Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ASK1973 på fredag 02. juni 2017, klokken 11:19
Kan vi bytte kabel på P20 boksen slik at den passer til Tesla eller "må" vi ha ny hjemmelader fra Tesla?

Har boksen uttak med kontakt, eller fast kabel? Er den løs, er det bare å betille en type2-type2 kabel.

Er det boks med en fast kabel med type1 pistol, ville jeg ringt NoFuel. Det skal bare være å skifte kabelen, du behøver ikke ny boks.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marius Strengelsrud

Hei. Jeg vurderer kjøp av ny 2018 e-golf. Så jeg lurer på det med hurtiglading. Hvor ofte kan jeg lade på denne måten ?

moderator 2

Lad så ofte du har behov. Lader du flere ganger om dagen, i flere år på rad, som f.eks en taxi kanskje vil gjøre vil batteriet trolig degraderes fortere enn ved kun saktelading, men på den annen side betyr jo det at du har brukt bilen mye :-).

For vanlig bruk er dette ikke noe å være bekymret for.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Art

Hei. Vet ikke om dette er rette plassen å spørre, har prøvd å søke, men kjenner nok ikke systemet godt nok.
Henter ny og første el bil I morra, og deretter ladebrikke fra elbil foreningen. Hvor lang tid, fra registrering til jeg kan bruke brikka, går det normalt?. Planlegger tur på torsdagen hvor det vil være behov for lading for å klare tur/retur. Kan jeg satse på å bruke ladebrikke, eller bør jeg satse på fosilbrennstoff bilen?

Vollis47

Rett plass dette Art. Mener du kan bruke ladebrikken så raskt du har fått registrert den hos Elbilforeningen og deretter Fortum og Grønn Kontakt. Du har jo ogs muligheten til å bruke App om du har smarttelefon eller SMS. Lykke til og god tur. Ja, og gratulerer som elbilist.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Art

Flott villig.
Da satser jeg på at dette ordner seg I morra, og dermed "avgårde kåre" på torsdag. Takk for tilbakemelding.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 19. mai 2017, klokken 11:00
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Nja, DC feilstrøm under utløsenivå til type B  vern kan likevel maskere funksjon til ovanforliggande type A vern for AC feil, er det ikkje så? Derfor er det ikkje anbefalt med A + B. Men det kan nok diskuterast om det likevel er betre enn ikkje noko vern i heile tatt. Forvirrande, ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Griffel

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:57
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 19. mai 2017, klokken 11:00
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Nja, DC feilstrøm under utløsenivå til type B  vern kan likevel maskere funksjon til ovanforliggande type A vern for AC feil, er det ikkje så? Derfor er det ikkje anbefalt med A + B. Men det kan nok diskuterast om det likevel er betre enn ikkje noko vern i heile tatt. Forvirrande, ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
For å bidra til forvirringen, B-vernet i Salto og Keba boksen er visnokk av typen med så lav utløsestrøm på DC at en ikke får forankoblet vern til å gå i metning.
Dessuten er dette A før B problematikken kun relevant der det forankoblede vernet beskytter mer enn kun ladestasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knut Røe

Salto og keba har ikke B vern i den forstand, men Dc-rcm. Lekkasje strøm detektor.
Disse installeres med type A vern i tilførsel og kan brukes med eksempelvis Pr eller pfsp kabel. trenger ikke dobbel isolert som pfxp.

HEL

Har en Peugueot iON

Ønsker å lade på P-Huset i Aker Brygge

Har fått svar om at jeg trenger en type 1 til 2 ladekabel

Hvordan ser den ut?
Hvor får jeg tak i det billigst mulig?

https://ladeinorge.no/userguide.html

Det står også på automaten:

22KW kr 15 pr påbegynt 30 min
4-22 KW kr 15 pr påbegynt 60 min

Leverer den 22 KW til iON via overgangskabelen?


iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Espen Hugaas Andersen

#55
Du kan betale f.eks 1650 kr hos ladespesialisten: http://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler

Ladehastigheten vil bli begrenset av den interne laderen i bilen, som jeg antar er 3,3 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moderator 2

#56
Skal du vestover, kan du kjøpe kabel hos NoFuel på lokket mellom E18 og Fornebu.
http://www.nofuel.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-20a-5m#product

Laderen i iON er på 14A og du vil ikke få raskere lading enn det. (men altså litt raskere enn med ladekladden du allerede har).
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

HEL

Et annet spm. Jfr bildene i innlegget mitt over.
Dersom bilen er fulladet etter en time og den blir stående i to.
Blir jeg da belastet for to timer?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Orbit

Fra din egen link
SitatOBS att dersom prisingen er angitt i tid vill kortet bli belastet for den tid bilen er tilkoblet, ikke for den tid bilen faktisk lader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PalEngh

Sitat fra: HEL på mandag 23. oktober 2017, klokken 15:28
Et annet spm. Jfr bildene i innlegget mitt over.
Dersom bilen er fulladet etter en time og den blir stående i to.
Blir jeg da belastet for to timer?
Det vanlige er at du belastes for den tiden du er tilkoblet, så ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA