Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slippe gassen charge problem?

Startet av Henke, fredag 10. mars 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Klykken

Jau, er nok ikke normalt da nei. Eneste gangene jeg har dårlig regen er ved "kaldt batteri" og når det er 100% SOC. Og selvsagt når det er glatt ute, men det kommer tilbake igjen når det er feste igjen.
Kjører med 2.1bar frem og 2.4 bak. Sommer har 2,5 frem og 3 bak. Har Blizzak, så er sikkert litt forskjell mellom disse da.

Har du sett på dekkene og sett om det er uregelmessigheter mellom de? Riktig rulleretning på alle, tydelige skader osv?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Henke

Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:20
Jau, er nok ikke normalt da nei. Eneste gangene jeg har dårlig regen er ved "kaldt batteri" og når det er 100% SOC. Og selvsagt når det er glatt ute, men det kommer tilbake igjen når det er feste igjen.
Kjører med 2.1bar frem og 2.4 bak. Sommer har 2,5 frem og 3 bak. Har Blizzak, så er sikkert litt forskjell mellom disse da.

Har du sett på dekkene og sett om det er uregelmessigheter mellom de? Riktig rulleretning på alle, tydelige skader osv?

Sjekket nå, ingen skader og alt virker riktig..Skal gå å senke trykket enda litt til etterpå å se om det hjelper..

Ingeniøren

Tror det har noe med dekkene å gjøre. Hvis alle nyere i3 levers med Nokia dekk så er det kanskje ikke så rart om verkstedkaren sier det skal være slik, men Blizzak og Nokia oppfører seg forskjellig, bare sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.msg530135.html#msg530135
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Henke

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. mars 2017, klokken 17:43
Tror det har noe med dekkene å gjøre. Hvis alle nyere i3 levers med Nokia dekk så er det kanskje ikke så rart om verkstedkaren sier det skal være slik, men Blizzak og Nokia oppfører seg forskjellig, bare sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.msg530135.html#msg530135

Det finner jeg ut om et par uker om det er det som er :D Mer positiv etter fantastisk respons på denne tråden. Veldig bra greier :+1:

02jan

jeg må bremse med venstrefoten , samtidig som høyrefoten gir gass, for å klare å bruke bremseklossene til å slipe skivene.

Normakjøringen min her i Oslo området rører jeg knapt bremsene.

Bilen var enda mer 1 pedal det første året, men pga ny programvare ,så ble den noe slappere / mange ville ha det enklere å treffe seilepunktet. At 1 pedal kjøring ikke er riktig med i3 da mener jeg det er noe feil med bilen - dette var jo en av nøkkel egenskapene med intro av i3.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Håndbrekket fungerer også fint til dette. Trekk opp og hold brekk-knappen i fart, og du får maksimal bremseeffekt på alle fire (og dermed lagt klossene mot hele skiven). Dette stopper selvfølgelig rimelig hardt, så pass på at det ikke er trafikk bak deg! Ved start fra 50 km/t og en passende nedoverbakke, så holder det med én oppbremsing til nesten stopp for å få blankt stål. Du får ikke stive hjul, men det bråker nok til at det helst ikke børe være lettskremte fotgjengere i nærheten.

Det kan selvfølgelig være vanskelig å få til dette i Oslo, men f. eks nedover Uelands på kvelden fungerer fint for meg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Henke

#37
Sitat fra: 02jan på mandag 13. mars 2017, klokken 21:11
Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Men etter 2000km? Altså bilen funket jo helt fint når den rullet ut av butikken de første 1200 km... Så rart at det plutselig skal slå ut nå.. Arg så forvirret at the moment

EDIT: endret nettopp dekktrykk til 2.1 bar forran og 2.3/4 bak. Ingen forskjell å melde. Vurderer å bare bytte til sommerdekk for å se?

Ingeniøren

Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 21:15
Sitat fra: 02jan på mandag 13. mars 2017, klokken 21:11
Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Men etter 2000km? Altså bilen funket jo helt fint når den rullet ut av butikken de første 1200 km... Så rart at det plutselig skal slå ut nå.. Arg så forvirret at the moment

EDIT: endret nettopp dekktrykk til 2.1 bar forran og 2.3/4 bak. Ingen forskjell å melde. Vurderer å bare bytte til sommerdekk for å se?

Ikke ta noe sjanser. Selv om vi kan få noen varme dager nå er det forsatt kalt om natta. Det er vel snart bytte uansett om en drøy mnd....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mlello

Når det gjelder at det har endret seg i det siste, så kanskje det har sammenheng med at det har blitt mildere?
Vet ikke hvor du bor men.

Mildere vær gir jo mykere gummi, så det kan jo spille inn?

Henke

Sitat fra: mlello på tirsdag 14. mars 2017, klokken 08:11
Når det gjelder at det har endret seg i det siste, så kanskje det har sammenheng med at det har blitt mildere?
Vet ikke hvor du bor men.

Mildere vær gir jo mykere gummi, så det kan jo spille inn?

Kan godt hende, kjørte idag tidlig med endret dekktrykk fra igår og når dekkene var kalde så regenererte den nærmest normalt, men etter 10-15 km så begynte bilen å bli som før igjen. Virker logisk

Ingeniøren

Ville klaget på de dekkene, tar bort gleden ved å kjøre BMW i3 .....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Nokian R2 kommer også i to mulige versjoner for i3-dimensjonen: 155/70R19 84 Q og 155/70R19 88 Q XL. Versjonen med lastindeks 88 er nok noe stivere. Så dersom en skal sammeligne biler, er det lurt å også sjekke om det er samme lastindeks.

Bridgestone Blizzak LM-500 kommer også med 84 og 88 lastindeks, men jeg har bare sett 88 på biler. i3 BEV kan bruke begge typer på begge aksler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan


I bakke og fart ( ca 7% helling  og 60kmt) med kapasitet mellom 90-10%, regenereres 30-35 og etter 2/10 sekund slår over til 60-70.

Halvslitte blizzak dekk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Autowinder

Mine er Nokian R2 88Q. Ikke regen mer enn 4 streker i dag. 9 plussgrader. Kjennes veldig myk ut den gummien, og regen slipper opp i krappere svinger.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA