Skrevet av Emne: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.  (Lest 29273 ganger)

JUL ZOE 240

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #45 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 21:15 »
Har man Zoe er det tull og reise til Nordby, da reiser man heller til Gallerian i Strømstad. Ligger rett ved siden av polet og i kjelleren har de rekke med 22 kwh ladere.

Gratis og fulladet innen man rekker gjennom Eurocash og polet.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12260
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #46 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 23:00 »
Har man Zoe er det tull og reise til Nordby, da reiser man heller til Gallerian i Strømstad. Ligger rett ved siden av polet og i kjelleren har de rekke med 22 kwh ladere.

Gratis og fulladet innen man rekker gjennom Eurocash og polet.

Bare så synd Gallerian er helt elendig da. Knapt en brukbar butikk der. På Nordby finner man derimot det aller meste. Og det er 22kW AC der også, om man gidder å laste ned Vattenfalls app og betale litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

JUL ZOE 240

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #47 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 18:28 »
Tja, det viktigste for meg på Svergietur er systemet, så for meg er Nordby ubrukelig.
Eurocash der også, så de har alt jeg pleier å handle på tur :)

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12260
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #48 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 18:44 »
Tja, det viktigste for meg på Svergietur er systemet, så for meg er Nordby ubrukelig.
Eurocash der også, så de har alt jeg pleier å handle på tur :)

Ja, hvis alkohol er viktigst er Strømstad stedet ;) Jeg er ofte i Strømstad men svært sjelden innom systemet. For meg er det postkontoret som lokker meg dit. Og bare det, kjører rett til Nordby for resten etterpå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

erikf

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 509
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #49 på: søndag 03. juni 2018, klokken 20:18 »
En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

Er det standardisert hvilken "bøtte" som kommer med bilen for tiden?
Har "bøtten" kontakt som kan stikkes i både type2 og shuko?
Sort løv siden 3. feb-12. Bergen.

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 597
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #50 på: søndag 03. juni 2018, klokken 20:34 »
Type2 med 11kW eller høyere hastighet er alltid TN, og kan dermed brukes av Zoe. Lavere hastigheter kan være enten TN eller IT.

Ladebøtta finnes i 2 versjoner: 10A med Schuko-støpsel og 16A med blått industristøpsel, se på nofuel.no.
2016 Renault Zoe 240 Life Hvit Glacier
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium (bestilt)
202x Tesla Model ≡ (kanskje)

erikf

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 509
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #51 på: søndag 03. juni 2018, klokken 21:29 »
Så hvis du skal lade på type2 16A IT hva gjør du da?
Sort løv siden 3. feb-12. Bergen.

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 597
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #52 på: søndag 03. juni 2018, klokken 21:33 »
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Jeg ser for meg to bruksmønstre som (sammen eller hver for seg) gjør det klønete å eie Zoe:
  • Dersom man ikke kan montere medfølgende trafo/ladestasjon hjemme
  • Dersom man er avhengig av lading på jobb, og arbeidsgiveren har satt opp Type2-bokser på IT

I tillegg kan det argumenteres for at 22kW som maks ladehastighet ikke er egnet for langtur, dersom man ofte kjører lenger enn batterikapasiteten tillater. Men om de fleste turer på sommeren er under 30 mil, og de fleste turene på vinteren er under 15 mil, er det lett å leve med Zoe.
« Siste redigering: mandag 04. juni 2018, klokken 14:57 av HCO »
2016 Renault Zoe 240 Life Hvit Glacier
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium (bestilt)
202x Tesla Model ≡ (kanskje)

GreenEyez

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #53 på: søndag 19. august 2018, klokken 00:14 »
En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

@Lars C. Krogenæs: Dette tror jeg du kan skrive om i det innlegget du har reservert på toppen, dette er viktig å vite. For de kommunale laderne i Oslo er mode 3 (ladestolper) med type 2 kontakter (mennekes), men de er 220 V IT-nett. Det fremstår ulogisk at disse ikke skal fungere på Zoe, for de som ikke kjenner til det tekniske. Og de er heller ikke merket med hvilken effekt de gir.

I og med at IT-nett er vanlig i Norge, mens TN er vanlig i Sverige, betyr det at man kan lade fra vanlige Schuko-stikkontakter når man er i Sverige? Kan jeg da låne en ladekabel med en ladekladd fra en annen random el-bil og plugge den inn i Nordby-senterets vanlige stikkontakter? Disse skal, etter det jeg skjønner, være 220 V TN-nett?

Dette er viktig for dummies. Håper du har svar på dette.

GreenEyez

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #54 på: søndag 19. august 2018, klokken 00:20 »
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Har behov for det hver gang jeg skal parkere på en kommunal ladeplass i Oslo. Og hadde Zoe kunne bruke de kommunale ladeplassene i hovedstaden, hadde jeg nærmest ikke trengt ladestasjon hjemme, da jeg bor rett i nærheten av en p-plass med flere slike ladeplasser. De er 3,6 kW 220 V IT-nett, og det lyser rødt i ladeporten og displayet når man plugger i kabelen.

Hvor har du brukt Zoe'en din i og med at du ikke har hatt dette behovet iløpet av 55' km?

nofuelno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1033
    • Vis profil
    • Nofuel.no
Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #55 på: søndag 19. august 2018, klokken 02:31 »
Type2 med 11kW eller høyere hastighet er alltid TN, og kan dermed brukes av Zoe. Lavere hastigheter kan være enten TN eller IT.

Ladebøtta finnes i 2 versjoner: 10A med Schuko-støpsel og 16A med blått industristøpsel, se på nofuel.no.
Hvis man skal benytte lademugga på 10A ( http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product ) på offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, trenger du i tillegg denne adapterkabelen:
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Den fungerer også på de uttak som låser kabelen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
eGolf 2017 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 -  Buddy 2010 - Tazzari 2010 -Tazzari M1 2014 - Maranello