekt til mange flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: dettvardett på mandag 20. august 2018, klokken 15:20
Nylig flyttet inn i et boretslag med ny elbil, og det noe uklare regler for lading, fått beskjed at jeg må betale for opplegg for elbil(13000k), og da maks 10A. hver plass har en vanlig shucko kontakt fra før, men skjønner det ikke er etter forskriftene å bruke det(testet dette og det lader opp til 13a).

Jeg ser andre plasser i fellesgarasjen som har elbil har det som ser ut som 40a og 32A sikringer installert på sin plass, nå har jeg ikke noe peil på EL anlegg, men stusser litt over hvorfor jeg fikk opplyst 10a som maks.
(..)
må jeg bare bite i det sure eple her og punge ut for 10A for så og vente på eventuelle oppgraderinger av anlegget? eller har noen noe bedre råd?
Du har to valg: Akseptere det du får, eller forsøke å undersøke og grave (ikke bokstavelig graving) hvorfor det har blitt som det er. En del borettslag har valgt en linje der hver beboer må dekke sine kostnader, og legger da opp individuell løsning pr. plass. Fordel er ingen kostnader for borettslaget / sameiet. Ulempe at "samtidighetsfaktor" må settes til 1. Dette betyr det forutsettes alle som har kontakt satt opp for lading kan brukes samtidig. Settes det da opp 32A x 230 V = 7,2 kW - eller 32A x 400 V = 22 kW blir det fort knapt med strøm på hovedsikringen.

Løsning:
- Øke hovedsikring. Kan være (svært) kostbart i noen tilfeller, i noen tilfeller. I andre tilfeller snakk om små kostnader, men det gir gjerne bare en begrenset økning - samme problem kan dukke opp igjen.

- Installere en felles løsing, med lastbalansering, der effekten automatisk reguleres i forhold til hvor mange beboere som faktisk lader samtidig. Ulempe er at de som alt har fått installere fra før også må være med. Dette medfører gjerne en fastlåst situasjon, som kan være kinkig å komme ut av.

Eksempel fra borettslag der eg bor:
Vi har nå 15 ladbare biler fordelt på hovedsikringer 80A x 230V og 100Ax230V
Gir totalt 70 kW inn.

Om vi i stedet hadde montert individuelle ladebokser / kontakter ville regnestykket blitt 15 x 7,3 kW = 109 kW
Med andre ord - de 8 første hadde fått ladeboks, resten kunne ikke fått.
(Må ha litt margin til lys, og annen bruk.)
Vi regner med det vil være mulig å tilby strøm til minst 50/60 plasser på dette systemet. Når det blir flere er det større sjanse for at ikke alle lader samtidig - og dermed blir det nok strøm til alle.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Notinyousanymore

#83
Tips til å få igjennom ladeplasser hos et borettslag? Kan ikke se at loven har blitt oppdatert for dette.

Har vært i dialog med styret og fikk beskjed om at dette måtte taes opp til neste årsmøte (april/mai 2019), synes det er litt stusselig at man må holde på å lade offentlig i 8mnd før man får svar.

P.d.d er det 26 plasser i fellesgarasjen, de blir utleid basert på et kø-system og jeg er den eneste i dag med elbil. Borettslaget er fra 2006, så tror ikke infrastrukturen er den verste.

Har fått et inntrykk av at ingen er særlig positiv til ladeplasser utav de som disponerer garasjeplasser nå, selvom det er nærmere 50 leiligheter i borettslaget, så håper kanskje det er noen uten plass som er positiv.

Borettslaget har god økonomi og en tilretteleggelse av dette burde ikke være noen usak, i tillegg til en økt verdi og mer attraktivt for alle.

Jeg ser kun positive fordeler for alle som er involverte uansett om man har elbil eller ikke.

Ser det er nevnt tidligere i tråden utgifter osv.

Si at alle plasser betaler for å legge opp til å ha lader, mens å evt. velge å faktisk sette opp lader bestemmes av den som disponerer plassen for øyeblikket og betales av enkeltperson. Øker man plassleie med 100,- i mnd så er 31k i året eller 150k over 5 år som går til borettslaget.

Noen med tips/råd til saken?

Carl Anton Stenling

Det kan være smart å lodde stemningen blant beboerne. Spesielt dersom det kun er du eller et fåtall som ser nytten av lademulighet så kan situasjonen være krevende.
Alle ordninger som innebærer at mange uinteresserte skal betale for andre er vanskelige å få igjennom.
Da kan det kanskje være bedre å søke om å legge opp egen kurs til din måler og hvor du dekker hele installasjonen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

Det er flere måter å gå frem på. Når det gjelder generalforsamling vil det være mulig å avholde en ekstraordinær generalforsamling når som helst. Men, det bør undersøkes litt først. Det bør være mest mulig konkrete forslag som legges frem.

Kortvarig løsning er å søke om ladeplass for deg selv. Da dekker du alle kostnader og styre kan godkjenne dette.

Ulempen kan være flere i fremtiden ønsker ladeplass. Da kan samtidig lading bli et problem, og et lastbalansert anlegg må bygges. Da kan din investering for egen kabel til din plass bli kortvarig.

Om det er få beboere som ser nytten av ladeplass idag kan en felles løsning sitt langt inne. Det tok 5 år i borettslaget jeg bor i. Antall biler øket mye på kort tid, og det øker stadig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

steekmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 09. september 2018, klokken 21:03
Det kan være smart å lodde stemningen blant beboerne. Spesielt dersom det kun er du eller et fåtall som ser nytten av lademulighet så kan situasjonen være krevende.
Alle ordninger som innebærer at mange uinteresserte skal betale for andre er vanskelige å få igjennom.
Da kan det kanskje være bedre å søke om å legge opp egen kurs til din måler og hvor du dekker hele installasjonen.
Sitat fra: TB på søndag 09. september 2018, klokken 22:56
Det er flere måter å gå frem på. Når det gjelder generalforsamling vil det være mulig å avholde en ekstraordinær generalforsamling når som helst. Men, det bør undersøkes litt først. Det bør være mest mulig konkrete forslag som legges frem.

Kortvarig løsning er å søke om ladeplass for deg selv. Da dekker du alle kostnader og styre kan godkjenne dette.

Ulempen kan være flere i fremtiden ønsker ladeplass. Da kan samtidig lading bli et problem, og et lastbalansert anlegg må bygges. Da kan din investering for egen kabel til din plass bli kortvarig.

Om det er få beboere som ser nytten av ladeplass idag kan en felles løsning sitt langt inne. Det tok 5 år i borettslaget jeg bor i. Antall biler øket mye på kort tid, og det øker stadig.

Takker!

Noen tidligere erfaringer på hva det kan koste for å få en egen ladeplass? Regner med at de fleste elektro firmaer gir en gratis befaring om styret ville godkjent det?

TB

Sitat fra: steekmo på mandag 10. september 2018, klokken 00:27
Noen tidligere erfaringer på hva det kan koste for å få en egen ladeplass? Regner med at de fleste elektro firmaer gir en gratis befaring om styret ville godkjent det?
Elektriker vil levere et tilbud - det koster normalt ingenting - men slike første tilbud kan gjerne være litt grov og unøyaktige - da de ikkje bruker så mye tid på det.
(Har erfaring på tilbud fra 1,6 Million til 230 000 -   fasit ble ca 270 000 )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

65lars

 :)  :+1:

God tråd.  Lest hele greia.
Jeg har foreløpig gitt opp, men tenker at det er jo en del DIY (do it yourself ) jeg kan gjøre her, for å få ned kostnadene.  Det inkluderer å trekke ca. 30M med "godkjent" kabel lagt i rør, feste til utsides vegg.
Mulig prosjekt.
:-)
Trilling, bestilt KIA

Hønefossmodelx

Jeg bor i et sameie der jeg tror den eneste løsningen for meg vil være å trekke en egen kurs fra sikringsskapet mitt og ned til fellesgarasjen. En avstand på 30 meter. Kam denne kabelen festes til veggen? Hva koster en slik kabel? Hva tenker dere at prisen vil bli inkl ladestasjon?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA