Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

JUL ZOE 240

Har man Zoe er det tull og reise til Nordby, da reiser man heller til Gallerian i Strømstad. Ligger rett ved siden av polet og i kjelleren har de rekke med 22 kwh ladere.

Gratis og fulladet innen man rekker gjennom Eurocash og polet.

jkirkebo

Sitat fra: JUL ZOE 240 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 21:15
Har man Zoe er det tull og reise til Nordby, da reiser man heller til Gallerian i Strømstad. Ligger rett ved siden av polet og i kjelleren har de rekke med 22 kwh ladere.

Gratis og fulladet innen man rekker gjennom Eurocash og polet.

Bare så synd Gallerian er helt elendig da. Knapt en brukbar butikk der. På Nordby finner man derimot det aller meste. Og det er 22kW AC der også, om man gidder å laste ned Vattenfalls app og betale litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JUL ZOE 240

Tja, det viktigste for meg på Svergietur er systemet, så for meg er Nordby ubrukelig.
Eurocash der også, så de har alt jeg pleier å handle på tur :)

jkirkebo

Sitat fra: JUL ZOE 240 på onsdag 16. mai 2018, klokken 18:28
Tja, det viktigste for meg på Svergietur er systemet, så for meg er Nordby ubrukelig.
Eurocash der også, så de har alt jeg pleier å handle på tur :)

Ja, hvis alkohol er viktigst er Strømstad stedet ;) Jeg er ofte i Strømstad men svært sjelden innom systemet. For meg er det postkontoret som lokker meg dit. Og bare det, kjører rett til Nordby for resten etterpå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

Er det standardisert hvilken "bøtte" som kommer med bilen for tiden?
Har "bøtten" kontakt som kan stikkes i både type2 og shuko?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

HCO

Type2 med 11kW eller høyere hastighet er alltid TN, og kan dermed brukes av Zoe. Lavere hastigheter kan være enten TN eller IT.

Ladebøtta finnes i 2 versjoner: 10A med Schuko-støpsel og 16A med blått industristøpsel, se på nofuel.no.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

erikf

Så hvis du skal lade på type2 16A IT hva gjør du da?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

HCO

#52
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Jeg ser for meg to bruksmønstre som (sammen eller hver for seg) gjør det klønete å eie Zoe:

  • Dersom man ikke kan montere medfølgende trafo/ladestasjon hjemme
  • Dersom man er avhengig av lading på jobb, og arbeidsgiveren har satt opp Type2-bokser på IT

I tillegg kan det argumenteres for at 22kW som maks ladehastighet ikke er egnet for langtur, dersom man ofte kjører lenger enn batterikapasiteten tillater. Men om de fleste turer på sommeren er under 30 mil, og de fleste turene på vinteren er under 15 mil, er det lett å leve med Zoe.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

GreenEyez

Sitat fra: erikf på søndag 03. juni 2018, klokken 20:18
En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

@Lars C. Krogenæs: Dette tror jeg du kan skrive om i det innlegget du har reservert på toppen, dette er viktig å vite. For de kommunale laderne i Oslo er mode 3 (ladestolper) med type 2 kontakter (mennekes), men de er 220 V IT-nett. Det fremstår ulogisk at disse ikke skal fungere på Zoe, for de som ikke kjenner til det tekniske. Og de er heller ikke merket med hvilken effekt de gir.

I og med at IT-nett er vanlig i Norge, mens TN er vanlig i Sverige, betyr det at man kan lade fra vanlige Schuko-stikkontakter når man er i Sverige? Kan jeg da låne en ladekabel med en ladekladd fra en annen random el-bil og plugge den inn i Nordby-senterets vanlige stikkontakter? Disse skal, etter det jeg skjønner, være 220 V TN-nett?

Dette er viktig for dummies. Håper du har svar på dette.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: HCO på søndag 03. juni 2018, klokken 21:33
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Har behov for det hver gang jeg skal parkere på en kommunal ladeplass i Oslo. Og hadde Zoe kunne bruke de kommunale ladeplassene i hovedstaden, hadde jeg nærmest ikke trengt ladestasjon hjemme, da jeg bor rett i nærheten av en p-plass med flere slike ladeplasser. De er 3,6 kW 220 V IT-nett, og det lyser rødt i ladeporten og displayet når man plugger i kabelen.

Hvor har du brukt Zoe'en din i og med at du ikke har hatt dette behovet iløpet av 55' km?
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

nofuelno

Sitat fra: HCO på søndag 03. juni 2018, klokken 20:34
Type2 med 11kW eller høyere hastighet er alltid TN, og kan dermed brukes av Zoe. Lavere hastigheter kan være enten TN eller IT.

Ladebøtta finnes i 2 versjoner: 10A med Schuko-støpsel og 16A med blått industristøpsel, se på nofuel.no.
Hvis man skal benytte lademugga på 10A ( http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product ) på offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, trenger du i tillegg denne adapterkabelen:
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Den fungerer også på de uttak som låser kabelen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

uppis

#56
Har akkurat fått en Zoe Intens etter å ha hatt i-Miev i 6 år. Så jeg er vel dummy på Zoe antakeligvis. Har installert PodPoint veggboks. Både selger og elektriker var veldig opptatt av at man måtte koble til kabel i bilen først, og så i veggboks. Og koble fra veggboks og så bil. For det første står det motsatt i brukermanualen. For det andre skjønner jeg ikke hvorfor de sier dette. For det tredje er det veldig krøkkete å måtte ta ut kabel fra veggboks hver gang. Og for det fjerde funker det helt fint å bare ta kabel inn og av bilen uten å røre veggboksen.
Så spørsmålet mitt er; hvorfor insisterer både selger og elektriker på å koble inn i bilen først?
2012 i-Miev (solgt)
2018 Zoe
2021 Model 3 (snart)

zbk

Fordi de ikke har peiling? La kabelen henge i boksen og koble fra bilen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

minibiti

Sitat fra: zbk på mandag 03. desember 2018, klokken 22:25
Fordi de ikke har peiling? La kabelen henge i boksen og koble fra bilen.

:+1:

I bought a second type 2 cable when I got the car and never disconnected it from the charger. No problem whatsoever!
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

uppis

2012 i-Miev (solgt)
2018 Zoe
2021 Model 3 (snart)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA