Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye ladebehov er det egentlig i sameier og borettslag

Startet av Vollis47, onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 13:09
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen. Strm brukes i dag kun til boder, taklys og utelamper foran garasjene.
Vi har fått tilbud om 2 typer løsning på vårt ladebehov.
1. Nytt skap på 40A i den ene garasjen slik at hvert skap forsyner 6 ladere.
2. Bruke kun det ene skapet som allerede er på plass, men øke hovedsikringen
    Det er da forslag om økning til 50A, 63A og 80A fra tilbyderene.

Kan noen si noe om hva som gjøres ut som en fornuftig løsning i forhold til å å dekke 12 garasjer for elbillading. Pr i dag er det 2 biler som skal lades, men det forventes naturligvis at dette vil øke hurtig.

12*1.5 kW = 18 kW

18 kW/(1.74*400 V) = 26 A

Sjekk forbruk på eksisterende. Tipper det er mer enn nok. For mange som planlegger ladeanlegg øker inntaksstørrelse ukritisk.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 13:09
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen.
......

Det er interessant om de har 1 eller 3 fase 400V forsyning til garasja?

Dersom du ønskjer å jage maks ladehastighet så er det best med større kurs, dvs 1 skap med 63A.
Då kan fleire lade maks i same garasje på 6, enn om maks er 40A som kun gir rom for 1 bil på maks pr garasje. Typisk blir det uansett delt på aktive bilar, men det kjem jo an på algoritma.

Lurer på om ikkje det har blitt kalkulert med heilt ned i 1 kW pr bil i eit lastdelt anlegg i døgnsnitt, back in the days.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 08. november 2021, klokken 08:01


Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 13:09
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen.
......

Det er interessant om de har 1 eller 3 fase 400V forsyning til garasja?

Dersom du ønskjer å jage maks ladehastighet så er det best med større kurs, dvs 1 skap med 63A.
Då kan fleire lade maks i same garasje på 6, enn om maks er 40A som kun gir rom for 1 bil på maks pr garasje. Typisk blir det uansett delt på aktive bilar, men det kjem jo an på algoritma.

Lurer på om ikkje det har blitt kalkulert med heilt ned i 1 kW pr bil i eit lastdelt anlegg i døgnsnitt, back in the days.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Normalen er 1,5 kW. Og det er streng tatt overkill.  Brukstid på et anlegg er potensielt fra 21.00 til 07.00.
Det er 10 timer av 24 timer.  Altså 40 prosent av årets timer

1,5kW*(8760*0,4)  / 0,2kWH/mil = 26 280 km.

Altså må bilene kjøre over 20 000 kilometer i snitt for at det ikke skal være nok.

Jeg vil ikke anbefale å gjøre store investeringer for kjapp lading hjemme. Fra 01.01.2021 vil det komme fastledd basert på effekt som gjør at alle uansett vil forsøke å lade sakte for å holde kostnadene nede.

Strengt tatt er det nok med halvparten av 1,5 kW også. Så at noen anlegg er dimensjonert helt nede i 1 kW virker fornuftig.

Lars C. Krogenæs

Kan dere oppgradere til 63A og dere har 400v gir dette en effekt på 43kW. Hvis vi fjerner "3kW til lys", har dere da 40kW igjen til lading.

En gjennomsnittsbil kjører 13.500km i året. Med et forbruk på 2kWt per mil, blir dette 2700kWt i året, eller 7,5 kWt per dag.

40kW delt på 12 biler blir= en effekt per bil på 3,3kW. Det vanlige for større anlegg er minimum 1kW per bil, men ideelt sett rundt 1,5kW.

Med 3,3kW per bil, tar det 2,5 timer å lade tilsvarende dagsbehovet, hvis alle lader samtidig. Det vil dere ikke gjøre, og man vil i stedet lade 1-2 ganger i uken, men da vil ikke alle lade samtidig, så dette går helt fint, og er mye mer strøm enn dere trenger.

Med hensyn til det nye "Kapasitetsleddet" som netteierne kommer med 1.1.2021, blir dette også et godt anlegg, uten at dere bikker over 100.000kWt. (Den grensen vil bli "hellig", og viktig å ikke komme over, risikerer man å komme over, bør man heller vurdere å splitte opp anlegget i to strøm-abbonnement).

Med andre ord: Det holder med ett abonnement. Jeg ville beholdt OV på 40A idag, for å vurdere å oppgradere denne til 63A senere.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

emurof

Sitat fra: Vollis47 på søndag 07. november 2021, klokken 15:07Før dere gjør noe drastisk ville jeg kartlagt kjøremønsteret til beboerne. Hvor mye kjører de i året? Hvor ofte bruker de bilen i løpet av en vanlig måned? Når vil de koble bilen til lading?

Det viser seg ofte at behovet for lading samtidig er langt mindre enn en skulle tro.

Hva er egentlig poenget med å kartlegge dagens behov når det kan endre seg mye over tid? Skal man måtte endre på hele anlegget med jevne mellomrom for å kunne dekke behovene til beboerne?

Da virker det lurere å bare gjøre det så bra som mulig nå, og tenke fremtidsrettet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA