Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Uppen på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:43
Hei.
Det skal settes i gang bygging av infrastruktur hos oss. Infrastrukturen koster ca 350 000kr og skal deles på ca 200 parkeringsplasser. Det synes jeg er en god pris. Ladeboksen derimot, en ZapCharger pro, koster 24000kr inkl. montering. Etter litt googling synes jeg det høres mye ut: NTE skal for eksempel ha 19000kr inkl. montering hos privatpersoner (iflge. hjemmesidene). Er det så enkelt som å sammenligne slik jeg har gjort det? Eller er det noe jeg ikke tenker på?
(mistenker forøvrig at de har lagt seg lavt på montering og skal hente inn dette på ladeboksene)

24k er defintivt i den høyere delen av normalområdet, men ikke langt over gjennomsnittet (som ser ut til å være ca. 22k). Fordelen med Zaptec er at så lenge styret har passordene til systemet kan hvem som helst levere nye Zaptec-ladestasjoner. Dvs. at man ikke er nødt til å gå for "tilbudet" på 24k men kan bruke sin egen rimeligere leverandør om man finner en slik.

Men det er som sagt kun mulig om styret er administrator av systemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

#106
Sitat fra: Uppen på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:43
Hei.
Det skal settes i gang bygging av infrastruktur hos oss. Infrastrukturen koster ca 350 000kr og skal deles på ca 200 parkeringsplasser. Det synes jeg er en god pris. Ladeboksen derimot, en ZapCharger pro, koster 24000kr inkl. montering. Etter litt googling synes jeg det høres mye ut: NTE skal for eksempel ha 19000kr inkl. montering hos privatpersoner (iflge. hjemmesidene). Er det så enkelt som å sammenligne slik jeg har gjort det? Eller er det noe jeg ikke tenker på?
(mistenker forøvrig at de har lagt seg lavt på montering og skal hente inn dette på ladeboksene)
Det er dyrt for ein stikkontakt. Folk har og forskjellige ladehov. Ladepunkt i burettslag bør etter mi meining burettslaget finansiera fullt ut. Det er andelsbrøkar for fordeling av kostnadar i burettlag, og lading er eit tiltak som er godt eigna for fordeling etter brøk/forbruk. Burettslag er godt eigna panteobjekt. Det burde difor vera kurant for burettslaget å fordela kostnadane/finansiering med ladestasjon/installasjon og betaling for alt etter forbruk ved lading. Det kan sikkert gjera skalering av prosjektet lettare for fleire.

TB

#107
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:18
Det er dyrt for ein stikkontakt. Folk har og forskjellige ladehov. Ladepunkt i burettslag bør etter mi meining burettslaget finansiera fullt ut. Det er andelsbrøkar for fordeling av kostnadar i burettlag, og lading er eit tiltak som er godt eigna for fordeling etter brøk/forbruk. Burettslag er godt eigna panteobjekt. Det burde difor vera kurant for burettslaget å fordela kostnadane/finansiering med ladestasjon/installasjon og betaling for alt etter forbruk ved lading. Det kan sikkert gjera skalering av prosjektet lettare for fleire.
Her er det flere forhold å tenke på. Om det skal bygges ut full dekning, der borettslaget betaler alt vil det bli tyngre å få igjennom løsningen. I eksempelet over ca 4 millioner. Slike saker / summer avgjøres av generalforsamling, ikke av styret.

Dei fleste borettslag har gjerne mange ting å bruke penger på, vedlikehold i mange varianter. Kan da bli prioritert ned - og en ender gjerne på et lite antall fellesplasser. Fellesplasser kan være fint enkelte, men mange vil trolig føle det upraktisk å måtte flytte bilen når den er ferdigladet. (Blir som fellesvaskeri.) Tanken med å betale etter bruk vil være en god tanke. En utfordring er at mange av betalingsløsingen idag har store gebyr / administrasjons utgifter. Da blir det dyr strøm ved at en må betale "leie" av boksen for all bruk, ikke bare når en lader.

Deling der borettslag / sameie dekker infrastruktur og beboer selve ladeboksen er ein praktisk løsning som nok er enklere å få godkjent. Da blir gjerne betaling også enklere, betaler for brukt strøm. Alle beboere vil nyte godt av å kunne montere ladeboks senere. En unngår å montere mange bokser som ikkje er i bruk.

Om en monterer 200 ladebokser idag vil trolig god andel av disse aldri vært brukt når anlegget må byttes med nytt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bjornb

Relevant i denne tråden, en som har lagd en prissammenligning av betalingsløsninger for borettslag:
https://elbil.olen.net/forbruksbetaling.php
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

Lars C. Krogenæs

Hei

Tirsdag 8. januar 2019 kl 18.00 holder jeg et informasjonsmøte om ladeløsninger for borettslag og sameier på Bekkestua bibliotek i Bærum.

Møtet er åpent for alle som er interessert i lære mer om ladeløsninger i borettslag og sameier, enten du selv sitter i styret eller er "vanlig beboer" og lurer på hvordan du kan få ladet elbilen.

Program:
Styrets rolle
Lover og regler
Ulike tekniske løsninger
Effektavgift
Fremdriftsplan
Betalingsløsninger
Støtteordninger i Bærum, Asker og Oslo
Spørsmål og svar

Møtet er åpent for alle interesserte, enten du sitter i et styre eller er beboer som trenger lading. Tips gjerne andre som måtte være interessert i lære mer om lading i boligselskap også.

Del gjerne arrangementet på facebook også: https://www.facebook.com/events/2260885990798753/

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Dani3l

På det nevnte informasjonmøtet ble det nevnt at det kommer en endring i borettslagsloven i vår - blir lovpålagt å tilrettelegge/bygge infrastruktur? Er det noe sted man kan lese mer om dette, lovforslag eller lignende? 
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

ElTor

Jobber med borettslaget, tar gjerne imot informasjon rundt dette, ref innlegget over ;)

Carl Anton Stenling

#112
Eierseksjonsloven har tilsvarende bestemmelse på plass allerede. Det er antatt at bestemmelsen for borettslag blir temmelig lik selv om lovarbeidet har brukt lang tid nettopp pga. at man mente det var noe forskjeller knyttet til boligselskapets form.

Essensen er at styret ikke kan nekte installasjon av lademulighet uten saklig grunn. Den enkelte må i dette tilfelle betale installasjon selv.

Lovregelen har liten praktisk betydning utover at den gjør at de fleste styrer nå må forholde seg konstruktivt til ladeproblematikken. Det beste er vanligvis å foreslå for styret at det dannes et ladeutvalg som undersøker mulige felles løsninger for alle som ønsker lademulighet. Da er lastbalanserte løsninger vanligvis smartest.

Det skal også nevnes at i regjeringsplattformen ligger en lovnad om støtteordning for lading i boligselskaper. Her er det sannsynlig at en ordning lignende den i Oslo blir foreslått.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum


Biltesteren.no

Borettslaget her skal gå inn for en løsning, de har ikke innhentet tilbud fra verken Grønn Kontakt og heller ikke Fortum.

Hva syns dere om dette?

Elbilblogger og fulltime YouTuber

TB

Grønn Kontakt sitt tilbud ble vurdert når borettslaget skulle velge system.
Fortum hadde ikke noe tilbud da (2016/2017)

Fordelen var lavere kostnad ved inngang. Ulempen var en start / installasjon på 12 500 kr og en løpende prismodell for strøm. Det var trappetrinn den gang. (sikkert endret nå)
Pr punkt pr mnd 6000 km       189
Pr punkt pr mnd 12000 km   289
Pr punkt pr mnd 18000 km   389

Ved å betale litt mer, 17 500 kr kostet det her for Zaptec sin løsning eies ladeboksen av beboer. Kabler er betalt av borettslag, avskrives / nedbetales over 10 år - pr. nå 1020 kr pr år, dvs 85 kr pr mnd. - dvs nedbetalingen skjer internt ikke til et eksternt firma.

Men, dette er ingen fasit.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Avec

Vi er et nytt sameie hvor entreprenør har installert Zaptec. Flatkabel dekker ca 25% av plassene. Det er ønskelig å utvide dette anlegget tilpasset beboernes behov. Ser for oss en gradvis skalering, men det er egentlig opp til sameiet å bli enige om.

I denne forbindelse ønsker vi få på plass en god kravspesifikasjon slik at vi kan be om tilbud fra flere leverandører og hvor det blir enkelt å evaluere i etterkant.

Jeg har påbegynt arbeidet med å lage en kravspesifikasjon på vegne av sameiet. Det jeg har gjort til nå er å beskrive anlegget slik det er idag. Jeg har sjekket ut at det ok å skjøte dagens flatkabel med ca en dobling (under 30 plasser totalt på en kurs) da det holder for 63A som vi har idag. For motsatt side av anlegget må vi ha en ny 63A kurs. Dette har vi dekning for i form av en 160A inn til parkeringshuset (har snakket med elektrikeren). Alt står beskrevet i kravspesifikasjonen.

I tillegg har jeg laget et overlay/layer oppå tegningen for garasjeanlegget. Denne viser hvor sikringsskapet står, hvor dagens flatkabel ligger, samt hvor vi ønsker mulighet for utvidelse.  Ser for oss at det kan være greit å ha mulighet til å gradvis øke infrastrukturen fra 25%-50%, og siden 75% og 100%. Dette i det tempoet som sameiet selv ønsker (ved avstemming).

Er det noen som har tips til hva kravspesifikasjonen bør inneholde utover hva jeg har nevnt, og gjerne tips til hvordan en slik kravspesifikasjon bør struktureres.

Det som er viktig for oss, er at hver leverandør svarer på de samme tingene, slik at vi enkelt kan sammenlikne i etterkant.

Alt av tips mottas med takk. 

2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

E_S

Jeg lagde kravspec for vårt anlegg, og et av punktene jeg hadde med som jeg synes er veldig viktig er at sameiet, som eier av anlegget, har full tilgang til alle roller i administrasjonen og at man ikke låses opp til noen leverandør som skal legge til stasjoner. Å legge inn en ny Zapcharger-stasjon i et eksisterende system tar et par minutter og krever ikke mye teknisk innsikt, og på denne måten sitter ingen installatør og styrer showet selv.

Jeg skyr unna løsninger hvor man er knyttet opp til en strømleverandør (GK/Fortum) eller løsninger hvor man er knyttet til å betale en "abonnementsavgift" for administrasjon av utstyr og hvor man ikke selv kan styre innstillingene (Defa/Salto etc.), så er meget fornøyd med Zaptec.
:)

slemtiger

"Bruk av stikkontakter til lading i fellesgarasjer/felles parkeringsområder ble forbudt fra 1.7.2018 (NEK400:2018)"

I mitt borretslag med 18 enheter tror jeg halvparten har elbil, men vi har kun fått 13a valig stikk på egen kurs, og antageligvis med b-vern. Arbeid utført av elektriker. Er ikke denne type lading lov lenger?

Jeg må forsøke meg på å dra i gang en utredning så vi kan få mer kapasitet, men det er jo ikke gjort over natta.

jkirkebo

Sitat fra: slemtiger på onsdag 27. februar 2019, klokken 13:34
"Bruk av stikkontakter til lading i fellesgarasjer/felles parkeringsområder ble forbudt fra 1.7.2018 (NEK400:2018)"

I mitt borretslag med 18 enheter tror jeg halvparten har elbil, men vi har kun fått 13a valig stikk på egen kurs, og antageligvis med b-vern. Arbeid utført av elektriker. Er ikke denne type lading lov lenger?

Så lenge stikkene ble lagt opp for det formål å lade elbiler er schuko ok, men de skal være sikret med maks 10A om de er installert etter 1.1.2015. Samt jordfeilbryter type B. Er stikkene installert tidligere kan de være 16A og med bare type A jordfeilbryter.

Er de ikke installert for lading av elbil er de ikke lov å bruke til fast lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA