Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

andvib


Behøver ikke å gjøre noe som helst. Plug-and-play :+1:
[/quote]

Herlig, takk:)
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

Apache

#46
Beklager hvis det har blitt spurt før men jeg har ikke funnet noe svar på det jeg lurer på.
Jeg venter på en "inventory" TMS 75D (får vel i oktober). Men da jeg kjøpte eGolf'en jeg har i dag (skal byttes mot TMS) så sa selgeren at jeg måtte ikke hurtig lade eGolfen for mye. Dvs at over en lengre periode så bør jeg bruke mere 220v/type 2 lading en hurtig lading.
Har ikke sett dette nevnt av noen på forumer her eller på nett vedrørende om Tesla har samme problem.
Kan man la være å tenke på å balansere mellom hurtig/super lading og treg lading på Tesla?

ps. grunn til at jeg spør er fordi at jeg kan ikke lade hjemme (bor i en blokk) men har tilgang til kommunal lader i gata og lading på jobb nå og da (strøm uttaket er ikke beregnet på det)

automat

Jeg ville ikke basert meg på hurtiglading i det daglige. Fra bruksanvisningen til tmx75d: Toppladehastigheten til batteriet kan reduseres noe etter et stort antall raske DCladeøkter, som f.eks. med superladere.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Apache

En ting er om topp lade hastigheten går fra 110kw til 90kw. For det skjer en eller anen gang nesten uansett. Men jeg tenkte på batteriet ellers.

inverter

#49
Hvor mye superading/hurtiglading batteriet tåler varierer kanskje litt i forhold til hvilken batterikjemi som er brukt.

Min gamle S85 nærmer seg 160 tusen km og lader like raskt på superlader som når den var ny.


Jeg bruker kun superlader/hurtiglader når jeg er på langtur. Lading til daglig kjøring gjøres på 20 A enfase i egen garasje.

geear

Det er vel 60/75/90/100 som begrenses etter x antall ladinger? Har sett påstander om 300.

At levetiden til batteriene blir lengst på saktelading er nok hevet over enhver tvil.

Amoss

Sitat fra: Àpache på søndag 02. september 2018, klokken 13:31
En ting er om topp lade hastigheten går fra 110kw til 90kw. For det skjer en eller anen gang nesten uansett. Men jeg tenkte på batteriet ellers.

I så fall bør du kanskje prøve å tenke deg etter hvorfor Tesla velger å redusere hastigheten på hurtiglading dersom man bruker det mye?  Men som nevnt over her så gjelder ikke denne begrensingen på alle batteriutgavene, så det gjelder kanskje ikke det samme for alle?
Model S 85D

Simen1

Det er en vesentlig forskjell i batterikapasitet på e-golf og Teslaer generelt. Dette har en del å si for hvor mye batteriet tåler av ladeeffekt og for hvor mye du trenger å lade batteriet.

Eksempel: Der du med en egolf 22 kWh måtte lade opp til 100% og tappe det ned til 10% for å kjøre en viss distanse så klarer du med en Tesla 75 kWh å kjøre samme distanse ved å tappe batteriet fra 50 til 23%. Det er også mer batteri å dele ladeeffekten på sånn at Teslaen "per 22 kWh batteri" lader mer forsiktig enn når du lader egolfen på 50 kW.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på søndag 02. september 2018, klokken 20:14At levetiden til batteriene blir lengst på saktelading er nok hevet over enhver tvil.
Ja, men levetiden kan være *god nok* med mye hurtiglading.

Det kan eksempelvis være at man har igjen 85% ved 300.000 km og 15 år, om man tar virkelig vare på batteriet ved å nesten aldri superlade, aldri lader over 90%, osv, mens man har igjen 80% ved mye bruk av hurtiglading, lading til 100% før avreise, osv. Akkurat hvilke tall som gjelder er ikke kjent, men personlig er ikke kapasitetstap pga hurtiglading noe som bekymrer meg særlig. Batteriene til Tesla har vist seg å holde bra på kapasiteten, i mange hundre tusen km.

Jeg bruker bilen på den måten som er mest praktisk for meg, og utover det gjør jeg det jeg kan for å ta vare på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Simen1

Jeg fikk en lenke som handler om batterislitasje i ulike ladesykluser og regnet ut hva det ville bety i antall km levetid for et bilbatteri. Her for model S (merk at tallene virker grovt avrundet og at regnestykket har unøyaktigheter så ikke ta tallene for konkret, det gjelder å se de store linjene. Jeg er heller ikke sikker på om det er samme batterikjemi.)

https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1822500&p=24578017



Med alle de antagelser jeg gjorde ser det ut til at man bør fokusere på å holde seg unna høy ladetilstand, SoC. Personlig har jeg ofte latt batteriet gå mellom 30 og 80% som standard. Fra nå kommer jeg til å endre det til 20-70%.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

cra

Hvor mange lot være å bruke fossilbilen om vinteren fordi kaldstart ikke var bra for motoren? (Mange skaffet seg motorvarmer, men alt i alt blir det nok brukt av et fåtall).

Jeg tenker at det er litt det samme med hurtiglading av elbil: Bruk bilen slik det passer deg; det er en bruksgjenstand! HAr du anledning/tid/lyst/råd så gjør gjerne spesielle grep som er bedre for bilen på sikt (hurtiglade mindre/bruk motorvarmer), men først og fremst skal den jo gjøre nytte for seg . MAnge duller og vasker og polerer stadig vekk, mens andre vasker nå og da og polerer kanskje aldri.

Elbil er fortsatt såpass nytt at det selvsagt er helt legitimt å stille disse spørsmålene, men etterhvert tror jeg vi vil kunne slutte helt å tenke på og bekymre oss over slike ting. :)  Det som brukes det slites, og slik vil det alltid være.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jorgen.jevne

Medfører det riktighet at Tesla har "nedgradert" ladingen på høy-strømstyrke fra 22kw til 16.5kwh? Jeg venter på en inventory Model S og planlegger nå med elektriker hvordan jeg skal gjøre det ift lading.

Jeg forstår ikke helt hvorfor Tesla har "gått nedover" på kw i sine siste modeller, hvis dette medfører vesentlig lengre lading?

Setter pris på om noen kan komme med noen tilbakemeldinger på dette.

Gladtrd

Sitat fra: jorgen.jevne på torsdag 13. september 2018, klokken 11:49
Medfører det riktighet at Tesla har "nedgradert" ladingen på høy-strømstyrke fra 22kw til 16.5kwh? Jeg venter på en inventory Model S og planlegger nå med elektriker hvordan jeg skal gjøre det ift lading.

Jeg forstår ikke helt hvorfor Tesla har "gått nedover" på kw i sine siste modeller, hvis dette medfører vesentlig lengre lading?

Setter pris på om noen kan komme med noen tilbakemeldinger på dette.

En av grunnene til at de har gått fra 22kW til 16,5kW er at ombordladeren på Teslaen har gått fra 2stk 11kW (1 stk som standard) til 1stk 16,5kW.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Simen1

Det er riktig. Tidligere tilbudte de 11 kW "enkeltlader" og 22 kW "dobbeltlader".
De siste par årene har de kun tilbudt en forbedret enkeltlader på 16,5 kW.

Disse effektene forutsetter 400V 3-fase.

Ladetiden i timer regner du ut slik: Andel av batteriet som skal lades * batterikapasiteten i kWh delt på ladeeffekten i kW. F.eks 50% * 100 kWh / 16,5 kW = ca 3 timer.

Behovet for ladeeffekt i kW regner du ut slik: Maks andel av batteriet som skal lades * batterikapasiteten i kWh delt på minimum antall timer du står parkert ved laderen. F.eks fra 20 til 80% = 60% * 100 kWh / 8 timer (fra kl 23-07) = 7,5 kW.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

erikf

Hva er max strømstyrke pr fase på 230V?
Hvis man f.eks har zapcharger pro på IT (230V)

Zapchargeren er da i stand til å levere max 32A (7.3kW) - Klarer en hver tesla å ta i mot dette? S/X/3 alle årsmodeller?
Kan de også evt ta i mot mer på slik 1-fase lading om ladepunktet kan levere mer?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA